Den svenska sextiotalspopens huvudstad.

Alla var där: Del Shannon, The Beatles, Gerry and the Pacemakers, Cliff & Shadows, Ray Charles, Rolling Stones, Animals, P J Proby, Kinks, Who. Manfred Mann för att ta några exempel från 1964-65.

Klubbarna fanns där i överflöd: Pop In på Liseberg där också Rondo med Uggleklubben fanns, 1789, Klubb Karl, Yaki-da, Hvita Dufvan, och förstås legendariska Que Club. Villan (suck) och Jazzen.

Landets bästa band fanns där: Tages och Spotnicks. Och en massa andra bra band: Apaches, Shakers, Strangers, Streaplers och Beachers. För att ta några. Och där fanns tjejer och tjejband som Doris och Les Angeliques. För att ta ett par.

Skoldanser och fritidsgårdar. Musik överallt. Oftast bra musik.

Det handlar alltså om popen från Göteborg. Min hemstad där jag växte upp under sextiotalet och där min kärlek till popen grundlades.

Mitt första exempel blir Doris. Denna gång kompad av Strangers. Jag har tidigare skrivit om varför jag är så förtjust i henne så jag ska inte upprepa mig mer än att henens sångkarriär förtjänade ett bättre öde än den fick beroende av en viss person. Jag vill inte nämna hans namn. Likt Voldemort får han förbli onämnd. Men lyssna inte bara på hennes magiska röst utan hur tonsäker som en koltrast.   

 https://www.youtube.com/watch?v=3A0IiP4e27E

Spotnicks är självklara i denna lilla exposé. Lika tekniskt skickliga som Shadows men kanske en smula kyligare. Den här låten är skriven av Peggy Lee och Victor Young (musik) och är ursprungligen titelspåret från en westernfilm från 1954. Här har den putsats upp till pop utan att förlora sin vemodiga underton.

https://www.youtube.com/watch?v=q4VKk4raEmE

Beachers är väl utanför Göteborg kanske mest är kända för att de vann en namnstrid mot Malmöbandet Beatchers som smart nog tog det nya namnet Namelosers. Mest känd i bandet är väl den skicklige trummisen Urmas Plunt, som dessutom var en framträdande figur i Göteborgs popvärld.

https://www.youtube.com/watch?v=zLd9whLkJOw

Shakers var en grupp med Tommy Rander i spetsen. Han är en mångsysslare som bland annat lett speedwayklubben kaparna från Göteborg, men med många titlar går att lägga till för denne mångsysslare. Bland annat medförfattare till den utmärka boken ”Rockens roll”. Shakers etablerade en tuffare stil jämfört med Tages och vill nog i den jämförelsen vara Stones jämfört med Beatles som Tages mest jämfördes med. Dom har fått lite spe för en inspelning av ”Too much monkey busines” där man inte hade tillgång till den engelska texten utan fick ”lyssna sig” till den från plattan. Det blev ganska kul men försök själv.

 https://www.youtube.com/watch?v=txvMo_-Mjlg

Slutligen något om Streaplers. Det var en popgrupp som bildats så tidigt som 1959 och hade sin främsta framgång med den förskräckliga ”Diggety Doggety”. Skickliga musiker och en rivig sångare i Gert Lengstrand och gruppen blev så långlivad att den fortfarande lever, nu som dansband. Men på den tid blev det rock för hela slanten och här hör vi hur trevligt när man sjunger på engelska med göteborgsk accent.   

 https://www.youtube.com/watch?v=fBnloCpnEvE  

Görbra, eller hur?

Lars

 

 

Kommentarer
Postat av: Per

Hm Lars, Tror inte du fick till de bästa låtarna men OK. Dock är det taskigt mot Shakers att inte spela deras suveräna All I want is my Baby!

2015-09-11 @ 19:23:45
Postat av: Peter Friberg

Skit samma! Inte nog med att alla ovannämnda artister (och ett otal andra) var där. Det som verkligen betyder något är att Lars och jag var där också ...

2015-09-11 @ 20:06:41
Postat av: Per

Sant Peter. Jag befann mig i Umeå. Inget fel på den lokala scenen men inget att skriva om på vår blogg!

2015-09-12 @ 14:30:06
Postat av: Peter Lindberg

Tror som Per D att den lokala scenen i Göteborg var ljusår bättre än den i vårt Umeå.

2015-09-12 @ 17:01:31
Postat av: Per

Nåja, Peter: Vi hade Zettlers och Trappers som gjorde 3 resp 2 singlar. Dessutom spelade Ringo and the Mainers in en låt som jag minns det. Umeå hade inte ens 70.000 invånare!

2015-09-13 @ 09:49:10
Postat av: Lars

Per
De gustibus non est disputandum...

2015-09-19 @ 15:59:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0