Det har varit för få damer nu på ett tag.

Att det saknas damer i vår blogg har sin naturliga förklaring. Det fanns många fler manliga artister och grupper under det gyllene decenniet. Men, men det finns anledning att uppmärksamma de som fanns och som så ofta överglänste sina manliga kollegor. Så det gör jag nu med en hyllning till mina favoriter som jag ännu inte tröttnat på.

 

Priscilla White som hon hette växte upp i Liverpool och kom nära den musikstilen som växte fram där. På många ställen på nätet stod att hon upptäcktes när hon stod i garderoben på The Cavern vilket är fel, hon jobbade på en annan klubb, The Green Door. Hon blev kompis med John Lennon som i sin tur tipsade Brian Epstein om henne och hon blev hans enda kvinnliga artist. Hennes hitlista känner du säkert till, men denna har du kanske inte hört. Hennes första singel, skriven av John och Paul. Många tycker, liksom jag, att hennes röst är en smula kall, men hon har en tonträff som få. Eller? 

 

https://www.youtube.com/watch?v=KNYPHz8pYs0

 

Petula är kanske min favorit. Det behöver väl inte sägas något om Downtown som ju har blivit en ikonisk låt och som gav henne fen flygande start på hitlistor runt hela världen från England till Japan och Indien. Tony Hatch, kompositören, var lika överraskad som Petula när den musikaliska tsunamin svepte över världen. Den blev hennes första av 15 top hits i England, men eftersom du hört den så ofta så lägger jag ut min absoluta favorit. Här tog Hatch hjälp av Jackie Trent och blev i min värld hennes mästerverk. Hennes mjuka stämma passar alldeles utmärkt till både text och musik. Dessutom är den pedagogisk.

 

https://www.youtube.com/watch?v=phEoyHZElgE

 

Ännu en dam som dragit fördel av vänskapen med Beatlarna, närmast då Paul producerade hennes största hit. Som tack för hjälpen tog hon över förstaplatsen på Billboard-listan och höll Hey Jude borta från den. 1 500 000 sålda exemplar bara i US talar för sig själv. Hennes karriär startade emellertid som folksångerska med musik från Wales där hon var född och uppvuxen. 1969 kom hennes första album, huvudsakligen med covers, men Paul var där igen och skrev hennes nästa stora hit som jag presenterar här.

 

https://www.youtube.com/watch?v=0euTSZVkJGQ

 

Nej, nej, nej, nej! Jag kan inte slutföra detta inlägg utan att ta med min frästa kvinnliga artist från sextiotalet. Doris. Inte bara en fantastisk artist utan bara en så stilig dam. Jag vet inte hur många gånger jag besökte den skivaffär som hon jobbade i bara för att titta på henne. Jag var inte ensam, kan jag tillägga. En jättesöt tjej som dessutom spelade bas. Hur cool kan man bli. Sorgligt bortgången men aldrig glömd. Här hennes juvel i kronan.

https://www.youtube.com/watch?v=zmQtHwf0V08

Lars

 

 


Kommentarer
Postat av: Per

P-låten är också min favorit. Att CB spelat in Olle Adolpsons Gåtfulla folket gör henne extra stor.

2023-10-02 @ 14:33:05
Postat av: Per

P-låten är också min favorit. Att CB spelat in Olle Adolpsons Gåtfulla folket gör henne extra stor.

2023-10-02 @ 14:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0