En svensk trummis-legendar.

För ett tag sedan skrev jag här på bloggen om trummisar. En av mina vänner på Facebook är Ove Johansson, trummis i legendariska Spotnicks. Jag har haft tillfälle att ställa lite frågor till honom och här kommer delar av den kommunikationen:

För att få lite bakgrund började jag med frågan om när Ove gick med i Frazers redan innan gruppen bytte namn till Spotnicks och det var den första grupp han medverkade i?

Ove berättade att Björn Thelin, Bo Winberg och Bo Starander sedan tidigare hade spelat ihop med olika  
avbrott. Han hade tillsammans med Björn och Bob spelat ihop med en pianist som  
kallades Boggie-Bengt. När sedan Bob och Bo W kom från respektive  
Amerikavistelser så bildades Frazers. Den så att säga första homogena  
gruppen han dittills medverkat i. 

Han fortsatte: Vi började göra egna inspelningar i en plastfabrik i Göteborg och  
kontaktade olika grammofonbolag, bland andra, Karusell. Deras ansvariga för  
produktioner trodde inte på att vi gjort våra inspelningar själva så de  
ville komma ner från Stockholm för att på plats övervaka hur vi gick  
tillväga med inspelningarna. Därefter blev det kontrakt men i lanseringen av oss så blev det bestämt att vårt "rymdsound" krävde ett mer passande namn. Så då föddes  
THE SPOTNICKS. 

 
Lars: Lärde du dig spela själv som Charlie Watts eller gick du och lärde dig?

Ove: Jag är självlärd så till vida att jag studerade de
trummisar som spelade på vår ungdomsgård i Gamlestaden i Göteborg.

Lars: Du lämnade gruppen efter en ganska kort tid. Varför gjorde du det?

Ove: Efter en ganska hektisk tid från att vi började 1958 så slutade jag  
hösten 1963. Det var mest av personliga skäl och en viss trötthet på den  
livsföring som hörde till att jämnt vara på resade fot i turneér all  
over. 
Lars: Har du någon låt du tycker vi bör lyssna på därför att du är särskilt nöjd med din insats på den eller för att den betyder något särskilt för dig??

Ove: Det finns två låtar som ligger mig nära och det har inte något med min  
prestation att göra utan mer handlar det om min Mor som alltid ställde  
upp för mig och de andra i gruppen. Hon gnolade ofta på Spinnrocken och  
Gamle Svarten så jag föreslog dessa låtar för gruppen och vi spelade in  
dem. 

Lars: Lade du av med musiken efter Spotnicks eller fortsatte du i andra sammanhang?

Ove: Efter att ha slutat i gruppen så startade jag en en artistbyrå för att  
boka div Göteborgsband. Detta varade ett par år och eftersom jag var  
nygift så blev det inte så mycket av en större satsning på detta. 

Sedan slutade jag helt med musik och efter en en period av svårt  
alkoholberoende kom jag sen att arbeta i över 35 år med att rehabilitera  
missbrukare under olika huvudmannaskap i såväl Sverige som Norge. 

Från 2000 fick jag ta över Spotnicks Fan-club efter Reino Andersson som  
var svårt sjuk och det blev en fantastisk tid med att bygga vidare och  
bevara denna musikala kultur av gitarrmusik. Vi fick också utveckla  
verksamheten på olika sätt genom att månadsvis ha en eller flera  
liveband engagerade i en restauranglokal. Vi startade också  
SPOTNICKSFESTIVALEN som nu har ett stort antal år på nacken. 

Vid sidan av detta så bildade jag och en go vän Teddy Hill ett Rock´n  
rollband. Vi spelade de stora kanonernas låtar - Fats Domino, Elvis,  
Carl Perkins, Eddie Cochran, Gene Vincent etc. Denna musik har alltid  
legar närmast mitt hjärta. Så detta höll vi på med under fyra år. 

2005 fick jag erbjudandet att turnera med ett band från Skottland,   
Johnny and The Roccos. Vi skulle till Isle of Man där man har  
motorcykeltävlingar vart år och vi skulle under 14 dagar spela på de  
olika etapperna runt ön. The Roccos är Europas absolut bästa  
Rockabillyband så det var en stor ära att få spela med dem. En kuriosa  
var att när jag fick erbjudandet hade jag inte spelat på en hel del år  
och sålt av mina trummor. Men jag fick en CD med låtarna som ingick i  
showen och med hälsningen att om du inte grejar detta så går  
båten hem! Nåja det gick nog antagligen hyfsat - du vet har man  
en gång lärt sig cykla så kan man även om det ibland är nära diket. 

Lars: Har du några egna favoriter bland trummisar? Jag vet att du gillar Buddy Rich men finns det några fler?

Ove: Min absolute favorit som trummis för hans rustiskt starka rytmkänsla  
och som pionjär är Gene Krupa, men den som kom att ta trumspelet  
ytterligar ett par snäpp med en särskild stark teknik var Buddy  
Rich. Bägge dessa håller jag högt. 

Lars: Vad lyssnar du på för musik idag?

Ove: Nu på gamla dar sysslar jag mest med Countrymusik. Dels lyssnar jag men  
jag har också en gammal akustisk Bjärton (65 år) så jag försöker jag ta lite ton  
själv. Jag har på ett amatörmässigt sätt spelat in ett antal låtar som  
min bror lagt ut på youtube. Har du lust kan du söka på Boije Johansson  
och där klicka dig fram. 

Då känns det naturligt att avsluta med att lyssna på de låtar som ligger Ove nära om hjärtat och här hör man också – lämpligt nog – hur säker han var (och säkert fortfarande är).

https://www.youtube.com/watch?v=FY2qxc6s8SE

https://www.youtube.com/watch?v=GsxQ0BxytCw

För den intresserade finns här en länk till en bra dokumentär om gruppen.

https://www.youtube.com/watch?v=diW4HVJExjg

Och för den som vill lyssna till Ove, country style, av idag så kommer här ett exempel (visst är det lite Johnny Cash i rösten?):

https://www.youtube.com/watch?v=XKXMpiI3XVI

Tack Ove.

Lars

PS För ett par veckor sedan skrev jag på bloggen om min skepsis inför trumsolon. Ove delade inte min skepsis. DS

 

Underbar Bondmusikbok!

 
 

Tillsammans med Beatles är James Bondfenomenet något som tydligare än allt annat definierar bilden av 60-talet: ungdomligt, fräscht, utmanande utan bli ovänligt. Att första Bondfilmen hade premiär samma dag som Beatles första singel släpptes, den 5 oktober 1962, är notabelt.

 

En herre vid namn Jon Burlingame har skrivit en bok om Bondmusiken som jag tror att jag räknar bland mitt livs 10 bästa läsupplevelser, alla kategorier. ”The Music of James Bond” är den torra men korrekta titeln.

 

Varje film får ett kapitel där framförallt kompositören kommer till tals och arbetet med musiken presenteras. Vi får veta resonemanget bakom att välja en viss kompositör och hur man hittade den som skulle sjunga titellåten. Arbetet fram till den slutliga produkten följs. Man imponeras över dessa herrar – någon dam har ännu inte fått chansen – som har några bestämda veckor på sig att i slutet av produktionen sätta ihop musik på mer än en timme och spela in den. Alla priser och listplaceringar som musiken fått redovisas liksom de videos som gjorts till de senare filmernas titellåtar. Striden mellan John Barry och Monty Norman om vem som egentligen skrev det ursprungliga 007-temat redovisas detaljerat

 

Till det en närgången genomgång av musiken i varje film, från scen till scen. Där sägs alltså att ”När Bond kysser henne efter 1 tim och 3 min spelas soft stråkmusik” och så får vi veta vad spåret heter på soundtrack-skivan. Naturligtvis också detaljer som att ”versionen på skivan saknar stråkarna som hörs på filmen”.

 

Ni får tänka vad ni vill men för en gammal kanslichef som undertecknad är en sådan nördig exakthet oemotståndlig! Lägg till det att alla de gånger som man lånar musik från andra källor anges det noggrant. Att det är Borodins andra stråkkvartett som Bondbruden Kara spelar i ”Iskallt uppdrag” kanske inte ni tycker är viktigt att veta, jag tycker det.

 

Författarens entusiasm för musiken lyser tydligt genom hela boken. John Barrys storhet som kompositör har inga gränser.

 

I sin genomgång avslöjar Burlingame mycket man inte kände till. Jag visste inte:

 

-          Frank Sinatra var nära att sjunga titelspåret till ”Moonraker”. Han gjorde en överenskommelse men sedan rann det ut i sanden. Sedan tillfrågades Kate Bush. Visst hade det varit läckert om hon fått sjunga den!

-          John Barry var gift fyra gånger, en av fruarna var Jane Birkin

-          Tom Jones håller ut sluttonen i Thunderball i nio sekunder, sedan orkade han inte mer.

-          Innan Dusty Springfield valdes att sjunga The Look of Live i Casino Royal övervägdes både Cilla Black, Lulu, Johnny Rivers och The Animals. Soundtrack-LPn är ansedd som en av de bäst välljudande vinylskivorna i historien, hävdar författaren.

-          Julie Roberts var första val för att sjunga ”You Only live Twice”. Nästa att tillfrågas  var självaste Aretha Franklin. Hon ställde inte upp då men 1977 sjöng Aretha Nobody Does it Better på Oscarsgalan.

-          Det är inte Beach Boys som sjunger Californa Girls i A View to a Kill utan ett coverband som heter Gidea Park

-          Eric Clapton var med på en inspelning av reklammusik till License to Kill som aldrig har släppts.

-          Bono (i U2) ville gärna skriva Goldeneye eftersom han tillbringade som bröllopsresa i Ian Flemings hus på Jamaica som heter så.

-          Till Quantum of Solace tillfrågades Amy Winehouse att sjunga titellåten.

-          I Skyfall visas det hus som John Barry bott i och ska föreställa Ms hem. En hyllning till Barry som dog 2011. Han gjorde musiken i 11 Bond-filmer

 

Som om inte detta skulle räcka avslutar Burlingame med en genomgång av, minst sagt, mindre kända inspelningar som har olika Bondrelationer:

 

-          Johnny Cash spelade in en låt som heter Thunderball i avsikt att den skulle bli en Bondlåt. Hur han fick den idén kan man ju undra, att den mest brittiska av alla figurer skulle ha en countrylåt som signatur hade ju varit konstigt.

-          Skräckrockaren Alice Cooper spelade in The Man with the Golden Gun, med samma avsikt.

-          Svenska Ace of Base gjorde sin version av Goldeneye. Vem som bad dom måste man ju undra, hur skulle det låtit istället för Tina Turners låt!

 

En bok för nördar, javisst, men det är man ju!

 

Per


Den svenska sextiotalspopens huvudstad.

Alla var där: Del Shannon, The Beatles, Gerry and the Pacemakers, Cliff & Shadows, Ray Charles, Rolling Stones, Animals, P J Proby, Kinks, Who. Manfred Mann för att ta några exempel från 1964-65.

Klubbarna fanns där i överflöd: Pop In på Liseberg där också Rondo med Uggleklubben fanns, 1789, Klubb Karl, Yaki-da, Hvita Dufvan, och förstås legendariska Que Club. Villan (suck) och Jazzen.

Landets bästa band fanns där: Tages och Spotnicks. Och en massa andra bra band: Apaches, Shakers, Strangers, Streaplers och Beachers. För att ta några. Och där fanns tjejer och tjejband som Doris och Les Angeliques. För att ta ett par.

Skoldanser och fritidsgårdar. Musik överallt. Oftast bra musik.

Det handlar alltså om popen från Göteborg. Min hemstad där jag växte upp under sextiotalet och där min kärlek till popen grundlades.

Mitt första exempel blir Doris. Denna gång kompad av Strangers. Jag har tidigare skrivit om varför jag är så förtjust i henne så jag ska inte upprepa mig mer än att henens sångkarriär förtjänade ett bättre öde än den fick beroende av en viss person. Jag vill inte nämna hans namn. Likt Voldemort får han förbli onämnd. Men lyssna inte bara på hennes magiska röst utan hur tonsäker som en koltrast.   

 https://www.youtube.com/watch?v=3A0IiP4e27E

Spotnicks är självklara i denna lilla exposé. Lika tekniskt skickliga som Shadows men kanske en smula kyligare. Den här låten är skriven av Peggy Lee och Victor Young (musik) och är ursprungligen titelspåret från en westernfilm från 1954. Här har den putsats upp till pop utan att förlora sin vemodiga underton.

https://www.youtube.com/watch?v=q4VKk4raEmE

Beachers är väl utanför Göteborg kanske mest är kända för att de vann en namnstrid mot Malmöbandet Beatchers som smart nog tog det nya namnet Namelosers. Mest känd i bandet är väl den skicklige trummisen Urmas Plunt, som dessutom var en framträdande figur i Göteborgs popvärld.

https://www.youtube.com/watch?v=zLd9whLkJOw

Shakers var en grupp med Tommy Rander i spetsen. Han är en mångsysslare som bland annat lett speedwayklubben kaparna från Göteborg, men med många titlar går att lägga till för denne mångsysslare. Bland annat medförfattare till den utmärka boken ”Rockens roll”. Shakers etablerade en tuffare stil jämfört med Tages och vill nog i den jämförelsen vara Stones jämfört med Beatles som Tages mest jämfördes med. Dom har fått lite spe för en inspelning av ”Too much monkey busines” där man inte hade tillgång till den engelska texten utan fick ”lyssna sig” till den från plattan. Det blev ganska kul men försök själv.

 https://www.youtube.com/watch?v=txvMo_-Mjlg

Slutligen något om Streaplers. Det var en popgrupp som bildats så tidigt som 1959 och hade sin främsta framgång med den förskräckliga ”Diggety Doggety”. Skickliga musiker och en rivig sångare i Gert Lengstrand och gruppen blev så långlivad att den fortfarande lever, nu som dansband. Men på den tid blev det rock för hela slanten och här hör vi hur trevligt när man sjunger på engelska med göteborgsk accent.   

 https://www.youtube.com/watch?v=fBnloCpnEvE  

Görbra, eller hur?

Lars

 

 

Mäktig historiebok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Senaste veckorna på bussen till och från jobbet har innehållit läsning av en 740 sidor tjock bok som var så bra att det hände mer än en gång att jag nästan glömde att kliva av på rätt ställe.

 

Boken heter Yeah Yeah Yeah – the Story of Modern Pop. Författaren Bob Stanley är för oss svenskar inte så känd som journalist. Däremot kanske någon läsare känner igen honom som medlem i trion St Etienne som lät höra av sig på 90-talets Brittiska scen.

 

Senaste veckorna på bussen till och från jobbet har innehållit läsning av en 740 sidor tjock bok som var så bra att det hände mer än en gång att jag nästan glömde att kliva av på rätt ställe.

 

Boken heter Yeah Yeah Yeah – the Story of Modern Pop. Författaren Bob Stanley är för oss svenskar inte så känd som journalist. Däremot kanske någon läsare känner igen honom som medlem i trion St Etienne som lät höra av sig på 90-talets Brittiska scen.

 

Stanley är engelsman och hans perspektiv är brittiskt. Inget att säga om, skriver man inte om det man kan bäst blir det ju inte bra. Att boken inte har ”rock” i titeln är också tilltalande. ”Pop” är ett vidare begrepp och talar man om modern pophistoria är det ju ”vår” musik det handlar om. Att Stanley redan i förordet tar avstånd från att dela upp rock och pop som olika saker väcker mitt odelade gillande. Historien handlar ju om både och. Dessutom om soul och annat också.

 

Han avgränsar sin historia på ett spännande sätt. Den börjar år 1952 därför att det var året när den första 7 tums vinylsingeln gavs ut och det var året när New Musical Express startade och i november publicerade sig första lista. Den moderna popens era slutar inte lika tydligt för Stanley, det är när nedladdning av musik tar över från skivorna runt sekelskiftet. Där startar någonting annat, den digitala eran. När vilken influens som helst bara finns ett par klick borta är det så mycket svårare att skapa nya former av musik, skriver han. En iakttagelse som inte går att motsäga. För visst är det så att inte kan man säga att popmusiken utvecklats just någonting alls de senaste 15 åren.

 

Avgränsningen kan diskuteras men nu försöker inte författaren framställa sig som en forskare med dennes krav på exakthet, han är journalist med rätt att vara subjektiv. Han även understryker i förordet att sökandet efter exakta sanningar tar bort de inslag av mytbildning som är så viktiga för att vi ska ha den rätta KÄNSLAN det handlar om.

 

Hur behandlar Bob Stanley då den period vi fokuserar på i denna blogg?

 

Suveränt bra är svaret. Redan i andra kapitlet kommer han in på Bill Haley och beskriver övertygande genomslaget för låten Rock Around the Clock. Sedan tillägnas Elvis Presley ett eget kapitel. ”At a stroke, he created the generation gap” är bara ett exempel på bokens många lysande formuleringar. Kanske det som mer än något annat gör boken så läsvärd är just författarens fokusering på vad en artist eller en låt betydde, vad som gjorde den historiskt intressant.

 

Därefter passerar femtiotalsrockens viktigaste amerikanska namn revy och får korta, genomgående bra presentationer innan skiffle och England tar över. Doo-Wopmusiken får ett eget kapitel och boken blir nästan allra bäst när Bob Stanley skriver utförligt om Joe Meek och Phil Spector.

 

120 sidor in i boken är det dags för Beatles. På nio sidor fångas väl det intryck gruppen gav, dess betydelse. ”The Beatles moved too fast to ever become etablishment, no matter how ripe the praise in the Times or how many medals the Queen gave them”. Varför fick dom denna dominerande roll, frågar Stanley och svarar kort att de var ”literally, miracolous”. Trots att det finns tusentals bilder på dom ser man aldrig en där någon blundar eller ser sur ut. Stanley berättar sedan om den gången en gråmulen dag 1968 en turist tog en bild på en ledig John på väg att träffa en släkting. Även då såg han fantastisk ut, han såg precis ut som en Beatle. Man kan bara beundra en författare som lyckas hitta en ny vinkel för att förklara Beatles storhet.

 

Boken fortsätter med Stones och Dylan (“He gave the impression that he really did have the answer, even if noone was quite sure what the question was”). Soulmusiken får två kapitel. I kapitlet om psykedelisk rock från västkusten noterar jag iakttagelsen att grupperna började kallas ”band” vilket ”suggested outlaw status, a bunch of people who relied om nobody else”. Det var också den scenen som gav oss rockkonserten som begrepp.

 

Stanley hinner också med att nämna andra länders scener och konstaterar att Sverige för att vara ett land med 8 miljoner människor hade löjligt många grupper varav Mascots och Tages var bäst. Mannen har uppenbarligen järnkoll!

 

Notabelt är att han ägnar stort intresse åt Monkees och Bubblegummusiken. Tyvärr höjer han Monkees till skyarna på ett sätt som många skribenter som knappt var födda på sextiotalet gör. Jag begriper för min del inte vad som är bra med de skivor den gruppen gjorde när de skaffade sig kontroll på sin produktion.

 

Begreppet Soft rock får ett kapitel och man hajar lite till när namn som Lou Christie och Paul and Barry Ryan får utrymme. Inte fel när man tänker efter, det är ju bara en själv som har glömt dom. Att Honeybus nämns är värt en applåd. Hög tid för en låtlänk, vi har inte spelat deras underbara I can´t let Maggie go, åtta på listan 1968:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ih4zwp-0GeQ 

 

Visst går det att vara lite kritisk mot ett par delar av boken, något annat vore ju mycket konstigt. Stanley får inte riktigt till kapitlet om 60-talets hårdare rock. Men den bristen är mycket liten jämfört med allt godis som boken bjuder på.

 

Den som lära sig historien om popmusiken sedan 1952 har en guldgruva att ösa ur och återvända till resten av livet.

 

Per

 

 
 
 
 
 
 

RSS 2.0