Ja, dom borde vi ju också skriva om: The Troggs

 

Den 16 november publicerade jag ännu ett inlägg där jag presenterade den för femtio år sedan aktuella Englandslistan. Då jag upptäckte att flera av de grupper som omtalades var några att skriva var det en oavvislig inbjudan till en serie artiklar varv här kommer den sista.

 

The Troggs var ett på sitt sätt särskilt intressant band: deras hitlåtar var i grunden så pass enkla att bandet skulle kunna nämnas bland den kidspop som samtidigt kom fram starkt med The Monkees i spetsen. Men det var något rått – senare skulle man säga punkigt – i framförandena som gjorde det fel att kalla musiken för pop när man började höra skillnad mellan popmusik och rockmusik.

 

Genombrottet från år 1966 är en sann klassiker:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Hce74cEAAaE

Wild Things klassikerstämpel fick ett avgörande lyft när Jimi Hendrix hade den som inledning till hans eldande av gitarren på Montereyfestivalen. Men The Troggs primitiva sound här gav låten en väl så god inramning och en andraplats på listan hemmavid och topplats i USA.

 

The Troggs hade den minimala sättningen av trummor (Ronnie Bond), bas (Pete Staples) och gitarr (Chris Britton) bakom sångaren och låtskrivaren Reg Presley. Inte mycket till pålägg på inspelningarna behövdes. Det blev ett fullödigt sound ändå.

 

De kom från Andover, ett litet ställe i Hampshire. Ganska mitt på Englands sydkust om ni undrar.

 

Uppföljaren var en låt som undertecknad och kompisen Håkan hade på vår fyralåtsrepertoar när vi delade rum under studenttiden. Chip Taylor hade skrivit Wild Thing men från nu tog Reg över låtskrivandet. With a Girl Like you är en enkel låt, javisst, men varför ska man krångla till det? Den här toppade inte bara i England utan även Tio-i-topp här hemma.

 

https://www.youtube.com/watch?v=3bCGacIl2f0

Nu var Troggs så stora att också nästa låt kom så högt som tvåa trots att den, egentligen, inte var lika bra som de tidigare. Men Reg Presley är ju ännu intensivare än tidigare i I Can´t Control myself, så mycket att den förbjöds i vissa länder.

 

https://www.youtube.com/watch?v=vrTCKXvXSUY    

Dessa låtar bidrog till att göra året 1966 så fantastiskt som det var.

 

Troggs blev aldrig ett LP-band, det var singel-listan som var deras hemmaplan. Men visst kollade vi in i alla fall den första som hette From Nowwhere…The Troggs. Jag föll för den här söta låten, Hi Hi Hazel.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mGvor_zQTz4

Sedan blev de lite sämre placeringar på listorna men jag måste ju spela en annan favorit, bara 17e plats men ändå så läcker, Night of the Long Grass.

 

https://www.youtube.com/watch?v=teNpwF7CB7A

Nästa hit blev den låt som var på listan i november 1967. En bra cover av Wet Wet Wet 1994 toppade listan i 15 veckor och gav Presley många sköna slantar i royalties. Välförtjänt för den ÄR bra:

 

https://www.youtube.com/watch?v=WO6glz0wpmo

 

Bandet försvann från alla listor men har faktiskt aldrig lagt av. De fortsatte att ge ut singlar och enstaka LP. Mest notabelt är väl samarbete med R.E.M. på Athens Andover som kom 1992. Men innan dess, 1975, släppte de en singel som jag alldeles hade missat. OK, bra är den kanske inte men lyssna och låt dig överraskas när en annan klassiker här görs med Troggs som fortfarande har Presley och Bond i sättningen

https://www.youtube.com/watch?v=i_-3YmCaOdE

 

När punken kom refererades de som inspiratörer och sentida skribenter skriver gärna om dom som ett garageband. Flera Troggslåtar har spelats in av andra.

 

Men det är väl så att vi som var ungdomar när det begav sig tycker att det som gjordes då får räcka. Reg Presley dog 2012. Att The Troggs finns kvar med en ersättare är inte helt OK för mig.

Pärlorna från 60-talet lever evigt, så är det bara.

Per


Känguru-pop

Nyss hemkommen från en av de längsta resor jag gjort finns det anledning at fundera en smula kring pop-musik som inte kom från UK eller USA. För några dagar sedan satt jag på en trevlig bar i Sydney där jag hälsat bartendern med ett artigt ”G´day mate” och beställt en rejäl Fosters som kändes närmast livsnödvändig givet de 35 grader som vädret bjöd på. Jag njöt av min pilsner, luftkonditioneringen och bakgrundsmusiken som spelades. Inte en Beatles-låt så lång örat nådde men där – liksom på så mång utskänkningsställen – så var det rätt mycket Abba för att använda ett understatement. Men så dök det upp en låt i flödet som jag är väldigt förtjust i som gjorde att jag lystrade lite extra. Du känner igen den, du också. Pure Australien pop.

 https://www.youtube.com/watch?v=rBJLoYd8xak

Att påstå att Easybeats på något sätt skulle representera något ”Aussi”-sound är förstås fel. Samtliga medlemmar kom från familjer som flyttat från Europa till Australien efter kriget. Tre var från UK och två från Nederländerna och gruppen bildades 1964 tydligt inspirerade av British invasion. I mina öron låter det rent av en hel del Merseyside.

Deras första singel gav en del speltid i radio men klättrade inte särskilt högt på listorna.

https://www.youtube.com/watch?v=UcWVCloTUFE

Det var istället ”She´s so fine” som gav dem det stora lyftet nationellt när de med denna hamnade på tredje plats på den Australiska listan

https://www.youtube.com/watch?v=osGm7fIKFZE

Nu bröt ”Easyfever” på allvar ut i Australien och de kunde i popularitet konkurrera med de större brittiska banden. En tredje singel eldade på hysterien.

 https://www.youtube.com/watch?v=yMIiythppQ4

1965 kom deras första album, ”Easy” med bara eget material. Albumet blev en lokal framgång liksom uppföljaren ”It´s 2 Easy” och därefter var det dags att resa till London, naturligtvis.

Där kom det stora internationella genombrottet med ”Friday on my mind”. Lite i skuggan kom ”Heaven and Hell” som av någon outgrundlig anledning förbjöds av BBC.

https://www.youtube.com/watch?v=eulzKVgGp8o

Framåt emot 1968 började den oundvikliga splittringen och 1969 uppträdde de för sista gången tillsammans som en grupp.

Bandets låtskrivare fortsatte att skriva tillsammans och för andra grupper som Bay City Rollers och 1975 bildade den en ny egen grupp, Flash and the pan.

De slog aldrig på allvar i USA men hade stora framgångar i andra länder. I Sverige besökte ”Friday” Tio I Topp och 1969 var de tillbaka med ”St Louis”.

https://www.youtube.com/watch?v=yKMGSj_j4lc

När man läser om Easybeats så upprepas ständigt hur betydelsefull gruppen var också för andra artister som David Bowie och Springsteen. Fan trot. Det var en habil och energisk grupp men som – förutom sin stora hit – inte gjorde så många djupa musikaliska avtryck.

Men hatten av för gruppen från down under.

Lars

 

  

  

 

 

Ja, dom borde vi ju också skriva om: Traffic

 

Det var förändringens tid. Flower power, psykedelisk musik, hippies. Det märktes främst i USA men också i övriga västvärlden. Det påverkade musiken till att bli mer flummig. Inte så illa som ordet låter, det var helt enkelt fråga om mer löst strukturerad musik. För oss som då hade följt popscenen några år betydde det ofta spännande nyheter.

 

Detta var enklast att höra när radions P3 varje onsdag och torsdag fortsatte att spela upp USA- resp. Englands-listorna. Där dök suveräna låtar med Pink Floyd, Donovan och andra upp samtidigt som Beatles fortsatte att leda utvecklingen i nya banor.

 

Traffics första singel var en av de många pärlorna.

 

https://www.youtube.com/watch?v=bEnAft8bpBA

 

Den där inledande sitaren var ju precis rätt i tiden men annars är det ju en helskön poplåt med bra melodi och sitaren rockar ju på ganska snyggt, tycket jag. Paper Sun kom 5a på Englandslistan. Sedan väntade man ett halvår med att släppa uppföljaren, en enklare melodi men notera sitar även här och en massa mysiga ljudinspel. Den gick bättre, andra plats i England och tre veckor på Tio-i-topp för Hole in My Shoe

 

https://www.youtube.com/watch?v=a77yHpjdUtU

 

Traffic blev en spännande konstellation genom kombinationen av Dave Masons förmåga att göra låtar närmare rockens mainstream samtidigt som de andra lutade åt jazzhållet. De andra var saxofonisten med mera Chris Wood och trummisen Jim Capaldi som också skrev många låtar med Stevie Winwood som efter den framgångsrika perioden i Spencer Davis group var gruppens självklara stjärna.

 

Sista vardagen av december 1967 släpptes gruppens första LP. Den hette i England Mr Fantasy men i Sverige Coloured Rain med svenskt omslagsfoto som ni ser ovan. Det kan ni inte läsa på Wikopedia men här på bloggen finns expertisen! I USA kom en tredje version.

Inget snack om att den svenska versionen är bäst, tyvärr aldrig återutgiven på CD. Där hade man tagit bort tre dåliga låtar, lagt till singlarna och den här eminenta b-sidan, Smiling Phases.

 

https://www.youtube.com/watch?v=RpIXWK7IHeI

 

Här var Winwood en närmast klassisk bluessångare. Blood Sweat and Tears gjorde också en bra version av låten.

 

 LPn visade en, minst sagt, varierad musikbild. Allt var inte pärlor men för oss som kände att vi redan hört She loves You så många gånger att vi var nöjda – åtminstone för tillfället – fanns här mycket att fascineras av. Gruppens medlemmar behärskade flera tangentinstrument (Winwood), sitar (gitarristen Mason) och blåsinstrument (Wood) förutom att alla bidrog med rytminstrument. Gruppen kunde verkligen leverera psykedelisk pop. Lyssna t ex på Masons House for Everyone med en liten oboe-slinga från Wood som är svår att inte falla för.

 

https://www.youtube.com/watch?v=sMQIBJxczzQ

 

Men gruppen kunde också dra iväg långt åt jazzhållet. Giving to you låter som en vanlig poplåtstitel men är lättsam, enklare jazz som även 60-talets popdiggare kunde gilla. Den stökiga inledningen är något ingen poplåt kunde ha före 1967.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Njg2HJVDdco

 

När LPn kom ut hade Mason lämnat gruppen. Han skulle komma tillbaka under våren 1968 tillräckligt länge för att få vara med på andra LPn men hade åter hoppat av när den släpptes. Skälet bakom avhoppen varierar lite mellan källorna. En trovärdig version är att Mason var mer intresserad av psykedelisk pop med de andra ville spela mer av jazz o blues.

 

LPn är betydligt blekare än debuten men har Masons Feeling Alright som bl a Joe Cocker spelade in och bidrog till att den kan närapå kallas klassiker. Här Traffics version.

 

https://www.youtube.com/watch?v=AIYLZOp_Bzc

 

OK, erkänner att Cocker gör den bra vassare. Kanske lite elakt mot Traffic att ta med den men en sådan här pärla bör ju spridas.

 

https://www.youtube.com/watch?v=FoAO0851FwA

 

De andra kämpade på som trio men lade snart av. Winwood var med i kortlivade Blind Faith innan de tre omstartade bandet 1970. LPn John Barlecorn Must Die sålde betydligt bättre än det tidigare. Nu var det musikaliskt en annan grupp. Betydligt mer av jazz med längre solon än tidigare men den nu ännu mer mogna publiken hängde med. Skivans blandning av rock, jazz och folk var samlad i en fokuserad och personlig profil och här fanns inga svaga låtar.

 

Traffic tog sedan in duktiga medmusiker, var både kvintett och sextett men två nya LP hade det svårt i det tidiga 70-talets hårda konkurrens av många skickliga band. Live-plattan On the Road som kom 1973 var dock riktigt bra.

 

1975 lade de ner. Winwood fortsatte, som vet, i flera olika sammanhang. Capaldi gav ut en mängd soloplattor. Men det, och tillfälliga återföreningar, hoppar vi över här. Att Wood avled 1983 och Capaldi 2005 bör dock nämnas.

 

Traffic var ännu ett namn som gjorde sextiotalspopen så fantastisk. Det räcker.

 

Per

 


Ska vi ta en biltur?

 

Mitt förra inlägg handlade om musik för motorcyklister. Jämfört med de efterföljande decennierna var det ganska magert. Det tycks som om bilåkande var det som i första hand präglade sextiotalets ungdomskultur. Så varför inte botanisera lite i den vildvuxna floran? Här finns det mer att välja på än bland MC-musik. Jag menar, till och med Beatles skrev om det och då kan det ju inte bli fel.

https://www.youtube.com/watch?v=M7qNlocNIf8

Beach Boys dyker förstås upp i denna genomgång liksom i mitt föregående blogginlägg. De gillade tydligen transportmedel. Chevan är väl en ikon bland motorintresserad ungdom och BB drömde tydligen som unga pojkar om en 409.

https://www.youtube.com/watch?v=GHRJCcCYAF4

Och av bara farten får en annan BB-låt hänga med, denna gång om en olydig flicka. Notera de inledande Chuck Berry-riffen.

https://www.youtube.com/watch?v=wpP7tWXjcnc

Och a propos olydiga flickor. Janis Joplins bön till Den Högste är väl en av de mer konkreta som denne kan ha hört.

https://www.youtube.com/watch?v=Qev-i9-VKlY

Jag får väl passa på att slänga in en av mina egna favoriter i mixen också. Kanske mer känd med Wilson Pickett men i min bok så svänger Buddy Guy hårdare. Lite bittrare låter han också över det svala mottagandet av hans gåva – 1965 års Mustang – fick.

https://www.youtube.com/watch?v=csowL1kIhKY  

Den påläste läsaren noterar säker att flera självklara låtar, läs Chuck Berry, saknas. Detta är medvetet och jag har försökt bland upp med lite mindre sönderspelade låtar. Som denna med The Rip Chords.

https://www.youtube.com/watch?v=oc6FmZCT0Zc

Och som denna tidiga sextiotalare. Eller femtiotalare som det egentligen är. Nash är väl inte det populäraste märket i denna blandning av V:8-or men låten är närmast en vits.

https://www.youtube.com/watch?v=enqNl7tdLR4

Hot Rod är naturligtvis en viktig ingrediens i denna bilsoppa. Så Commander Cody bjuder på ett soundtrack.

https://www.youtube.com/watch?v=3R7l7nDuj1o

Trucking och country faller förstås inom ramen för denna genre så vi måste ha med en sådan sång också. Det är en cool spökhistoria om Big Jim och hans Phantom 309 som blir en lämplig avslutning på detta inlägg.

https://www.youtube.com/watch?v=zCeVP9WuA6I

God fortsättning

Lars


RSS 2.0