Pauls bästa!?

 

I förra inlägget på bloggen reflekterar Lars över några låtar av Paul McCartney. Att vi två är stora Beatlesfans vet alla som bara lite har följt vår blogg. Jag kan här bara inte låta bli att göra min egen uppföljning av Lars inlägg.

 

Men först: När jag får frågan: ”Vem var bäst i Beatles – John eller Paul” svarar jag att det finns tre svar.

1.      Frågan är fel ställd. De 4 i Beatles var alla så viktiga att det är bara dumt att plocka fram individer och ställa dom emot varandra..

2.      Ser vi Beatles som kulturellt fenomen är det inget snack om att John bäst företrädde allt som Beatles stod för. Ungdomlighet, optimism, lite fräckhet med mera.  

3.      Musikaliskt är de båda jämbördiga. John stod för det speciella med Beatles. De flesta tidiga hitsen och det psykedeliska som gjorde gruppen intressant och ledande (nästan) in i slutet. Men Paul breddade paletten med låtar som visade att Beatles var insatt i musikhistorien och visade en bredd i sin musik som ingen konkurrent kunde matcha. Kanske kan man säga att där John gjorde gruppen intressant gjorde Paul Beatles STORA.

 

Jag vill demonstrera Pauls bredd med några av mina favoriter ur Pauls produktion. Han gjorde flera snygga ballader som han ofta framförde själv. Den allra bästa finns på bästa LPn

 

(252) The Beatles - Here, There and Everywhere - YouTube

 

Den andra änden av Pauls musikspektra har några rykande rockande. Paul fick till en riktigt bra sak på baksidan till Help. Här i live-version.

 

(252) The Beatles - I'm Down (Ed Sullivan Show 1965) Color/Colour - YouTube

 

Jag ska inte länka till Yesterday som ju var ett suveränt bevis för gruppens förmåga att se utanför de då gällande rockströmmarna. Som komposition är Elenor Rigby intressantare och George Martins stråkarr svårslaget. Här får ni texten som Paul inte skrev. Beatleslitteraturen har försökt reda ut vem som bidrog med vilka ord i ett som var ett grupparbete.

 

(252) The Beatles - Eleanor Rigby (Lyrics) - YouTube 

 

En annan spännande sida av Pauls bidrag är hans förmåga att oblygt landa i en Musik Hall-tradition som bara kan finnas i England. Låtar som Good Day Sunshine, Martha my Dear och Maxwells Silver Hammer (bara en sån titel!). På Sgt Pepper finns min favorit bland dessa. En låt Paul skrev när han var 16 och spelade in samma år som hans pappa fyllde 64.

 

(252) When I'm Sixty Four (Remastered 2009) - YouTube

 

Nej, jag har inte gjort någon ”Paul-lista” där nummer 1 är strået vassare än tvåan. Det finns många välförtjänta kandidater till förstaplatsen. Men för några år sedan satte jag ihop en preliminär Beatles-bästa-lista och även om den förtjänar väldigt mycket mer eftertanke för att kunna spridas skäms jag inte att avslöja att den här Paul-låten kom etta. Hur man än ser på den är det en perfekt poplåt i alla delar. Jag brukar nämna den som den tredje bästa låten överhuvudtaget (efter Be My Baby och God Only Knows)

 

(252) The Beatles - Penny Lane - YouTube 

 

Vi som skriver här skäms verkligen inte över att så ofta skriva texter om Beatles. Ju mer åren går blir gruppens förstaplats i musikhistorien bara tydligare. Håll i er, om två veckor skriver jag om fem John-favoriter!

                                                                                                                                                                 Per

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0