Full hand – fem topplåtar (The Move)

Bildresultat för The Move bilder
 

Det händer gång på gång. Alltid lika härligt och ibland kan man inte motstå frestelsen att skriva om det här på bloggen.

 

I skivhyllan står en ask med The Move. 3 cd. Där finns allt de spelade in innan de bytte skivbolag innan de gav upp som band. I stora delar en ojämn upplevelse. Här finns tre LP och ingen av dessa är något vidare. Ärligt talat så kunde Birminghamkvintetten göra sanslöst överproducerade och därmed ursega låtar. Här skulle många exempel ges men bloggen är ju till för sånt vi gillar och inte tvärtom, så det hoppar vi så klart över.

 

Men här finns ju också gruppens singlar. Och DÅ snackar vi pärlor, kära läsare! Måste medge att jag glömt hur snygga låtar Roy Wood kunde få till. Läckert arrangerade är de också.

 

The Move slog 1967, när den första vågen av glad brittisk pop hade övergått i mer ambitiösa stycken. Genombrottet hade ett kort, suveränt introriff som kommer igen i låten och spelas parallellt i basen. Bara det sista är ju genialt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=kBYj6XutvUQ

 

Andraplatsen på listan, ett rejält genombrott med Night of Fear. Som de flesta andra band den här tiden tog man det säkra före det osäkra och upprepade mycket av tricken på uppföljaren. Femte plats är ju mer än godkänt för I Can Hear the Grass Grow.

 

https://www.youtube.com/watch?v=nDubIDZA9Jo

 

Nu var det the Summer of Love och låtar skulle gärna handla om blommor, helst i håret. The Move tog med flöjter med mera och fluffade till arret, helt i tiden. Men blommorna är inte i håret utan i regnet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LMG8xW2HrAM

 

Tvåa på listan. Frågan är om inte nästa låt ändå är min främsta favorit av de fem vi spelar här. Rakare melodi. Lite enklare komp men med snygga detaljer. Vi är inne i januari år 1968. Kallt ute men här är en brud som är så het att att hela huset brinner ned! Dags att ringa brandkåren.

 

https://www.youtube.com/watch?v=UVys3YPRLWk   

 

Allt the Move släppte som singel blev inte succéer. Wild Tiger Woman hette en välförtjänt flopp. Gruppen bidade sin tid och först till årsskiftet 68/69 kom den låt som förde The Move högst upp på listan. Blackberry Way är kanske en smula för seg för att riktigt älskas av mig, men refrängen är ju lysande.

 

https://www.youtube.com/watch?v=CivvdtlZ4ok   

 

Att toppa listan men en låt som bars av melodin när rockmusiken utvecklades mot hårdare tongångar var starkt. Gruppen kom sedan 12a med den lite gulliga Curly och så sent som 1972 7a med Californa Man.

 

Vi vet att Jeff Lynne kom in i gruppen som mot slutet bytte medlemmar och att han och Roy Wood sedan startade Electric Lighht Orchestra. Men det är, som det heter, en helt annan historia.

 

Per


Ur skivbacken part III

Jag har en liten anonym LP-back med diverse. Längst in står den och skäms en smula tycks det. Liksom jag för att jag behandlar den så illa och sällan hämtar något ur den. Men, som du märkt av de senaste inläggen så pågår det städning och till och med dessa styvbarn till 12-tummare ska dammas av. Och visst finns det en del spelbart här, trots att det mesta rör sig om o-uppskattade gåvor från omusikaliska givare eller rea- eller impulsköp. En hel del jazz och ursprunglig och lite mer svårtillgänglig blues. Men som sagt en hel del lyssningsbart trots all och backen ska fram ett snäpp i förrådet nu. Här några smakprov:

Jimmie Witherspoon hörde jag av en slump någonstans och hans bluesiga röst fastnade och flera år därefter hittade jag en LP med honom på Waidele i Arkaden, Göteborg. Det var ”Jimmie Witherspoon at the Monterey jazz festival” Albumet är från 1959 och denna platta var hans återkomst efter det att hans tidigare still som ”shout singer” blivit omodern. Här har han en mer slipad och modern stil som lite närmat sig cool jazz och New Orleans. Lättillgänglig och lättlyssnad är min bedömning av denna klassiker.

https://www.youtube.com/watch?v=TCzt-S_Mc1U

Och plötsligt blev det lost and found! En definitivt felsorterad LP dyker upp. Chet Baker är nämligen min favoritmusiker i jazzens värld. Ett medvetet köp av en kompis som skippat jazzen efter popens inträde på scenen, men för mig var det ingen tvekan att betala några kronor för albumet ”My Funny Valentine”, för övrigt hans debutalbum från 1954. I detta sammanhang finns det väl anledning för mig att be om ursäkt för dessa mina utflykter från det tidsramar Per och jag lagt fast för bloggen, men det handlar om musik som jag kom i kontakt med och upplevde under sextiotalet. Titellåten är en av de vackraste låtar (skriven så tidigt som 1937 för en musikal) jag hört och Chets tolkning är den bästa! Här hör vi riktig cool jazz med det vemod som tycktes vara Chets följeslagare på den av heroin törnbeströdda väg som var hans liv. Vackert, vad mer kan man säga? Här från en inspelning från 1959.

https://www.youtube.com/watch?v=8SGAcP7Zh6U

Och så en samlingsplatta med minst sagt blandat gods. Samlingsplattor, som Per just har en liten serie om i bloggen, var ju ofta den fattiges skiv-val. Antingen plattor med samlingar av en artist eller grupp eller, som i detta fall, smakprov från olika artister. De förra kallades ofta ”Best of” vilken inte sällan var en sanning med modifikation, medan den andra kategorin ofta hade en titel med ”super” eller ”sixties” någonting. I detta fall rörde det sig om ”25 years of rock´n´roll 1964” med ett mycket blandat utbud. Intressantas var nog Goldie and the Gingerbreads och deras version av ”Can´t you hear my heartbeat?”. Tjejgrupper var inte så vanliga och särskilt inte det som bestod av vita flickor, men Goldie och hennes pepparkakor hade en stadig karriär och var på tour med storheter som Animals, Rolling Stones och Beatles (!). Det finns anledning att återkomma till denna lite bortglömda grupp och jag ska göra det redan i mitt nästa inlägg. Visst är det hur mycket sextiotal som helst över deras version i såväl sång som framträdande? Och visst är det E, A och B som kompgitarristen så flitigt nöter..?

https://www.youtube.com/watch?v=lsoXZMuoUp4

Så, på återhörande, Goldie.

Lars

 

 

Samlings-LP, del 4 – Rolling Stones

 

Javisst, den här plattan är ju helt given i min lilla serie. Är det 60-talets bästa samling?  OK, jag vet att jag utnämnde Hollies samling för ett par veckor sedan till den bästa men nu tvekar jag.

 

Precis som Beatles hade Stones den goda smaken att inte lägga ut singlarna på sina LP (nåja, Beatles gjorde ju en del snygga undantag). Istället förekom olika EP men ofta fick man besvära sig med att lägga upp de 7-8 (minns inte exakt numera!) kronorna för två låtar hos skivhandlaren.

 

Jämförelsen med Beatles kan fortsätta: Båda grupperna gjorde suveräna hitsinglar OCH både spännande och bra LP. Inte för inte var de tveklöst ledande på sextiotalsscenen.

 

Jag tänker – faktiskt – inte skriva om Beatles här. 1973 kom två underbara dubbel-LP men sextiotalets ”Collection of Beatles Oldies” kändes på något sätt lite onödig. Man hade ju redan låtarna i singelstället! Förutom Bad Boy som, irriterande nog, inte givits ut tidigare. Men att köpa en hel LP för en enda låt var det ju inte tal om på den tiden. Dessutom var det ett fånigt omslag.

 

Av någon anledning tycker jag inte det om Stones omslag. De ser nästan ännu mer tufft nonchalanta ut än på tidigare LP. Att Brian står först känns bra, han hade ju det enda ansiktet av det fem som kan kallas ”vackert”.

 

Titeln: High Tide and Green Grass. Även om man som tonåring inte tänkte på betydelsen som LÄT den läcker. Jämför med Beatles töntiga titel! Högvatten och grönt gräs är kanske inte något man associerar med Stones så där direkt men på engelska kändes orden skönt i munnen.

 

Och låtarna, LÅTARNA!! Hur kan någonsin en LP vara annat än bra när den öppnar så här:

 

https://www.youtube.com/watch?v=byn7ZUjz5DY

 

Så underbart UNG Mick är i videon här! De andra också.

 

LPn har tolv låtar. Det är inte en komplett singel-samling, inledande Come on och I Wanna be your Man saknas, något som dock höjer plattans kvalité. Däremot hade jag inte haft  något emot Little Red Rooster, som inte heller är med. Hade den ersatt Good Times, Bad Times hade samlingen fått 10 poäng av 10 möjliga (nu blir det bara 9,5).

 

High Tide samlar sex brittiska hits. Dessutom en som bara var hit i USA och en Tio-i-topp-hit som för oss svenska känns som klassiker

 

https://www.youtube.com/watch?v=wbMWdIjArg0

 

https://www.youtube.com/watch?v=LJEhZqZNjXM

 

Välklippta killar i videon!

 

Till det ska läggas urvalet av baksidor med pärlor man inte hört så ofta:

 

https://www.youtube.com/watch?v=JjynIAeh1tU

 

https://www.youtube.com/watch?v=g6PsahByRUU

 

https://www.youtube.com/watch?v=eSJ17IVSY0g

 

När man hör dom här låtarna så påminns man om att Mick Jagger var en suverän sångare. Keith och Brian kunde dessutom lägga ut ursnygga bakgrunder.

 

Plattan kom redan 1966 så hits som Jumping Jack Flash och Honkey Tonk Women hade ännu inte sett dagens ljus. Men redan på tre år hade Jagger o co fått ihop så många bra låtar att samlingen är en bra kandidat till decenniets främsta. Jag avslutar med den låt som jag personligen haft som en speciell Stonesfavorit genom åren:

 

https://www.youtube.com/watch?v=YlhPRuAve8k ¨

 

Rock and roll forever!

 

Per

 

 

Besök i skivbacken part II.

Jahapp, då har man gjort en ny sorteringsrunda i skivbackarna, denna gång bland singlarna. Och visst dök där upp ett bortglömt guldkorn igen och jag menar verkligen bortglömt i alla avseenden. Jag har verkligen ingen aning om hur den har hamnat i min samling, något som är riktigt märkligt eftersom jag nästan med samtliga objekt kan påminna mig hur och när jag kom över det. Det är en singel med en grupp som hette The Gants, ett sydstatsband som emellertid inte på något sätt låter som ett sådant. Snarare låter det som något som sköljts upp på stranden i samband med den brittiska invasionen och med en smula Byrds i klangen.

Jag har alltid hållit Pretty Things version av Diddelys dänga ”Roadrunner” som den bästa, men nu, efter ett antal omlyssningar, har jag låtit Gants putta ner de söta sakerna från denna förstaplats. Den är deras debutsingel och har ett rejält tryck och mycket snygga gitarrer som får ligga långt fram. När du lyssnar så förstår du kanske min kommentar om Byrds ovan för visst känns klangbilden igen? Tungt och bra och hittills bästa versionen och med de så viktiga basgångarna only to die for. Döm själv men dra på ljudet ordentligt annars kommer den inte till sin rätt.

https://www.youtube.com/watch?v=6H-8ULnKCWs

Jag måste tillstå att jag inte vetat ett smack om gruppen men efter lite efterforskningar kom jag fram till att de, likt så många andra grupper, båda hade tidigare namn och alltfler utbyten av medlemmar medan tiden gick. Den ursprungliga sättningen bestod av Sid Herring, Johnny Freeman, Vince Montgomery och Don Woods. De flesta av dem läste antingen på high school eller college och trots en lovande start på karriären, bland annat som förband till Animals, ville de inte släppa skolambitionerna och det var ett av skälen till att de inte blev större än de blev. Vägspringaren var också den enda låt som nådde topp hundra i USA. Men baksidan på den framgångsrika singeln är också intressant inte minst man får ett kvitto på att Sid (som skrivit låten) var en stor beundrare av Beatles. För visst hör man tidiga Beatles-klanger? Och lite ”Trains and boats and planes” i introt?

https://www.youtube.com/watch?v=bp5aGfqI7Us 

Deras sista singel blev också skriven av Sid med samma mjuka anslag som en Beatles-ballad. Det sägs att Sid ansträngde sig för att låta som John Lennon men jag tycker nog han ligger närmare Peter Noone i Hermans (också utseendemässigt). Låten heter ”Another chance” vilket låter som något som gruppen nog förtjänat. Den hade onekligen potential och man kan undra hur långt de hade kunnat gå. I vart fall tekniskt skickliga och väl producerade. Här kommer en andra chans med en tilltalande Mersey-sound.

 https://www.youtube.com/watch?v=X_D2UT_SPXs

Som sydstatspop, de kom från Mississippi, så är de väl inte så karaktäristiska, men de förtjänar verkligen bättre än att bli bortglömda i en skivback.

Lars  

 

RSS 2.0