Nostalgi

”Till flydda tider återgår
Min tanke än så gärna,
Mig vinkar från förflutna år”

 

Nåja, en sanning med modifikation. Per och jag hänger oss sällan till ren nostalgi, även om det oundvikligen dyker upp stråk av det när vi stöter ihop med låtar som betydde mycket på den tiden och fortfarande gör det. Men om detta ska jag inte skriva utan jag har en spaning på temat. Det verkar som kompositörer redan då insåg att det skulle bli en låt på den tiden eller att nostalgin levde redan då. Låt mig ge några exempel.

 

Det kanske mest självklara exemplet är väl Pauls magnum opus som han påstår sig att skrivit i sömnen. Något mer nostalgiladdat än denna låt kan man väl knappast tänka sig. Redan titeln Yesterday pekar ju rakt in i nostalgidjungeln. Vi har hört den förut många gångare och den ligger väl snubblande nära sönderspelad, om något sådant ens är möjligt. Här kommer den, men att få lite sälta i det nära sockersöta så låter jag George Harrison och Bob Dylan tolka den. Inte så illa va?

 

https://www.youtube.com/watch?v=oJYYxhjYEMw

 

Nästa låt är lika självklar där röst och text smälter ihop på ett makalöst sätt. Mary tillhör dessutom mina favoriter. Hennes klara röst och har så tydligt framträdande som signalerar sextiotal ger mycket lite mer att önska. Man skulle kunna tro att den är en McCartney låt och han var verkligen aktiv i ett få Mary att spela in den, men så var inte fallet. Gene Raskin fick kredit för att skriva texten till den ryska folkmelodi det den i verkligheten är. Nostalgi fanns så tidigt som 1953 då den dök upp i en film.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=JnxTT7XXMPA

 

Beatles exilerade också i nostalgi redan på sextiotalet. Jag behöver väl bara nämna Penny Lane/Strawberry fields  för att du ska förstå vad jag menar. Men jag väljer ändå en annan låt som är huvudsakligen skriven av John. Det är en ballad som är så vacker och med en text som kan göra ”en grown man cry” för att travestera Rolling stones. Den har ett djup som konkurrerar starkt med ovan nämnda låtar. Värmen och den mjuka melodin talar för sig själv, eller hur?

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZqpysaAo4BQ

 

Jag pratade med en god vän på telefon om mitt blivande inlägg och hon godkände mina val, men ville göra ett tillägg. Hon menade att nostalgi är inte bara att titta bakåt utan också framåt. Hon menade att det som skrevs under det gyllene decenniet då och då var framåtsyftande i den meningen att de skrevs låtar som hade ett innehåll som syftade till att lyssna till på ålderns höst. Jag tyckte Eva-Karins var så smart att jag inte hade invändningar. Här kommer hennes val. Lyssna texten så hör du.

 

https://www.youtube.com/watch?v=BxNohANhJiA

 

Lars

    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0