Den luriga öronmasken

Öronmask. Är uttrycket bekant? I vart fall rör det sig om den situation där man, ofta oförberett, får en låt i skallen som inte släpper taget utan som mal och mal. Jag är ett permanent offer för denna åkomma, ofta sitter den envisa masken där redan när jag vaknar och då får jag bära med mig den hela dagen, ibland längre, till affären, tandläkaren eller vad det nu kan vara. Denna åkomma är så ofta återkommande för mig, möjligen beroende av att jag ofta lyssnar på en hemsnickrad Spotify-lista eller P4+ (en radiokanal som jag rekommenderar å det varmaste även om det medför vissa risker) när jag jobbar. När öronmasken gör sig särskilt påträngande gör jag en liten notering i min kalender och här kommer ett urval.

 

Idag stod jag i kön på ICA och hörde mig vagt nynna till denna låt. Inte så vagt när jag såg mina grannar i kön betraktade mig med en blandning av överseende med den farbror som definitivt antingen var lite berusad eller på väg in i senilitetens mörker. Jag har inget som helst aning om var jag plockat upp masken med den satt som gjuten på trumhinnan. Och låten var bra. Tycks vara år sedan jag hörde den men till min förvåning kunde jag varenda textrad. Såhär lät den.

 

https://www.youtube.com/watch?v=YvFMH3QWQcw

 

Ett av mina fritidsintressen är att kappsegla med goda vänner. Inte ens denna ibland krävande sysselsättning, ja det kan vara krävande, gjorde mig immun. Jag minns särskilt ett tillfälle som inte rörde sig om en kappsegling utan en segling till ett SM. Den seglingen gick från Ekoln, en mälarvik för den fåkunnige, till halvvägs upp på Västkusten. Tog fjorton dagar i övervägande fint väder, men när vi skulle runda Sandhammaren blåste det upp. Sandhammaren är lömsk och gott om vrak ligger det runt den kuststräckan. Det var ingen fara men det var lite som att tygla båten som ett ystert sto i en dusch. Så medan min uppmärksamhet var fokuserad på mina uppgifter så trots blåst och balansövningar så smög sig denna oväntade och för tillfälligt olämpliga (ja det var full fart kan jag säga i båten) fridfulla mask in. En riktigt mild ballad och en av Donovans bästa.

 

https://www.youtube.com/watch?v=GU35oCHGhJ0

 

Ett tredje tillfälle som räckte en hel semestervecka som jag tillbringade i mitten på sextiotalet tillsammans med en flickvän som jag var väldigt förtjust i. Vi var verkligen nykära och njöt av Amalfikusten och hade hur trevligt som helst. Italien har ju en del att erbjuda i form av fantastisk mat, goda vinner och – som nämnts i detta fall – trevligt umgängen. Lyckan var fullbordad dom där dagarna. Då är det klart att det dyker upp en öronmask! Och inte något romantisk pojke/flicka-tema som borde vara lämpligt. Icke! Låten som slog till redan de första dagarna handlar istället om en ung man som dricker för att lindra effekterna av att hans flickvän lämnat honom. Illavarslande tyckte jag då. Se upp med denna mask! Den är en av de lömskaste och hemsöker mig fortfarande då och då.

 

https://www.youtube.com/watch?v=QUj6J4toF38

 

En sista varning. Se upp med den sista som kan följa dig längre än du önskar:

 

https://www.youtube.com/watch?v=zkLn_Rg2Vvs

 

Hoppas jag inte smittat dig.

Lars

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0