Återigen några glömda svenska musikhjältar

Vi återkommer då och då till artister som vi tycker är orättvist obesjungna. Oftast rör det sig om utländska artister som rört sig i utkanterna av listorna men förblivit one hit wonders även om det också kan ha rört artister som haft en god karriär, men som sjunkit in i skuggorna. Beatles, Kinks och Stones hörs nästan till leda medan en så framgångsrik artist som Neil Diamond nästan aldrig hörs.

 

Men det finns också svenska artister som rönt liknande öden. I min barn- och ungdomstid var det inte, med undantag för Tio I Topp och några knastriga mottagningar på kristallradio från Luxemburg, annat än de hembakade artister som hördes oavbrutet. Jag ska inte räkna upp även om det finns en ganska lång lista, utan jag nöjer mig med några utvalda exempel. Long gone and not remembered.

 

Först ut blir den självklara Povel Ramel. Han radade upp radiohits och regerade den musikaliska bakgrunden i svensk eter och revy- och krogshower. Du, som liksom jag, tillhör den äldre generationen kan säkert rada upp och kan säkert också texterna till många av hans visor. Friherrens ”flugighet” sitter säkert, än så länge, i den svenska folksjälen. Han får också tillskrivas den första svenska bluesen. Nu hör man nästa aldrig hans melodier. Här är blues på svenska. Hör man lite Fats Waller i slingorna?

 

https://www.youtube.com/watch?v=e7CrWWJE8Xk

 

Talskivor och lustiga visor stod ständigt på menyn. Särskilt talskivorna tyckte jag om när de dök upp i radions tablå. Pågående samtalen i mitt hem tystnade oavbrutet för en tre minuter av andäktigt lyssnade. Det gjorde ingenting att man hört dem många gånger tidigare och ibland kunde man texten nästa utantill. En av de främsta i den genren var Povels vapendragare Martin Ljung som tidsmässigt hade en parallell karriär med honom.    

 

https://www.youtube.com/watch?v=YgzFt_bOfX8

 

Ja, humor är en av de genrer som åldras tidigt och tydligt i vårt perspektiv, men god musik överlever alltid. Eller? En av mina favoritartister är Svante Thuresson vars musikaliska arv borde ha rönt ett bättre öde än den tystnad som nu blivit också hans eftermäle, trots en rekordlång karriär i Mello och med kören Gals and Pals. Kanske var åttio- och nittiotalen hans bästa tid men han debuterade inom ramen för denna bloggs tidsspann. Det är något i hans röst som leder till jazz och blues, stilar som han inte var främmande för. Från 1968.

 

https://www.youtube.com/watch?v=VvZslQpj9lM

 

Vem som är Sveriges bästa jazzsångerska är frågan som sällan ställs, eftersom en majoritet samlas kring Monica Z. Hon platsar emellertid inte i de bortglömdas skara eftersom hennes vackra röst då och då tonar ut i etern. I min värld finns det emellertid en stark konkurrent i Sonya Hedenbratt (jaja jag är också göteborgare). Hennes röst är olika Monicas ljusa och klara och lutar istället åt något från New Orleans klubbvärld. Det är för mig en gåta att hon ratas i dagens musikutbud. Hon drogs också mot det diskbänksrealistiska och det burleska (Jubel i Busken). Här sjunger hon vackert om en vardaglig fest i en Stockholmsförort.

 

https://www.youtube.com/watch?v=EtxXgSFSsxY

 

Lars


Maj!

 
 

För en månad sedan skrev jag om några låtar som handlade om eller åtminstone nämnde april månads namn. Det var en idé som gjord för att återanvändas. När jag letade efter låtar om månaden maj visade det sig svårt. Men med lite trixande, inklusive överträdande av bloggens självpåtagna tidsgränser, fick jag ihop en handfull.

 

Vi är inne i vårens månad. Romantikens. Den första låt man får i huvudet när man tänker på maj månad är den här, ärligt talat väl gulliga balladen.

 

Bee Gees - First Of May (Lyrics)

 

Bee Gees var ju en av historiens mest framgångsrika grupper. Det började i England redan 1967. Den här kom 6a 1969. Sedan kom 70-talet och Bee Gees var stora genom hela decenniet, inte minst genom låtar till diskofilmen Saturday Night Fever.

Nej, låt oss rocka till det och spela en låt som är mångas favoriter, inte minst för mig.

 

(24) Maggie May - YouTube

 

Allas vår Roddan i toppform. Låten toppade både i England och USA 1971 samtidigt som LPn Every Picture Tells a Story toppade LP-listorna. Vet inte exakt men det kan inte ha hänt många gånger i historien.

 

Du kanske undrar om låten verkligen handlar om en månad. Äsch, en bra låt är en bra låt som ska spelas. Så resonerar i alla fall undertecknad!

 

Nästa låt handlar också om tjej som bär månadens namn. Denna gång spelar vi en av de där blueskillarna som om de inte funnits vi inte heller haft någon rockmusik. En enkel, viktig sanning.

 

Lightning Hopkins föddes i Texas 1912 som Samuel John Hopkins. Tidningen Rolling Stone rankade honom 2010 som den 71a bästa gitarristen. Då hade han varit död sedan 1982 men hade hunnit påverka rockmusiken. Låten släpptes på en LP 1961. You Tube har också en version från 1946 men den här är bättre.

 

(24) Lightnin' Hopkins-Katie Mae - YouTube

 

Till nästa länk halkar jag utanför bloggens tidsgräns. Men James Taylor känner vi från skarven 60/70-tal som en i västkustgänget runt framförallt Joni Mitchel och Carole King. En framgångsrik singer-songwriter med skön stämma

 

Han försvann från vår svenska radar en bit in på 70-talet men fortsatte att få hits, låt vara inte så stora, i hemlandet. Den sistatopp 40 kom 1981. Här sjunger han också om första maj, inte samma låt som Bee Gees dock.

 

First of May    James Taylor 1988

 

Nej, tillbaka till 60-talet. Jimi Hendrix har inte fått många länkar på vår blogg. Vi hinner ju inte med allt! Liksom Stewart ovan sjunger han om en tjej och inte månaden. Låten ligger på debut-LPn Are you Experienced. Inte en av Jimis mest kända men kolla in det läckra, lagom flummiga gitarrspelet. Så härligt tidstypiskt!

 

(23) May This Be Love - YouTube    

 

 

Hoppas du som läser också upplever en solig vår och känner sommaren närma sig. Kanske en lite mysig vårromans?? För egen del ska jag börja fundera över om månaden juni har några bra låtar. Välkommen med tips!

 

Per


Pauls favoriter och hur de märks i hans musik

Vilka som är Pers och mina favoriter har väl inte undgått någon som läser bloggen. I topp tror jag nog jag kan säga att The Beatles ligger och de blev ju också en inspirationskälla för så många musiker som kom efter dem. Därför är det väl av intresse att veta vilka som inspirerade dem och på vilket sätt de satte spår i Beatles musik. Paul har över åren pratat om detta i olika intervjuer och de är de källor jag har hämtat underlag till detta inlägg. Han kunde, enligt samstämmiga uppgifter tillbringa timmar med att studera andra musikers texter och ackordföljder. Så vassego.

 

The Beach Boys

 

1963 kom Paul i kontakt med Beach Boys musik och han kom att följa dem från den stunden. Framför allt var det deras harmonier som imponerade på honom. Han lär ha spelat Surfing USA gång på gång och med nästan vetenskaplig metod analysera låten, men det var när surfarna släppte Pet Sounds, som för övrigt var inspirerad av Rubber Soul, som han riktigt knockades. Han spelade God only knows mer än hundra gånger på raken för att komma till tals med magin i låten. Några av de tydligaste influenserna finns på Because på Abbey Rd och Wings album Back to the egg.

 

https://www.youtube.com/watch?v=NADx3-qRxek

 

https://www.youtube.com/watch?v=hL0tnrl2L_U    

 

The Everly Brothers

 

Bröderna var en inspirationskälla inte bara för John och Paul, men det som kom att påverka Paul mest var deras förmåga att få två röster att låta som en. Deras röster föreföll att vibrera på exakt samma frekvens och i de tidiga Beatles kom inspirationen och ambitionen att få till något liknande att få genomslag i deras musik. Främst var det låtar som Bye bye love och Wake up little Susie som satte tydliga spår. Täta harmonier kom på så sätt också att bli Beatles signum.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LRyrWN-fftE

 

https://www.youtube.com/watch?v=-XTB3bCYMK0

 

Chuck Berry

 

Inte förvånande med ännu en ikon, men det var något speciellt som Paul fastnade för i Chucks musik. Det var hans förmåga att berätta en historia i sina låtar. Paul kallade Chucks sånger för en tre minuter lång roman och kämpade i sina tidiga år för att nå dit där det inte bara var en bra låt utan också en bra historia. Oftast nämner han Memphis Tennessee men den första låt han hörde var Roll Over Beethoven vars text han analyserade i detalj för att förstå hur varje vers förde historien framåt. Han sökte ett sätt att inte bara föra historien framåt utan också ge karaktärerna en personlighet. Och det lyckades han med längre fram.

 

https://www.youtube.com/watch?v=VSE9qfafuY4

 

https://www.youtube.com/watch?v=Dypv4SLyAfg

 

Lars

 

 


Mer Tamla Motown! (Marveletts)

 

Dags för att gå ned i 60-talsmusikens till synes oändliga guldgruva av grupper och artister och ta upp något vi inte skrivit om här. Kan ni tänka er: Vår blogg fyller strax 16 år och trots ett nytt inlägg varje vecka finns det många vi inte alls skrivit om! Tamla-Motown-stallet hade fler intressanta namn än de mer kända grupperna. I detta inlägg kollar vi närmare på The Marvelettes.

Tjejruppen bildades ursprungligen 1960 i en förort väster om Detroit. I centrum stod den 15-åriga Gladys Horton,  gruppens första försångerska. De andra var Katherine Anderson, Georgeanna Tillman, Juanita Cowart samt Georgia Dobbins som snart ersattes av Wanda Young.

Året därpå kom de på fjärde plats i en talangtävling där de tre första fick chansen att testa sig för Tamla-Motown som sökte talanger. De fick rådet att söka bolaget ändå och fick kontakt med bland andra Brian Holland (som senare blev en i kompositörstrion Holland-Dozier-Holland). Det ledde till bolagsbossen Barry Gordy, som gav dom namnet Marvelettes, och hans andreman Smokey Robinson. De fick rådet att komma igen med en originallåt. Så skedde. Låten var inte bara deras skivdebut utan blev även skivbolagets första listetta.

 

(19) The Marvelettes - Please Mr. Postman (1961) - YouTube 

 

Att Beatles med tre låtar på andra LPn ”With the Beatles” betydde mycket för Motowns popularitet i Europa är ovedersägligt. Bestäm själv vilken version som är bäst! 

 

Tyvärr blev Please Mr Postman gruppens enda etta. Marvelettes stod i skuggan av bolagets större namn och kom bara två gånger till på topp-tio i USA. I England blev det en enda gång på topp-20 och på vår svenska Tio-i-Topp lyste dom med sin frånvaro. Men rockhistorien är tydlig: Det finns inget närmare samband mellan listplaceringar och rockhistorisk betydelse. I långa loppet är det MUSIKEN som räknas. Är låten eller LPn bra håller de att återvända till och glädjas åt, även efter 60 år! På samlingsdubbeln ni ser omslaget på ovan finns många pärlor. 

 

Redan första året fick gruppen spela in en LP. Bolaget trodde på tjejerna.  Året därpå släpptes LPn ”Smash hits” och ytterliga en LP. Gruppen blev en kvartett 1963 när Juanita Coward lämnade. Nästa länk här kom 1964. Gruppen fick välja mellan Too Many Fish in the Sea och Where did our love go. De gillade den första bäst. En låt som också har spelats in av Mitch Ryder & the Detroit Wheels.

 

Marvelettes Too Many fish In The Sea TV studio 1965

 

Liksom de andra artisterna på bolaget, som ofta kom från enkla förhållanden och därför inte visste hur man skulle agera i större sammanhang, fick Marvelettes träna inför koreografer och även bolagets etikettexpert så att de kunde ”uppträde inför kungar och drottningar”. Detta syntes kanske inte i videon ni just sett!

 

Georgeanna Tillman fick i början av 1965 rådet av sin doktor att lämna och Marvelettes blev en trio. Wanda Young (som gift sig och hette Rogers) tog över som förste sångerska då producenterna kände att hon passade bättre än Horton. Nu var det Smokey Robinson som styrde gruppen. 1965, släpptes hans Dont Mess with Bill,  Den nådde plats sju och blev deras andra att sälja över en miljon. 

 

Don't Mess With Bill (Stereo Version)  

 

1967 kom When you´re Young and in Love, den enda topp-20-hitenhiten i England.  Lite annorlunda. Inte så mycket Detroitrytmer utan en snygg popmelodi. Men så var det inte en Motownkomposition utan originalet kom 1964 med Ruby & the Romantics som dock inte fick någon hit. Kanske minns någon brittiska Flying Pickets a kapellaversion från 80-talet.

 

(19) The Marvelettes - When you're Young and in Love 1967 - YouTube 

 

Åter till klassiskt Motown-sound och en snyggt genomarbetad låt. Denna var den sista hiten The Marvelettes hade. Den kom 1968 och var också den sista låten med Gladys Horton. Hon lämnade gruppen efter att ha fött ett handikappat barn.  Ni hör Melvin Franklin från Temptations i början

 

1968 HITS ARCHIVE: My Baby Must Be A Magician - Marvelettes (mono) 

 

Därefter tappade bolaget intresse för gruppen. Det sammanföll med att viktiga musiker  lämnade bolaget vars verkliga storhetsperiod gick mot slut. Wanda Rogers spelade1970  in ett soloalbum som innehöll några av gruppens låtar. Bolaget marknadsförde skivan som ”Return of the Marvelettes”. 1972 fanns inte The Marvelettes mer.  Gladys Horton försökte 1989 återförena gruppen men bara Wanda Young ställde upp. Hon kom sedan igen som ”Gladys Horton of the Marvelettes” och fick ta en hård strid för rättigheten till namnet.

 

Det kom att dröja till 2015 innan de valdes in i Rock n Roll Hall of Fame. Gladys Horton hade avlidit 4 år tidigare. Juanita Cowart är i dag den ende originalmedlemmen i livet.

 

Men låtarna finns ju kvar! Tack och lov!

 

Per


1971 musiken dog inte

Efter Beatles uppbrott (vi ska inte gå in på vems fel det var eller vem av fab four som var först med att lämna) så tog, som bekant, inte musiken slut. Alla fyra medlemmarna startade mer eller mindre framgångsrika solokarriärer. Vilken av dem som var mest framgångsrik behöver vi inte heller diskutera. Sådant lämpar sig bättre för långa eftertänksamma kvällar i trevlig miljö. Vi stannar för vad som 1971 hade att erbjuda och vi börjar med Paul.

 

Hans debutsingel blev en listsuccé med en andraplats i UK och en femteplats i USA. Ursprungligen avsedd att ingå i albumet RAM så blev det en singel. Linda anges som medkompositör trots en avsaknad av erfarenhet från komponerande och många anser att det bara var ett sätt att komma undan de royalty som Paul fortfarande var bunden till I Northern songs. I min bok är det en bagatell, typisk för Paul, men den har djupa trådar som leder både till She´s leaving home och A day in life med sin diskbänksrealism. Trots listframgångarna hör man den sällan nuförtiden. Inspelad i januari 1971 med Linda i chorus.  Paul blev ju flitig efter uppbrottet, inte minst med Wings, men nu tycks komponerandet gå på sparlåga.

 

https://www.youtube.com/watch?v=dyulvup3WEA 

 

Ett starkare avtryck än Pauls gjorde Johns singel Power to the people som kom i samma tradition som Give peace a chance och den producerades enligt etiketten av förutom John också av Yoko och Phil Spector. Inte samma framgångar, märkligt nog, som Pauls debut nådde den med mer blygsamma listplaceringar. Den spelades in samtidigt som albumet Imagine producerades och blev sexa i UK och elva på Billboard. Senare i livet kom John, som med så många andra låtar, att tycka mindre och mindre om den. Jag gillar den förstås skarpt, inte minst för att den så typiskt manifesterar brytningen mellan sextitals- och sjutiotalspop och mellan protest och progg. Den lever än.

 

https://www.youtube.com/watch?v=HOsvWZ4p3_Q

 

George rivstartade sin solokarriär med trippelalbumet All things must pass och från det släpptes också singeln My sweet lord som blev den första låt som blev listetta med någon av ex-Beatlarna. Kontroversen som uppstod genom dess likhet med He´s so fine kulminerade några år senare och låten blev väl lätt befläckad som ett plagiat. Syftet med låten var enligt George var att hylla Hindiguden Krishna och gav därmed utlopp för den religiositet som George känt sedan länge. Rent musikaliskt så blev låten ett landmärke i den meningen att här presenterade George sin nu finslipade slide-gitarr. Spector hade inte bara ett finger med i spelet vilket hörs tydligt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=AR4lpQWcT5g

 

Ringo ville inte vara sämre än dom andra grabbarna utan släppte sin första singel skriven av honom själv (med inte så lite hjälp av George som också producerade plattan). Köparna uppskattade hans hejiga jargong och han blev fyra både i UK och US. Låten var ursprungligen skriven redan 1968, men fick nu sin slutliga puts.

 

Hans karriär lever fortfarande och han, liksom Paul regelbundet. Hans senaste skivsläpp var en country-LP som inte alls är dålig.

 

https://www.youtube.com/watch?v=anpjEN9KeJ0

 

Lars


RSS 2.0