Den 15 augusti 1964

 

Ett tag sedan jag gjorde ett nedslag i New Musical Express lista för 60 år sedan. 1964 var det år då undertecknads popintresse exploderade. Jag började köpa NME varje vecka och missade inte något av de popprogram Sveriges radio sände nästan varje dag. På sommaren bodde jag i gäststugan i skärgården och rattade in Radio Luxemburg på kvällarna. Dess radiovågor som nådde ända upp till Västerbotten medförde bra mycket brus men var gjorde det när låtarna var så bra?

 

Det var på torsdagar Pop 64 presenterade NMEs lista med början från första plats. Vid middagstid en torsdag för 60 år sedan inleddes programmet med den här låten

 

Doo Wah Diddy Manfred Mann REMASTERED VIDEO TRUE 1964 STEREO HiQ Hybrid JARichardsFilm (youtube.com)

 

Manfred Manns genombrott. Musiken år 1964 kryllade av hits och kommande klassiker. Jag länkar denna gång till lite mer sällan spelade låtar från listan. Alltså får ni INTE här länkar till

 

A Hard Days Night (2a plats)

It´s all Over Now (3a)

I Get Around (10a)

House of the Rising Sun (18e)

You Really Got me (19e)

Hello Dolly (29e)

för att nu nämna de allra mest kända som du hört oräkneliga gånger (och vill höra igen men alltså inte här, just nu!)

 

Nej, jag har  - med utövande av bloggadministratörens oinskränkta makt – valt ut några låtar som jag känner en mer personlig kärlek till. På sjätte plats en låt som jag vill minnas hördes ofta i vår radio trots att den aldrig kom in på Tio-i-topp.

 

(8) Tobacco Road-The Nashville Teens-1964 - YouTube

 

I dag tror jag att Nashville Teens mest är kända för att de kompade Jerry Lee Lewis på hans fantastiska Live in Hamburg från 1964 som vi skrivit om tidigare här (6 juni 2013 och 19 september samma år om du vill fördjupa dig i arkivet). De kom topp-10 i England samma höst med Google Eye som jag tror vi svenskar missade helt. Men Tobacco Road låter fortfarande lika ungdomligt fräsch som då. Därefter försvann gruppen ur rampljuset.

 

På platsen under en låt som två veckor senare skulle toppa listan:

 

(8) 1964 The Honeycombs Have i the right - YouTube

 

Honeycombs med Honey Lantree  bakom trummorna. En av tidens mycket sällsynta kvinnliga musiker. Låten är känd som en hit för producentlegenden Joe Meek. Gruppen försvann när de inte riktigt fick till en uppföljare. Det dröjde ett år innan That´s the Way, som Honey sjöng, kom 12a i England. På Tio-i-Topp toppade bägge dessa låtar listan. Sedan tog det slut.

 

Längre ner ser jag två personliga favoriter. På femtonde plats the Searchers som blev mitt favoritband sedan jag förstått att trummisen inte bara spelade trummor (jag gick en termin i trumskola) utan också sjöng andra stämman. Denna här låten älskar jag fortfarande

 

(8) Someday We're Gonna Love Again - The Searchers - YouTube

 

Swinging Blue Jeans var också ett band från Liverpool i Merseybeatvågen. Hippy Hippy Skhake var deras största stund. De besökte Umeå hösten 1964. Första konserten för mig med ett gäng från England. Innan dessa hade gruppen förgyllt listorna med denna utsökta ballad. Den låg som bäst femma på NMEs lista

 

(8) You're No Good (Remastered) - YouTube

 

Det råder ingen tvekan om att 1964 var ett stort år i musikhistorien. Beatles erövrade USA. Stones, Animals, Kinks, Manfred Mann och många andra slog igenom i England samtidigt som Dylan och Tamla-Motown slog i USA. Här hemma visade Tages, Shanes och andra att vi också kunde.

 

Den 15 augusti. En av dagarna det året. Bara en enda veckas topplista från ett land detta underbara år.

Per


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg

Häftiga låtar på listan både dom som spelades och de som inte hade länkar. Vissa av artisterna är ju verksamma fortfarande låt vara med andra i personalen.

2024-08-17 @ 08:39:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0