Om fordon och rock



Vi som var barn på femtiotalet och ungdomar på sextiotalet lärde oss uppskatta vilken frihet ett fordon gav. Fordon var vare sig billiga eller sjävklara så cykeln och moppen blev hett efterlängtade och när de väl kom så innebar de helt nya livsvillkor. Undra på att Mascots hyllade just cykeln.

http://www.youtube.com/watch?v=pSw7qND1ABU

Fast tuffast var förstås det motordrivna fordonet.Den begagnade moppen jag fick och den aldrig förverkligade drömmen om en Silverpil eller en vespa Popolino. Och drömmen om både Brigitte Bardot och en HD. Ingen av dessa förvrkligades heller.Trots den ekonomiska uppsvinget förblev drömmarna drömmar. Inte ens en liten Honda blev verklighet. Men kolla koreografin och körglädjen i detta klipp!

http://www.youtube.com/watch?v=WqKi_9p1zks 

Och i takt med att man blev äldre så fick drömmarna så att säga fyra hjul. En ännu mer ouppåerlig drömm, särskilt som dom låtar man hörde verkligen inte handlade om småbilar.

http://www.youtube.com/watch?v=gZxIsaDae7M 

Men jag hade en kompis, vars föräldrar var en smula välbeställda. Han fick efter att han klarat sitt körkort en PV. En vit. Gissa om vi enklare själar var avundsjuka. Och baktalade vår kompis och menade att han fått en gubb-bil och inte alls en flickmagnet som Cadillac som Hep Stars sjöng om eller, ja du vet. Och så fel vi hade, förstås. Dom snyggaste och coolaste brudarna satt förstås i hans PV medan vi surt bligade över moppestyrena. Och ändå visste vi inte att det fanns låtar om PV:n också. Tur var väl det... Då hade vi väl dött av avundsjuka. Men du visste nog inte det heller?

http://www.youtube.com/watch?v=XilimX6Fn2M

Lars 


Rock and Roll Hall of Fame, del 1: The Spotnicks!

För några veckor sedan lanserade Bengt Palmers att han med stöd av kända svenska artister skulle fixa ett svenskt Rock and Roll Hall of Fame i centrala Stockholm. Ett efterlängtat initiativ. Om Norge har ett så är det svagt att vi inte haft det för längesedan med tanke på vår inhemska scens konstnärliga rikedom och internationella framgångar.

Den Amerikanska förebilden inrättades 1986 och är känd för att varje år välja in några artister eller grupper som betytt extra mycket för rockmusikens utveckling. Senast kom ABBA in tillsammans med bl a Hollies för att ta ett aktuellt exempel.

Om något motsvarande kommer att äga rum i vår svenska motsvarighet har inte omtalats men skulle så bli fallet så erbjuder vi oss här på perolarssextiotal.blogg.se att komma med några förslag på namn som inte får missas. Jag inleder denna serie med Sveriges första namn i popsvängen som fick en hit i England.



Redan 1957 hade Bo Winberg, Bo Starander (som senare skulle kalla sig Bob Lander) och Björn Thelin spelat tillsammans i en grupp hemma i Göteborg. 1961 bildade de Spotnicks med trummisen Ove Johansson. Björn spelade bas, Bo S kompgitarr (och sjöng de få vokallåtarna) och Bo W sologitarr.

Det blev genast uppenbart vad som var gruppens varumärke: Bo Winberg lanserade ett helt personligt gitarrsound på sina hemmabyggda gitarrer.  USA hade Ventures och England Shadows men Spotnicks unika sound var speciellt. På repertoaren fanns ofta svenska folkmusikmelodier som i gruppens tappning blev hur mycket samtida popmusik som helst. Undertecknad är bara en i en hel generation som spelat luftgitarr till Moraklockan och Den gamla spinnrocken (som förståss hade engelska titlar på skivorna). Låtarna hade precis den tuffa utstrålning som vi tonårsgrabbar efterfrågade samtidigt som där fanns

Mindre uppmärksammat är att the Spotnicks var tidigt ute med en egentligen ganska extrem scenkostymering. Gruppens namn var smart taget efter det ryska ordet för rymdsatellit. Det minns få nu men när Gagarin 1961 åkte tre varv runt jorden som den första i historien var det en sensation som fick hundratusentals svenskar att flockas kring radioapparaterna.

Som om inte namnet var nog fräscht uppträdda gruppen dessutom i kostymer gjorda efter rymddräkter på scenen. Garanterat unikt inte bara för sin tid. Det hade kunnat ses som fånigt, men icke, vi grabbar bara älskade det. Få band på 60-talet insåg betydelsen av en visuell image. Spotnicks var först!

Den låt som förde gruppen till englandslistans 13e plats var Hava Nagilah. Så sensationell är inte placeringen med dagens mått men verkligen med den tidens. Tyvärr kom gruppen att försvinna när Beatlesmusiken tog över listorna men de fick fortsatta framgångar internationellt, inte minst i Japan. Bo Winberg har sedan upplöst och återbildat gruppen i olika omgångar som nu annonserar sin "final tour" med Winberg och Bob Lander i sättningen. 

Om det svenska Hall of Fame utser de största svenska namnen kan man inte missa att The Spotnicks var det första internationellt kända svenska bandet i rockhistorien med en musik och ett sound som tidens tand inte kan erodera bort. De är självklara förstahandinval i Sveriges Rock and Roll Hall of Fame.

Vi lyssnar på två Spotnicksklassiker, först Hava Nagilah ochn sedan den kanske mest klassiska Spotnickslåten av alla, Amapola.

Trevlig Midsommar önskas alla läsare av bloggen!

Per

http://www.youtube.com/watch?v=9QCpTCstF2k

http://www.youtube.com/watch?v=ijSelZidm9k

Brian Jones?

Sextiotalet är ju, i ett historiskt perspektiv, inte särskilt långt avlägset. Ändå kan det vara svårt att fastställa avd som egentligen hände. Ett exempel är beatlarnas gemensamma bokprojekt där hågkomsterna går isär om allt från spellistor från konserter till vem som skrev vad i en viss låt. Ett annat som blir tydligt när man läser de olika memoarböcker som kommer då och då. Bill Wymans mastodontverk "Stone alone" skiljer sig på många punkter från andra memoarer och biografier rörande Rolling Stones. Ofta rör det detaljer, vilket är mänskligt, mer sällan på rent avgörande punkter. Men ibland dyker också sådana upp.

Jag läser just nu Marianne Faithful´s bok "Minnen, drömmar och reflektioner" som är en mycket personligt skriven bok som spänner över tiden från hennes genombrott till dags dato. Den ger ibland ett splittrat intryck men det kompenseras mer än väl av den öppenhjärtliga och självutlämnande tonen. Hon tycks inte väja för något, hur plågsamt det än kan tyckas att skriva om det. Det handlar om ett långt gången heroinmissbruk och livet på gatan som hemlöshet. Det finns alltså ingen anledning att ifrågasätta hennes ärlighet. Därför är det intressant att läsa när hon skriver att "Ruby Tuesday" inte – som det står i alla sammanhang – inte är en Jagger-Richards-komposition utan en Jones-Richards! Brian Jones skulle alltså vara, en enda gång, varit med som låtskrivare. Det skulle i så fall vara sensationellt att Brian som gång på gång försökte sig på låtskrivande utan att lyckas, ändå skulle vara med om att skapa en av sextiotalets stora hits. Låten gavs ut i England tidigt 1967 och kom med på Rolling Stones lista över de 500 bästa låtarna. Plats 303.

Det märkliga i sammanhanget är förstås att Brian själv, vad jag vet, aldrig gjorde anspråk på att varit delaktig. Keith Richards har sagt, bland annat i sin självbiografi "Life" att han var ensam om att skriva låten och då som en kommentar till det faktum att han fått sitt hjärta krossat av Linda Keith.

Vad sanningen är blir nog höljt i dunkel, men jag undrar ändå varför Marianne så starkt argumenterar för Brians roll.

Hursomhelst är det en fantastiskt låt.

http://www.youtube.com/watch?v=6DVCgKsqn30

 

Lars

 


Recension: Beach Boys: That´s why God made the radio

The Beach Boys

Antalet gånger som ett genuint sextitalsnamn släppt nytt material den här sidan sekelskiftet är litet. Minns du Stones A Bigger Bang som kom 2005?? Inte riktigt, eller hur?

Men här har vi en platta som vi inte kommer att glömma lika enkelt. För första gången sedan 80-talet har Beach Boys släppt en ny LP. Vi snackar alltså om RIKTIGA Beach Boys med Brian Wilson, Mike Love, Al Jardine och Bruce Johnston alla aktiva i nästan alla låtars vackert flödande stämmor. På reklambilderna har de lagt till gDavid Marks som var medlem i gruppen före Al Jardine och spelar gitarr här. En mer komplett återförening av de gamla hjältarna är inte möjlig.

Att en kvintett pensionärer ska kunna imponera 40-50 år efter storhetstiden är det ingen som väntar sig. Men jag gillar verkligen den här plattan.

Produktionen är snygg. Ljudbilden är modern, mer snyggt putsad än vad man kunde klara av på 60-talet. Stämsången är, tro mig, precis lika elegant som den var förr. Låtarna bjuder generöst på komplicerade, böljande stämmor som är både verkligt njutbara och minner om att bara Beach Boys kan göra äkta Beach Boys-musik. De instrumentala arrangemangen ligger i bakgrunden och låter det vokala dominera.

Det vore oärligt att påstå att alla låtar är kalas, men då kan det vara på plats att påpeka att alla gruppens LP - utom Pet Sounds förståss - hade sina bleka ögonblick också. Här finns inget bottennapp samtidigt som några spår väl kan göra anspråk på att platsa på en samlings-CD med i alla fall gruppens 40 bästa - och det är INTE illa! Jag tänker på titellåten, Daybreak over the Ocean (påminner om underskattade hiten Kokomo), From Here to Back Again (det närmaste man kommer Surfs Up) och den mäktiga Summers Gone (passande BB-titel på sista låten!). Låtar som växer varje gång jag hör dom.

Lägg till det 4-5 ytterligare bra spår och det är bara att applådera en strålande återkomst. När kommer uppföljaren?

Per


RSS 2.0