Lyssnarcirkel

Återigen en trevlig och intressant lyssnarcirkel i regi av Senioruniversitetet och under ledning av den kunnige polaren Per Davidsson, tillika hälften av perolars. Temat denna gång var när popvågen sköljde över Sverige i form av svenska popband.  Och här dök de förstås upp, de stora banden.

 

Först ut var, av självklara skäl, förstås Tages. Jag hade förmånen att växa upp i Göteborg och som den popnörd jag var redan då kom jag förstås i kontakt med Tages medlemmar. Faktiskt redan när de var Tages skifflegrupp. Man kan försiktigtvis säga att de då inte var några lysande instrumentalister, men förvånansvärt snabbt blev de duktiga. Alla vi som har en gammal dammig Fender stående förstår inte hur snabbt de utvecklades.  Per tog fram ett par representativa låtar ur deras katalog, men missade min favorit, som enligt myten skrevs på väg till inspelningsstudion och döptes efter ett, på den tiden, känt piptobaksmärke. Här är min favorit en smula felbenämnd av finsk tv.

 

https://www.youtube.com/watch?v=YeyUDbLcvGg

 

Om vi var en smula oense rörande Tages bästa så var vi istället rörande ense när vi kom till Shanes. Norrlands stolthet skördade många framgångar men denna låt hade en tyngd som få andra nådde upp till, möjligen skåningarna Namelosers.  Annars är det inte snack om saken, en av de tyngsta poplåtarna ur det svenska skafferiet. Skitbra!

 

https://www.youtube.com/watch?v=nQQ45oOBBhc

 

Mascots är förstås självskrivna under detta tema. Kanske de mest finslipade musiker som kom in på pop-scenen med sin bakgrund i Adolf Fredriks musikskola. Betraktades väl lite som ett ”intellektuellt” band, ungefär som Manfred Mann i UK. Betraktades också som ett r&b-band, medan jag tycker att de närmaste var gladpop. Och skickliga på det var de definitivt. Hör bara.

 

https://www.youtube.com/watch?v=JGOuBgMeSvo

 

Ola & Janglers fick en liten undanskymd plats i Pers presentation. Vi fick förstås höra Alex is the man, men hade jag fått välja hade det deras kompositör Clas af Geijerstams alldeles bästa. En låt som i en annan kontext kunnat så internationellt. Någonstans i närheten av och lite bättre än Herman och hans Hermits. En pärla. Låter lite tung i gumpen i början, men det är som det ska.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1KqqQbF3ibA    

 

Lars

 

  

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0