Ännu ett minne från USA 1970 – Three Dog Night live!

 

Ni som följer bloggen har läst om min vistelse i det stora landet i vänster under sju veckor 1970. Ett underbart äventyr med många minnen fortfarande inpräntade i huvudet. Det var i USA den sommaren som jag föll för Neil Young så hårt att han fortfarande – efter 54 år! – är den ende artist jag räknar som ”min idol”.

 

Men här ska det inte handla om honom. I stället om Three Dog Night. En septett med tre vokalister som, liksom de artister jag skrivit om i tidigare minnesåterblickar från sommaren i USA, har lite glömts bort i historiens ymniga musikbrus.

 

Three Dog Night (jag förkortar till TDN) kom från Los Angeles där tre sångare 1967 bildade trion Redwood. Brian Wilson ville producera en LP med dom men hans kompisar i Beach Boys ville att Brian skulle fokusera på sin egen grupp istället. 1968 rekryterade de tre i Redwood en kompkvartett – du gissade rätt: gitarr, bas, keyboards, trummor – och ändrade namnet till Three Dog Night.

 

Redan samma år fick de göra den första LPn som klättrade till elfte plats på listan, imponerande för en debut, onekligen. 1969 kom genombrottet på Topp 100, femte plats för One, en låt av Harry Nilson.

 

(6) Three Dog Night - One (1969) - YouTube

 

Därmed var en imponerande hitrad på rull. Det kom att bli 11 topp-10-placeringar i hemlandet till och med 1974, varav 3 ettor.

 

Nästa länklåt kom visserligen bara 10a men genom vår svenska radio nådde den undertecknads öron och är fortfarande en favorit. Här gör gruppen det bästa av att den har tre vokalister. Ett originellt grepp som här fungerar som bäst. Än en gång hade TDN plockat upp en låt från ett känt namn, denna gång Laura Nyro.

 

(6) Three Dog Night - Eli's Coming (1969) - YouTube 

 

Så mitt sommarminne. En helg lät mitt värdpar bo hos Barbaras föräldrar strax utanför Boston. Jag togs emot i en fin villa i elegant förortsmiljö. Vem som fixade konsertbiljetten minns jag inte men min längtan efter att få se Three Dog Night live i NHL-laget Boston Bruins hemmaarena var så stark att det gamla paret fick skjutsa mig till och från arenan. Ja, nog är amerikaner gästfria alltid!

 

Bara lokalen i sig var en mäktig upplevelse! Som umegrabb hade jag dittills nöjt mig med ”Isladan” där Björklöven spelade hemmamatcher. Min plats högt upp på läktaren kändes lite väl avlägsen scenen så när jag upplevde att många andra tog sig ned på det annars är en isbana tog jag samma initiativ. Mitt fotoalbum har flera bilder som bevisar att jag lyckades tränga mig nära scenen.

 

Min erfarenhet av rockkonserter var på den här tiden begränsad så jag ska inte försöka recensera musiken. Det var fullt ös och jublande publik. Jag minns en långt, läckert trumsolo med kul avslut där den klappande publiken lurades att komma i otakt.

 

De ovan redan spelade hitsen var naturligtvis höjdpunkter. Den största överraskningen var TDNs version av en Lennon-McCartneylåt Beatles inte själva spelat in.

 

(1) It's For You (8/1/70) - Three Dog Night - YouTube

 

Cilla Black nådde sjunde plats i England 1964 med en, minst sagt, annorlunda version. Låten finns med TDN också på Live-LPn Captured live at The Forum som kom samma år och visar att TDN var ett pålitligt scenband.

 

I radion hade man ofta hört TDNs senaste hit, deras första USA-etta. Faktiskt också enda hiten i England där den kom trea. Randy Newman skrev

 

(6) 3 Dog Night - Mama Told Me Not To Come (1970) - YouTube   

 

På något sätt lyckades jag komma ut från arenan och hitta mina tillfälliga värdar som med glada ansikten förhörde sig om min upplevelse. För en yngling som för första gången besökte det stora landet i väster var naturligtvis hela vistelsen ett stort äventyr. Konserten Boston var onekligen en fantastisk upplevelse.

 

Jag avrundar länkraden med en annan USA-etta som också var Three Dog Nights enda placering på Tio i Topp. 7 veckor och som bäst 5e plats för

 

(6) Three Dog Night - Joy To The World (1971) - YouTube  

 

Per


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0