En bok om en av de största

Såhär i anslutning till Fats Dominos bortgång hade det förstås varit naturligt med en runa, men jag lämnar den uppgiften till min stilistiskt säkrare (och det förtjänar Fats) vän Per, för det fall han vill ta på sig den till ett inlägg. För egen del ska jag ägna mig åt en bokrecension.

När jag kom hem med mitt senaste bokfynd sneglade en mig närstående hustru mot bokhyllan och frågade om jag inte numera visste vad jag behövde om Beatles och gruppens medlemmar. En sådan arrogans går inte att bemöta, så jag drog mig lätt förnärmad upp i soffhörnet tillsammans med en behaglig Ripasso (detta var en lördagafton) och försjönk i nyförvärvet.

Boken, som är hyfsat omfångsrik med sina nära 800 sidor, är en kronologisk biografi varav den första hälften behandlar Beatlestiden och den andra tiden efter. Och visst – det ska hustrun ha erkänsla för – det var väl inte såå väldigt mycket nytt i den första delen men några saker slog mig ändå. Det första var hur långt förhållandet med Jane Asher verkligen var och vilken påverkan hon hade på hans låtskrivande. När han föll för henne så kom en ny mjukhet i hans ballader varav fler tillhör de ikoniska: ”I´ve just seen a face”, ”Here there and everywhere” och framför allt denna som är direkt skriven till henne:

https://www.youtube.com/watch?v=JjhsPs2fUT4

En annan sak var hans beroende av marijuana. Jag visste förstås att drogen var och antagligen är en trogen följeslagare till honom, men det ”bruk” som han återkommande kallar det, kan i vart fall under långa perioder inte karaktäriseras som annat än ett rent missbruk. Jag har nog uppfattat också ”Got to get you into my life” som en kärlekssång men, om man ska tro författaren, så handlar den visserligen om kärlek men mer till den aromatiska örten.

https://www.youtube.com/watch?v=_uA4sh9lcZE

Att Beatles i början olika konstellationer uppträdde under olika namn som ”Quarrymen”, ”Silver Beatles” visste jag förstås men att den, om än mycket kort period, gick under namnet ”Japage3”var en nyhet.

Nåväl.

Den andra delen var däremot mer informativ för mig som inte följt Pauls karriär lika noga efter uppbrottet. Framför allt så tycker jag att hans karaktär i denna del görs tydligare av författaren, eller så är det kanske bara en konsekvens av han nu blir soloartist och – för all del – lite äldre. Vi får nämligen ganska närgånget följa honom både som artist och privatperson, i den mån han någonsin tilläts vara en sådan. Den lyckliga, kanske den lyckligaste i hans tid, tillsammans med Linda på deras isolerade gård i Skottland, som de tillbringade mycket tid i beskrivs initierat. Där inspirerades Paul också till den bästa musik som han skrev efter brytningen med Lennon. Videon är också inspelad i denna idyll.

 https://www.youtube.com/watch?v=EH7I-WV0LZA

Just denna framgångsrika singel har en viss betydelse för boken. Författaren, Philip Norman, som då arbetade som musikkritiker på Sunday Times skrev följande recension om den:

”O, dyrkade Liverpoolbo med tondöv fru

För de tårdränkta klyschor ni spyr

I denna kraftlösa visa begravs ni nu

I mittfårans mellersta dy”

Elakt, men den speglar nog mångas bitterhet över att Beatles sprack och därmed också samarbetet med John. Att Paul inte glömmer en oförrätt visade sig i att han inte lät sig intervjuas en enda gång i boken men samtidigt var han generös nog att ge sitt ”tysta medgivande” till biografin vilket öppnade många dörrar författare till vänner och släktingar.

Boken följer Paul fram till nutid med Lindas tragiska bortgång, det katastrofala äktenskapet med Heather och han senaste, förhoppningsvis mer lyckade, med Nancy.

Författaren nyanserar också den bittra fejden mellan Paul och John efter uppbrottet. Det tycks ha gått i vågor med höga berg (”Crippled inside”) och lugnare dalar där de kunde umgås på vänskaplig fot. Den som över tid läser intervjuerna med John märker också dessa svängningar. Han pendlar mellan hatiskt förakt och spekulationer om en återförening. 

Nå, detta inlägg blev längre än planerat, så slutligen bara några sammanfattande ord. Norman hade redan skapat sig ett namn som biograf med sina böcker om Lennon och Jagger och hans penna är drivande vilket gör boken till en sidvändare av Guds nåde. För den som vill låta sig introduceras till en av världens främste musikskapare är det en fantastisk bok och för den som redan kan sin McCartney ger den ändå lite nyheter och lite kul vinklingar.

Den får fem bloggstjärnor av fem möjliga.

Lars

 

 


Blue-eyed soul (Box Tops)

The Letter
 

Jepp, så är man där igen. En LP kommer fram för första gången på alldeles för länge och inlägget på bloggen känns som en nödvändighet: Den HÄR gruppen måste man ju skriva om.

Box Tops är nog för många en ganska okänd grupp som bara hade en hit. Det var inte så, men den låten sticker ju ut som en av 60-talets bästa, alla kategorier, så är man snäll kan okunnigheten (nästan) förlåtas.

https://www.youtube.com/watch?v=HIWY8UyW9bw 

Visst ser han läckert tonårsslapp ut, Alex? The Letter är en sådan där låt som man inte väntar sig andra versioner av. Det sparsmakade arret känns fulländat. Så har vi ju rösten, den läckra rösten som närapå födde begreppet ”blue-eyed soul”.

Alex Clinton var bara 16 år när han sjöng in The Letter. Jo, du läste rätt. Parallellen med engelsmannen Stevie Winwood är svår att undvika. Två unga grabbar mitt i sextiotalet som lät så underbart fullvuxna.

Alex växte upp i Memphis och där spelades också gruppens låtar in. Vet man det är det lätt att känna igen det torra, speciella kompet som kan få en att tro att det är Stax-studions hjältar, som Steve Cropper, som kompar. Men det är gruppen, Gary Talley, gitarr, William Cunningham på bas, trummisen Daniel Smythe och John Evans vid tangenterna.

The Letter släpptes sommaren 1967 och toppade USA-listan i fyra veckor och kom tvåa på Tio-i-topp. Uppföljaren, Neon Rainbow, kom bara på 24e plats i USA men är en sådan där låt som vi med tiden inser att den borde ha blivit en större hit.

https://www.youtube.com/watch?v=Ga9fd8f0THo 

Gruppen sista stora hit kom på vårkanten 1968. Tvåa i USA men kom inte riktigt in på Tio-i-topp. Även en svensk jury kan ha fel. Här ännu en sevärd video:

https://www.youtube.com/watch?v=GY2f9tI9xzA 

Box Tops släppte fyra LP. Det smärtar att de står inte i samlingen, en tung samlings-LP är grunden för denna artikel. OK, några svaga låtar antyder att kanske är inte 33-varvarna något att sörja så mycket.

Några floppar följde innan sista listnoteringen kom sommaren 1969. En av dessa var Dylans I Shall be Released där Alex verkligen visar hur mogen röst han hade.

https://www.youtube.com/watch?v=VLz985ozQ3M 

Sista besöket på topp 20 är ännu en låt som borde kommit högre, bara 18e plats för Soul Deep. Vi återvänder till scenen för tidigare videos:

https://www.youtube.com/watch?v=vdh0BHdNl98 

Gruppen lade ned men Alex Chilton återkom i Big Star, en sjuttiotalskonstellation som många journalister fortfarande gärna hyllar. Han gav också ut soloplattor. Box Tops återuppstod 1996 men lades ned igen när Chilton dog 2010. Wikopedia kan förtälja att gruppen återuppstod igen 2015 men utan Alex Chilton begriper jag inte riktigt vad det skulle vara bra för. De här låtarna är alldeles tillräckligt bra minnen av en grupp som borde hyllas mer.

Per


Duell bästa låt 1967.

På bloggen har vi i olika inlägg uppmärksammat att 1967 var ett speciellt musikår. Det var då "pop och rock blev konst och kultur" för att citera en skribent. Sgt. Pepper-LPn markerade att något nytt var på gång. LP-skivan blev viktigare.

Men när allt kommer omkring är det ju ändå låten det handlar om, LÅTEN. Så: vilken var bästa låt detta speciella år? För första gången på länge möts vi två i en s.k. duell.

Per först:

När Lars o jag bestämde duellens ämne kunde jag inte ana hur enkelt det var att utse 1967 års bästa låt. För många år sedan gjorde jag i huvudet (när jag ville somna men hjärnan fordrade lite gymnastik) en grundlig genomgång av Beatles 210 låtar. Med visst möda blev det en topp-tio. Men ettan kändes given när jag väl hade bestämt mig.

Innan John hade fått klart den underbara texten till 'In my Life' hade han börjat med att lista platser i barndomen Liverpool. Där fanns Penny Lane, egentligen en gata men många uppfattar det som ett område. Paul utvecklade det till en betraktelse där han minns hållplatsen där han bytte buss för att komma hem till John. Jodå, det fanns banker, frisörsalong, brandstation etc. på Penny Lane då.

Men kvar finns den underbara låten.

https://www.youtube.com/watch?v=S-rB0pHI9fU 

Vi vet att arbetet med låten tillsammans med When I´m 64 och Strawberry Fields Forever inledde den halvårsprocess som ledde till Stg Pepper men den rycktes ut för att skivbolaget behövde en singel. Penny Lane och Strawberry Fields förblir den bästa singel som någonsin släppts. Den står så självständigt stark att jag inte alls håller med om att låtarna skulle varit med på LPn.

Penny Lane är Beatles bästa låt och den bästa året 1967. Melodin, det genomarbetade arret, trumpetsolot, ja ALLT är perfekt i detta mästerverk!

Per

Kanske var 1967 ett dåligt val av duell-år eftersom valen kanske blev för självklara. Jag hamnar alltså på samma 7-tummare som Per men väljer den andra A-sidan, Strawberry fields forever. Låtarna är sinsemellan musikaliskt helt olika, men tematiskt lika – barndomsnostalgin. I Pauls Penny Lane eftersträvade han det okomplicerade och det ”rena” soundet som skulle spegla hans kristallklara minnen och var minst sagt aktiv i produktionen vilket bland annat tog sig uttryck att han insisterade på de piccolotrumpeter som är så betydelsefulla.

Johns inställning var – som så ofta vid denna tid – en smula indifferent till produktionsarbetet och överlämnade gladeligen det mesta av detta arbete till George Martin. Denne underbetalde vingårdsarbetare lade som vanligt ner ett hästjobb och mejslade ut två versioner som han underställde John för bedömning. John var fortfarande för lat för att besluta sig och till slut slog Martin helt enkelt ihop de två versionerna så det rör sig egentligen om två olika versioner, vilket godkändes av John.

Johns låt saknar Pauls exakthet i minnesbilderna men har en drömskhet som gör minnesbilderna vaga med stämningen tydlig. Låten avslutas – när man tror den slutat – med en flöjtkavalkad (sic) som förebådade avslutningen av Sgt. Pepper.

Trots att låtarna i princip är enskilda verk så presenterades de på vanlig sätt som samarbeten.  I viss mån var de det också – Paul spelar mellotronen på Johns låt.

Mitt val blir det drömska. Lite mer spännande än Pauls lite mer traditionella.

https://www.youtube.com/watch?v=8UQK-UcRezE

Lars     

 

 




Goldie and The Gingerbreads

Vissa grupper bara finns där. Dyker upp här och där i spellistor och konsertprogram från sextiotalet utan att sätta några definitiva avtryck på listorna, trots att de kvalitetsmässigt mycket väl kunde gjort det. Goldie and The Gingerbreads var en amerikansk grupp som mellan -62 och 67 lämnade bidrag till det gyllene musikdecenniet. En av de tidigare tjejgrupper som bröt mark i ett annars mansdominerat popterritorium.

Frontperson var polskfödda sångerskan Goldie, född Genya Zelkowitz, som tidigt inledde sin karriär som sångerska i the Escorts som släppte några singlar, dock utan särskilda framgångar. En förklaring till detta kan höras i deras tolkning av ”Somwhere” som svårartat led av den tillkämpad Do-wop ton parad med en ganska smörigt tolkad refräng.

https://www.youtube.com/watch?v=4VTxA7COiXg

1964 hade gruppen Goldie and The Gingerbreads formerats och debuterat på The Peppermint Lounge i New York och fick viss uppmärksamhet i första hand av sin egenskap av all-female-group. Senare fick de ett engagemang på ett Warhol-arrangemang, ”The mods and rockers ball” 1964 ordföranden i Atlantic Records också var med och det medförde ett kontrakt med företaget. Lite senare hörde Alan Prices manager, Mike Jeffries, gruppen på en klubb och blev helt betagen av Margo Crocittos orgelspel vilket i sin tur ledde till att Ginger och hennes pepparkakor utvidgade sitt territorium till England, där de var med i flera av de på den tiden vanliga gruppturnéer och de kom att spela med sådan storheter som Yardbirds, Animals, Stones och Beatles (!).

https://www.youtube.com/watch?v=q4XUq26PKjg

Gruppen turnerad flitigt i både USA och UK, men listframgångarna lär vänta på sig och deras en listlåt i UK blev ”Can´t you hear my heartbeat” men låtens genombrott hade då kommit ett par veckar före pepparkakornas release och då med Hermans Hermits som snodde framgången från Goldies gäng. Men deras version är minst lika bra som Hermans.

https://www.youtube.com/watch?v=xOI1ByibuIM

Ytterligare ett par singlar levererades dock utan listplaceringar. Varför de inte slog mer än de gjorde, med alla möjligheter deras turnerande med kända brittiska grupper medförde, är mer av en gåta. Jag har rotat lite men inte blivit klar över om det var bristande management eller annat som orsakade det. Tekniskt och musikaliskt är de inte sämre än de tjejgrupper som hade större framgångar. Lyssna till exempel på ”Sailor boy” och ”Please, please”.

https://www.youtube.com/watch?v=BMYpHHWinpM

https://www.youtube.com/watch?v=Q9H5X6qtMP4

Lite synd, faktiskt, att de inte fick större framgångar på listorna. Dessvärre är väl de mest bestående avtryck de gjorde genom att i Antonionis film ”Blow up” där man kan se deras konsertaffisch utanför en lokal David Hemmings dyker upp.

https://www.youtube.com/watch?v=jqh03zFRx2w

1968 upphörde gruppen definitivt och medlemmarna sökta sig till olika musikaliska stilar efter det. Goldie var med i den bluesiga gruppen Ten wheel drive och pepparkakorna återförenades kort 1997.

https://www.youtube.com/watch?v=vn5QpfQLREM

Avslutar med en intervju, långt senare, med självaste Ginger.

https://www.youtube.com/watch?v=SkJq9fvpfxI

Så tack Goldie och övriga tjejer för att ni bidrog till att göra sextiotalet magiskt.

Lars

 

 

RSS 2.0