Rock and Roll Hall of fame del 6 Pugh Rogefeldt
Pugh är i min värld en sjuttiotalsartist och hans bästa material är ju också från det decenniet. Jag såg honom flera gånger på nationerna här i Uppsala och jag tror aldrig jag såg ett dåligt gigg. Hans scennärvaro är speciell.
Men singeldebuten gjordes redan 1968 med den mycket personliga ”Haru vart på circus?” och 1969 med albumet ”Ja dä ä dä” vilket gör att han platsar på denna blogg. Ingen av dessa skivor kan väl mäta sig med mästerverken på senare album som ”Bolla och rulla” från 1974 och liveplattan ”Ett steg till” från året därpå, men åtminstone en klassiker föddes på debutalbumet – ”Små lätta moln” som väl numera är både en sommarklassiker och en del av den svenska folksjälen. Men det är inte den låt jag länkar till i slutet på mitt inlägg, det är den nästan magiska ”Här kommer natten”. Den är så typiskt pugish med en ganska enkel,text men som genom sitt melodispråk ger låten en helt annan dimension - hotfull, ja nästan ödesmättad. Utan den tunga melodin skulle texten bli ganska platt, men i sitt musikaliska sammanhang lyfter den och får en ny innebörd. Se där ett skickligt hantverk. Och vilka musiker – Jojje Wadeinius och Janne ”Loffe” Carlsson borgar för kvalitén!
I ”Surabaya Johnny” vänder Pugh på det traditionella genusperspektivet och sjunger ur en ung – och bedragen – flickas perspektiv, ett nog så djärvt grepp. Solona är väl kanskeväl utdragna för min smak och för närmast tankarna till de kommande proggitarristerna som inte kunde hålla sig. Men suggestivt så det förslår är det.
”Signe” inleds med en harkling (!). Kärleksförklaringen till Signe är nog så ironisk och lekfull med en hel del sälta i sötman. Låten löses efterhand upp i ett - återigen – ”proggigt” stick som följs av ett rejält tempobyte till klassisk rock. Stamningen verkar vara snodd från Roger Daltrey i ”My generation”. Pugh som lekfullast och roligast. Låten kräver en gitarrist i världsklass och det har den ju…
”Colinda”, slutligen, sjunger Pugh vänligt till en flicka för vilken han talar om att ingen vill ha. Texten är verkligen dystopisk om döda änglar och ensamhet men med en pugish glimt i ögat. Som när han plötsligt ropar ”manöver” som alla män med några år bakom sig känner igen från värnplikten. Och som så ofta i början av Pughs karriär så verkar han inte riktigt veta hur han ska avsluta låten. Här blir det med ett klockspel på något obestämt sätt!
Övrigt material på albumet förbigår jag med tystnad. Det är mycket material som är i sin linda men man anar kommande mästerverk som ”Dinga linga Lena” och ”Hog farm”. Men bara anar..
Den största tjänsten gjorde väl Pugh svensk pop när han gjorde det coolt att sjunga på svenska. En inte helt lätt uppgift. För det och mycket annat är vi Pugh tack skyldiga. Och en del av svensk sextiotalspop var han!
http://www.youtube.com/watch?v=8NrIDMwJhEY
http://www.youtube.com/watch?v=om_YMHGEA3k
http://www.youtube.com/watch?v=Tc99h_yc5iU
http://www.youtube.com/watch?v=2QVCnvG_haU
Lars

Tempest - Dylan överraskande bra

Måste medge att det var med en smula skakande knän som jag meddelade Lars att veckans inlägg skulle bli en recension av Dylans nya. Den trogne bloggläsaren glömmer inte min förtvivlade sågning av his Bobness spelning i Stockholm i november (se arkivet).
Men jag hade glömt att Dylans, få men ändå, skivor på senare tid inte alls är så dumma, om man bortser från den knappast seriösa jul-LPn som kom 2009 och är hans senaste före denna.
10 låtar på 68 minuter betyder några riktigt rejält långa berättelser som får en att bli förtvivlad över att inget texthäfte medföljer. Då har jag ändå betalat för deluxe-utgåvan, om det nu ska kallas deluxe att man får en liten anteckningsbok med blanka sidor! Titelspåret är en 45 (!) verser lång berättelse om Titanic och att Roll on John handlar om Lennon är inte svårt att fatta med låtens många citat ur Beatlestexter. Men att utan texthäfte bedöma om Bob Dylan håller som lyriker år 2012 går inte. Synd, för i det långa loppet är det mer texterna än musiken som givit Dylans hans välförtjänta ikonstatus.
Men inget texthäfte behövs för att höra att musiken är genomgående inspirerad. Det är kompbandet från Dylans Never ending tour som gått in i studion och att det handlar om gedigna hantverkare råder det inget snack om. Ännu mer glädjande är att Bob sjunger så bra genom hela skivan.OK, visst har rösten en skrovlighet som stundtals kan kännas rent ohälsosam men tonerna sitter där och inlevelsen är inte särskilt långt efter den man en gång hörde under det sextiotal som denna blogg normalt handlar om. Rösten som sådan påminner oss om att vi lyssnar på en 71-åring, men energin säger något annat.
Musiken rör sig i ett tryggt mittfält av amerikansk musiktradition. Inledande Duquesne Whistle sätter lite av prägeln med en enkel easy-listeningmelodi till en anspråklöst gitarrkomp som låter som farbroderlig gubbrock. Inget som går till historien men notabelt kompetent, det svänger bra. Efterföljande Soon After Midnight sänker tempot. Melodin känns mer av amerikansk schlager än folkrock. Överlag lyckas Bob Dylan få till melodier som utan att kännas orginella är enkla och välgjorda. Early Roman Kings är ett rent ripoff av Bo Diddleys I´m a Man, ska man stjäla ska man ta rätt! Här finns inte plats att nämna alla spår men det är tydligt att Bobs sejour som DJ som spelade gamla låtar bidragit till att förvandla den en gång folkrockaren till en bred kännare av amerikansk populärmusik.
Det är i år 50 år sedan Bob Dylans första LP släpptes. Detta är hans 35e. Han är 71 år. Han är bra. Respekt!
Per
Rock and Roll Hall of Fame, del 5: Hep Stars
Rock and Roll Hall of Fame 4: Tages

Tommy Blom var sångare och förgrundsgestalt och Göran Lagerberg basist och sångare och gruppens musikaliska motor. Övriga medlemmar var Danne Larsson (numera Bexér), Anders Töpel och Freddie Skantze. Sedermera byttes många medlemmar ut. Namnet Tages hämtade gruppen från Dannes mellannamn och var samtidigt en blinkning åt Sveriges dåvarande statsminister, Tage Erlander.
Karriären startade i svallet av Beatlesvågen som influerade gruppen starkt. Kanske fanns det ingen annan svensk grupp som hade ett sådant typiskt Beatles-sound som Tages. Detta sound fanns med redan från början på deras första singel ”Sleep Little girl, inspelad på två kopplade Tandbergbandspelar på Nylöse ungdomsgård. Den gick direkt upp på förstaplatsen på Tio i topp. I slutet har jag gjort en liten lista med låtar från Tages långa karriär.
Tages blandade covers med eget komponerat material. Ofta var de senare mest framgångsrika i kraft av den kreativitet och energi som var typisk för gruppen. Min egen favorit är ”Miss McBaren” som visar att Tages inte slaviskt kopierade utan inom ramen för sin Betles-beundran utan hade egna idéer.
Som så många andra duktiga svenska band saknade Tages ofta ett fungerande management som bland annat yttrade sig i en inställd Englandsturné beroende av att inget uppmärksammat frågan om arbetstillstånd (!). Branschen var ju ny och många av de engelska storbanden hade samma problem. Men hemma gick det bättre – Tages var förband till storheter som Rolling Stones, Chuck Berry och P J Proby. Senare blev det i alla fall en Englandsturné som förutom framgångsrika konserter också resulterade i en skivinspelning i legendariska Abbey Road-studion där bland annat den egna kompositionen ”Like a woman” spelades in.
Tages musikaliska utveckling följde också Beatles. Från de ganska enkla men catchy melodierna i början av karriären till de mer komplexa, leddes framför allt av Göran Lagerberg.
1968 spelade Tages in en av mina favoriter ”Halcyon days” skriven av bland andra Peter Framton från The Herd. Detta skedde i Olympia studios i London där Rolling Stones huserade. Influenserna från senare Beatles och – förstås – The Herd är tydliga – och bra!
Slutet närmade sig emellertid för gruppen, delvis beroende av Tommys och Görans intresse för Scientologin. Ett sista försök till en internationell karriär gjordes med delvis ny besättning under namnet Blond. En satsning som inte blev framgångsrik. Men innan slutet hann man spela in det legendariska albumet ”Studio” och därefter ”The Lilac years”, det senare som Blond. Gruppen bestod då av Göran, Lasse Svensson (Lill-Babs brorsa) samt två staffagefigurer.
1970 var det slut för Tages/Blond. De ursprungliga medlemmarna har antingen slutat spela eller har hobbyband. Göran fortsatte emellertid sin karriär och spelar nu bland annat med EGBA.
http://open.spotify.com/user/kaptenkendo/playlist/1OUQF548mpYSmHGwm7beVU
Lars