MOTOWN – del 2, grabbarna

 

För två veckor sedan berättade jag om hur jag återupptäckt Motown genom att lyssna på boxen ”Hitsville USA – the Motowns singles collection 1959 – 1971”. Inlägget fortsatte med att presentera fyra fantastiska grupper och en soloartist, alla kvinnor..

 

Med tanke på att Surpremes var kommersiellt störst skulle man kunna säga att Motown var mycket ovanligt jämställt för att vara 60-talet. D v s om vi bortser från att bakom kulisserna var det män som styrde. Så är det ju fortfarande för övrigt.

 

Går vi på kvalitén på låtarna vill jag nog ändå påstå att det var killarna som hade det bästa i  Motowns musik. Det är inte så att antalet stora manliga namn var imponerande till antalet. Kanske var det inte heller så att de hade fler hits än tjejerna – någon har säkert kollat upp det. Vad jag tänker på är att så många av Detroit-bolagets bästa låtar hade manliga röster.

 

Börjar vi med grupperna var det två som konkurrerade om tätplatsen. Ska vi tala om uthållighet och variation var Temptations bäst. Men Four Tops hade mer omedelbara hitlåtar. De flesta var skrivna av otroliga kompositörstrion Holland-Dozier-Holland, som ju också försåg Surpremes med många hits. 1965 Inleddes Four Tops hitrad med I Can´t Help Myself. 1967 höjde dom ribban rejält för hur en bra Motown-hit skulle låta med den här

 https://www.youtube.com/watch?v=2EaflX0MWRo 

 

Reach Out I´ll Be There följdes av Standing in the Shadows of Love och Bernadette. Den sista kanske det allra bästa exemplet på James Jamersons otroliga basspel. Musikerna var ju en viktig del av bolagets framgångar.

 

Temptations var alltså mer varierade. Deras hitrad gick in på sjuttiotalet. De gjorde då mer politisk musik, mer funk och mindre pop i tidens anda. Olika förstesångare bidrog till bredden. Låtvalet känns självklart, är inte detta sextiotalets allra bästa ballad? Kolla också in koreografin i videon, vilka andra har gjort sånt här?

 https://www.youtube.com/watch?v=6IUG-9jZD-g 

My Girl, skriven av Smokey Robinson, han som Bob Dylan kallade USA främste poet och som fick en del av företagsledningen i bolaget som inte någon annan av artisterna. Han hade ju sin egen grupp, The Miracles, och på tal om bra ballad skrev han den här pärlan till sitt eget band

 https://www.youtube.com/watch?v=BCwkZrj2VT4

Tracks of my tears. “Take a good look at my face/You see my smile looks out of place/If you look closer it´s easy to trace/the tracks of my tears". Ofta tycker jag att vi som älskar 60-talspop inte behöver Tranströmer, Ferlin och de andra: Ni förstår vad jag menar.

 

På solistsidan var det två namn som stod ut, inte minst för det de kom att göra senare under sjuttiotalet. Men både Stevie Wonder och Marvin Gaye var tidigt ute. Stevie var bara 12 år när han toppade USA-listan med en instrumentallåt. Han utvecklade sig till en personlig kompositör som levererade pärlor som den här

https://www.youtube.com/watch?v=9pYux5-d1Es 

I was made to Love her. Härligt skönt sväng. Stevie kom senare bli det tidiga sjuttiotalets största namn inom svart musik. Han skaffade sig en konstnärligt frihet som bolaget aldrig accepterade under 60-talet.

 

Sista namnet är Marvin Gay som redan 1963 visade sig på listorna. Tredje hiten Can I get a Witness spelade Stones in på första LPn. med Hitch Hike. Han kom sedan att leverera fina poppärlor i duetter med först Kim Westin och därefter Tammi Terrell. Men hans verkliga mästerverk kom 1971 med LPn What´s Going on som hur många gånger som helst varit med på listor över historiens bästa LP. Sällan, ja nästan aldrig, har popmusik känts så allvarligt och viktig, men samtidigt ändå skön att lyssna till som i plattans titellåt. Njut av en underbar röst i denna liveupptagning

 https://www.youtube.com/watch?v=2p5qeGWKlFY

Motowns sjuttiotal är inte mycket att skriva om, men sånt bryr vi oss ju inte om på denna blogg. I mina två inlägg har presenteras 10 kanonlåtar från bolaget som verkligen levde upp till sin devis ”The Sound of Young America” i ungdomsmusikens sextiotal.

 

Per


Mest om London

När detta publiceras är jag i London. En semesterweekend då jag, bland annat, ska se musikalen ”Sunny afternoon” om The Kinks musik. Det fick mig att fundera över om städer har någon betydelse för musiken som uppstår där. Liverpool är ju profilerat med sin mjuka Mersey-beat som ju är ett alldeles eget sound, British made, om än förstås med rötterna i amerikansk musik. Musiken från London, som den formats av dess mer framträdande popgrupper ser lite annorlunda ut.

Rolling Stones var först ut bland Londons riktigt stora band. Världens största rockband som det brukar kallas. Och det verkligen rock an roll. De brukar (inte minst brukar Keith hävda det) att det är ett blues- eller r&B-band, men i mina öron är deras signum den rena raka rocken i vart fall efter de första trevande inledningsåren i coverfacket. Och det kanske är symptomatiskt att den storstadspuls som präglar London är en bra mylla för rock. Högt tempo, högt ljud och ganska råa texter, i vart fall i dåtidens medelklassöron. Musiken var inte rädd för att chocka, livsstilen och utseendet bland utövarna uppfattades provocerande. Det var big city music.

https://www.youtube.com/watch?v=DXqQh7Y30eg

Kinks bildades bara något senare än Stones och tog också inledningsvis upp den rocktradition som importerats från USA. Men i takt med att deras musik utvecklades kom den mer att likna Merseyn med sina berättelser och en alldeles egen ton som var starkt influerad av både skiffle och vaudeville. Den är brittisk på ett helt annat sätt än stenarnas musik med en mjukare ton och med berättelser direkt hämtade ur Rays vardag och erfarenheter. Här beskriver Ray sina känslor för skattemyndigheten på ett sätt som för tankarna till George Harrisons ”Taxman”. Lite vaudevill och lite reggae finns i gunget.

https://www.youtube.com/watch?v=2JJszWo8Aow

1964 bildades The Who som också tog upp den tuffare rockstilen. Deras utlevande stil med sönderslagna gitarrer och högtalare spädde på provokationen. Det närmaste släktskapet finns, liksom med stones, till den tidigaste amerikanska rocken, snarare än blues och r&b. Men – och det är ett viktigt men – de fogade till rocken en egen ingrediens som också var typiskt brittisk. Man skulle kunna att de blev modsrörelsen musikaliska biografer. Både mods och rockers hörde – trots att de var inbitna motståndare – till arbetarklassen. Men modsrörelsen var en rent inhemsk rörelse och även om den oftast var klädd i en rock-rock så hörde texterna hemma i UK. Det vara också tidigt ute med en rockopera – Tommy, som var lokalt förankrad. Den ironiska tonen här är bara så brittisk och klassbakgrunden tydlig i denna låt.

https://www.youtube.com/watch?v=eswQl-hcvU0

Liverpool och London. Pophuvudstäderna i UK. Liverpool och främst Beatles kom att dominera utvecklingen av Merseyn. Londons musikscen spretar lite mer men har ändå en gemensam ton av storstad. Det skrivs och det gör Per och jag också, om dessa städer när vi skriver om engelsk pop. Kanske borde vi någon gång nämna Manchester. Eller vad sägs om Hollies och Hermans Hermits?

Maybe next time.   

Lars

 

MOTOWN – del 1, tjejerna

  
 

Ja, det händer ju gång på gång: Man plockar lite i skivhyllan, låter en LP rulla på tallriken eller CD-spelaren svälja en mindre platta. Så faller liksom alla andra tankar ur skallen, man kan bara lyssna på den underbara musiken och tänka tanken: Varför var det så länge sedan jag hörde detta?

 

För ett tag sedan tog jag fram boxen ”Hitsville USA – the Motowns singles collection 1959 – 1971. 4 CD med 100 låtar från Tamla Motowns storhetstid. Här finns så mycket godis man någonsin kan begära.

 

Det handlar verkligen om en storhetstid, 62 – 71 hade skivbolaget över 100 låtar på topp-tio i  USA. Boxen tar inte endast upp stora hits, här finns flera mindre kända artister som Contours, Velvelettes, Elgins och Chris Clark som också är kul att lyssna på. Lite synd kanske att priset för det upplägget att man saknar givna låtar som ”Where did our Love Go” och ”I was Made to Love Her”.

 

Men, ursäkta, här ska inte lekas recensent. Framförallt inte gnällas. Här ska njutas av bra låtar och det finns så många bra att nämna att det måste bli två inlägg med Motown-musik. Damerna först är det ju så vi startar direkt med dom som blev störst, även om många inte tyckte att dom var bäst

https://www.youtube.com/watch?v=UGJQPkfwlAc 

Supremes förståss. De var 60-talets klart mest framträdande kvinnliga konstellation med hela 12 ettor på listan. Stop! In the Name of Love var den fjärde och en av trions fyra-fem bästa om ni frågar mig. Bara det att Hollies spelade in den är kvalitétsstämpel nog. Diana Ross tillhör inte de starkaste kvinnliga rösterna men hon sjöng i den största tjejgruppen och hade också flera hits som soloartist därefter. Det är bara att respektera.

 

Min stora tjejgruppsfavorit är den här

 https://www.youtube.com/watch?v=obvSFWvgBhg

Martha and the Vandellas gjorde betydligt tuffare låtar än Supremes. Hitraden blev inte så lång men inkluderar klassiker som ’Heat Wave’, ”Nowwhere to Run” och ’Dancing in the Street’. ’Jimmy Mack’ är min egen favorit. Popmusik behöver inte vara med komplicerad än så här. Pang på, liksom!

 

Men klart före dessa som listetta var dom här

 https://www.youtube.com/watch?v=pSlzhYd0rYw

Motowns första etta hösten 1961. En av tre Tamla-låtar Beatles gjorde på sin andra LP, något som starkt bidrog till att vi européer upptäckte Motown. Marvelettes kom sedan på topp-tio bara två gånger men Gladys Hortons röst duger att lyssna på och låtar som ”Beachwood 4-5789” och ”Don´t Mess with Bill” är kalas.

 https://www.youtube.com/watch?v=BQRcUxNJEbs

Gladys Knight kommer vi Bondnördar bäst ihåg för att hon sjunger det bästa Bondtemat, License to Kill. Men det var 1989. Redan 1967 var hon och gruppen The Pips först att slå med I Heard it Thought the Grapewine som även Marvin Gay gjorde. Ett perfekt exempel på Tamla-soul. En låt som f ö Creedence Clearwater Revivial lyckades göra en fulllt godkänd rockversion av.

 https://www.youtube.com/watch?v=4WT7nBGX5eU

Det var ju inte bara grupper. Sista låten var en stor hit med Mary Wells redan våren 1964, My Guy. I själva verket blev det hennes sista stora hit. Hon hade varit topp-tio med tre låtar redan 1962 och hade oturen att komma ett par år för tidigt för att riktigt få del av bolagets framgångar. Hon var den första av bolagets artister som turnerade i England, stödda av inte minst beatlarna. Hon fick ett erbjudande hon inte kunde motstå och lämnade bolaget redan 1965. Bolaget försökte stoppa henne med kunde inte.

 

Så kära läsare. Fem länkar till fem bra låtar. Vi tar killarna om två veckor.

 

Per

 
 
 

Ett liv som en berg och dalbana…

Snart tar jag tåget till min hemstad, Göteborg. Det huvudsakliga syftet med besöket är att besöka en konsert med Marianne Faithful, men jag tycker mycket om stan och prognoserna lovar riktigt mysigt Göteborgsväder – blåst och regn. Nåväl.

Mariannes karriär har minst sagt varit upp och ner. Drogerna blev för henne, liksom för så många artister i hennes generation, en förbannelse som tidvis har varit henens följeslagare i livet. Hennes karriär blev därför inte bara en utan flera, avbrutna av långa perioder av missbruk.

Hennes första karriär, som ung och fräsch poptjej på sextiotalet blev mycket framgångsrik. Hon hade listframgångar med ”As tears go by”, ”Summer nights” och Come and stay with me”. Hon gifte sig och fick en son och hennes liv verkade nästa idylliskt. Tills hon träffade Brian Jones i Rolling Stones som introducerade henne till marijuana. Det visade sig vara en olycksalig bekantskap som i sitt släptåg hade kokainet vilket ledde till att hon greps i samband med ett tillslag i Keith Richards hus. Slutet av sextiotalet var hon flickvän åt Mick Jagger, sjönk allt djupare i drogmissbruk och fick ett missfall. Inget låtval kan väl vara mer passande än ”Sister Morphine” som hon skrev tillsammans med Mick men först efter en rättsprocess gavs erkännande för.

  https://www.youtube.com/watch?v=rdtM2YGaJ4k

1970-talet blev en dyster period i Mariannes liv. Drogmissbruket inkluderade nu heroin vilket ledde till att under perioder var hemlös. Hon förlorade vårdnaden om sin son och gjorde ett misslyckat självmordsförsök. Enstaka försök att ta upp sin sångkarriär gick relativt spårlöst förbi. Det hårda livet ledde till ätstörningar och en hel del sjukdomar. Hennes tidigare ljusa och sköra röst ”sprack” och sjönk. Ur allt detta reste sig Marianne och sjöng in ett album som har alla tecken på att vara en klassiker – ”Broken english”. Hon har själv i sina memoarer beskrivit detta album som höjdpunkten i sin karriär och jag är beredd att instämma i det. LP:n är ett konceptalbum som tematiskt rör sig kring svek, övergivenhet och uppgivenhet. Albumet var ingen listsuccé även om det tog sig in på listorna både i USA och UK men betraktas numera som ett av popens stora album. Titelspåret är tillägnat Ulrike Meinhof, den kända terroristen i Baader-Meinhof-ligan. Mest spelad numera är nog ”The ballad of Lucy Jordan”, en sång om hur tiden går och drömmarna underhand dör. Hennes cover av Lennons ”Working class hero” är i mina öron bättre än originalet och för mig plattans höjdpunkt. Den över sex minuter långa ”Why´d Ya Do it?” som med sitt explicita språk väckte både upprördhet och ilska. Varför frågar vi oss idag?

  https://www.youtube.com/watch?v=3mvAMEaWgTQ

Stackars Marianne. Trots ”Broken english” blev henens åttiotal inte så mycket bättre. Drogerna hemsökte henne, självmord hos närstående, inget tycktes hon vara förskonad mot. Hon lyckades ändå ge ut ett nytt album, Strange weather” som blev en stor kritikerframgång men inte gjorde samma avtryck som hennes ikoniska album från det föregående årtiondet. Hon närmade sig på albumet jazzformen på de covers det bestod av. En smula överproducerat i min värld och det hade kunnat bli något nytt och uttrycksfullt om hennes röst fått stå mer för sig själv och sluppit de smäktande stråkarna. Men visst är det bra.

https://www.youtube.com/watch?v=LzImOSVYoWI

1990-talet blev vänligare mot Marianne. Musikaler, ett stadigare liv, memoarer och en DVD med tillbakablickande material gjorde detta decenniet bättre ekonomiskt och socialt. En låt står ut tycker jag och det är Patti Smith-kompositionen ”Ghost dance” som vi ska lyssna på. Jag skulle älska ett album av Marianne med Pattis musik. Det skulle kunna bli något sensationellt. Här är ”Ghost dance”

https://www.youtube.com/watch?v=-1o-aSKfYb0

Under tjugohundratalet har Marianne fortsatt att ge ut musik utan att i någon utsträckning besvära några listor med sin närvaro, men hon har också fortsatt att medverka i musikaler och filmer. 2007 återupptog hon sitt turnerande med det uttalade syftet att tjäna så mycket pengar att hon kan pensionera sig i bekvämlighet, något som jag innerligt unnar henne.

Slutligen ska sägas att hon inspirerat Jagger till många låtar, oklart hur det förhåller sig med den saken. Den som oftast sägs handla om henne är ”You can´t always get what you want” från albumet ”Let it bleed”. Så vi avslutar med denna.

 https://www.youtube.com/watch?v=EM_p1Az05Jo

PS Omslaget på ”Broken English” är gjort av den kände fotografen Dennis Morris DS

    

                 

 

RSS 2.0