Nyår

Vi minns väl alla den otäcke Scrooge från A Christmas Carol av Dickens. Han som fick se sina jular i repris som väl inte var så trevliga. Så vi drar en parallell och ser tillbaka på några betydligt trevligare nyår och vilket bättre sällskap än Tio i topp kan man ha? Låt oss göra som Scrooge, titta tillbaka. Så det blir ett litet urval av låtar som charmade publiken kring nyår några, inte så få, år tillbaka. Med dessa återblickar vill Per och jag önska läsaren ett riktigt Gott Nytt År! Även om vi inte kan hoppas på samma musikaliska toppar som dessa.

 

Den 30 december 1961, ja vi börjar tidigt, blev det pedagogiskt nog en mattelektion. Bobby Darin var redan en etablerad artist, men denna gjorde att han slog igenom på allvar, också internationellt. Han skrev låten själv och den kom att bli covers för många artister och band. För svensk del av Little Gerhard, Janne Lucas och Rankarna. Och visst har den, den där, charmiga tonen som blev så typisk i brytningen mellan femtio- och sextiotal.

 

https://www.youtube.com/watch?v=oJR2YP7bSZo

 

Vi flyttar oss raskt fram till 1963, då popscenen helt bytt skepnad. Borta var femtiotalslooken och något alldeles nytt hade kommit – The Big Bang! Nåja Big bang i astronomiskt perspektiv har ja alltid funnits i vårt medvetande, med den musikaliska smällen som levererades av Beatles har vi inte heller riktigt hämtat oss ifrån. Många låtar har varit stilbildande och stilbrytande men jag vågar påstå att ingen har haft den impact som denna hade. Mersey-soundet, utlevelsen på scen och det alldeles nya direkta tilltalet var en cocktail som var helt ny. Istället för att berätta en historia så var det ett direkt tilltal till lyssnaren – hon älskar dig!

 

Till det Johns aggressiva kompgitarr och Pauls vandrande bas. Genialt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=S302kF8MJ-I

 

Vi fortsätter vår tidsresa en smula framåt. Eller? Den 28 december 1968 gör vår musikresa plötsligt, om du delar min uppfattning, ett hopp tillbaka till den glättiga femtiotalspopens era. Mitt i det spännande slutet av sextiotalet dyker en låt upp som etta, med omisskännliga femtiotalsvibbar. Leapy Lee, eller Graham Pulleyblank som han egentligen hette (man förstår att han tog ett artistnamn, eller hur?) var en engelsk popsångare med en ganska darrig karriär. Leapy Lee blev hans enda hit och försörjning. Hans liv blev väl efter det ganska stökigt och 1970 fick han tre års fängelse för misshandel på en pub och hördes väl inte vidare av i våra sammanhang. Men låten har en viss charm.

 

https://www.youtube.com/watch?v=QQHuAX5h5XA

 

Som ensam ansvarig för detta inlägg tar jag på mig fullt ansvar när jag spelar den nästa och den bästa nyårslåten för dig kära lyssnare. Videon lär vara inspelad i dalarna även om vissa inslag leder annorstädes. Jag bryter då mot alla tidsregler för bloggen, men va fan det är ju bara nyår en gång om året. Jag vet dock säkert att Per instämmer i önskningarna om ett riktigt Gott Nytt År!

 

https://www.youtube.com/watch?v=jeYCyCaK_5k

 

Lars


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0