Paul och jag

Ja, du vet hur det är. Vilken är bästa låten och så vidare. Just nu är jag inne i en Beatlesperiod för vilken gång i ordningen vet jag inte, men i huvudet börjar jag lista bästa – för tillfället – bästa låtarna. Intressant för mig men knappast för dig som säkert har en egen lista, så därför tänkte jag ta hjälp av Paul och hans två tegelstenarna Texterna:Ett självporträtt. Vad tyckte han om mina val? Så vi går direkt på.

 

En låt som jag alltid hållit högt är In my life. Den första tillbakablickande texten av John. Så genial att alla kan känna igen sig i den. Det var, för en gångs skull, i efterhand tvist om vem som hade bidragit mest till den. John hade verkligen skrivit texten och Paul hävdade att han gjort musiken. De blev aldrig ense om den saken, men intressant nog, när jag tittade i Pauls tegelstenar så fanns den inte med. Ett senkommet erkännande?

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZqpysaAo4BQ

 

Can´t buy me love har jag alltid tyckt stå tillbaka för She loves you. Samma genre - rivig poprock. Låten är en rak bluestolva med ett par inslängda mollackord a la Beatles. Skrevs i Paris under en av deras mest produktiva perioder. De hade fått cash för sina insatser och spenderade rikligt i paris och Florida. Låten var ursprungligen skriven som ett soundtrack till A hard days night men som singel gjorde den succé både i UK och USA. Och undra på det!

 

https://www.youtube.com/watch?v=srwxJUXPHvE

 

Jag erkänner villigt att Drive my car hade jag problem med. Det tog sin tid för mig att ta in den. Missförstå mig inte, historian är lite kul men jag tyckte att ackordsföljderna inte hade samma följsamhet och energi som annat av deras material. Jag tyckte helt enkelt att den hackade melodiskt och kändes lite ”konstruerad”. Men så är det det där charmiga ”Beep, beep yeah”. Om jag tyckte den var knepig ackordsmässigt så döm om min förvåning när jag försökte plocka ut ackorden och insåg att hela versen består av bara två ackord. What? Så typiskt det luriga kompositörsparet. D7 och G7 är svaret på den outtalade frågan.

 

https://www.youtube.com/watch?v=kfSQkZuIx84

 

Droger var inte en främmande substans för Paul, även om han, i det längsta, avstod från LSD, men blev övertalad av John och George att testa. Hål var en grej för Paul. När han skulle skriva en ny låt var det som, enligt hans egna utsago, som att fylla ett hål. Han är minst sparsmakad vad gäller kommentarer till denna melodiösa och vackra låt, men han återkommer hela tiden till droger och avvisar kategoriskt att det skulle röra sig om heroin eller LSD. Han skriver själv att när låten kom till var det Marijuana som var hans cup of tea.

 

Oavsett vilket så är det en fantastisk låt. Paul var också nöjd med den.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ebNX4Dz1U6c

 

Jag ska återkomma i till mitt och Pauls snack.

Lars


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0