Ett annorlunda inlägg

 

Denna vecka blir det ett lite annorlunda inlägg. Jag har noterat att nätet svämmar över av videosar där folk filmar sig själva när de för första gången (nåja det fejkas nog en hel del) hör en låt. Hur trist det än låter så kan det ibland bli riktigt kul och jag tänker bjussa på två inlägg på det temat. Det är alltså Rob och Amber som lyssnar och kommenterar. Men det är inte kommentarerna som blir det intressanta utan reaktionerna man får från dem där de sitter i sina respektive hörlurs-universa. Bägge låtarna har spelats tidigare här i bloggen, men får faktisk en ny dimension när man ser reaktionerna och hur olika de kan vara. Märkligt nog så lyssnar jag lite mer intensivt när jag tittar på videon. Gör du det också?

 

Så här kommer första låten, den gamla bekantingen LOLA med Kinks. Jag har en böjelse för låtar som berättar en historia. Vanligtvis sker det i balladforma, men här har man klätt den i en snitsig rockform. Det som verkligen lyfter videon, förutom att det är kul att titta på dem är Ambers reaktion när hon ”fattar grejen” med låten. Obetalbart tycker jag. Sen upptäckte jag något nytt fast jag har hört låten tusentals gånger – hur i introt basen så elegant smyger sig in i låten. Så kort men så betydelsefullt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=U8DKi-6Ri6U&t=198s

 

Och här kommer en annan gammal goding, Here comes the sun, inte heller den precis något nytt för bloggläsaren, men här får man en tydlig illustration till hur olika man kan uppfatta en låt. Han diggar verkligen rytmen, medan hon tycks förstå den meditativa grundtonen i låten. Jag känner mig mest befryndad (se där ett k-märkt ord) med hennes uppfattning. Hennes uttryck speglar verkligen min egna uppfattning om låtens kärna och hjärta. Soothe and light and airy she says. Spot on. Och när George sjunger ”Little darling” så kickar det precis in i hjärttrakten hos henne.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1yfJWokzcgA  

 

Och så en bonus utan kommentarer mer än det är verkligen kul att se hur Ambers ansikte speglar de växlande stämningarna i låten.

 

https://www.youtube.com/watch?v=CgOJi1e_Kxg

 

Lars

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0