Now and then

 

Per

 

Duell: Hur bra är Beatles nya?

 

 Vi tänkte först rubricera inlägget ”Den ideala julklappen” men det är ju bara två dagar till Julafton och ni läsare som vill ha Beatles musik i skivhyllan har säkert redan skaffat låten på singel eller albumet 1967-70 där den finns med fyra andra låtar som inte fanns i tidigare albumversion.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Opxhh9Oh3rg

 

Så här tycker vi. Först Per:

 

Visst var det överraskande att Ringo och Paul med imponerande teknisk hjälp fått till en låt av en demo från John 1977 med ett gitarrsolo från George inspelat 1995. Ingen kan säga att det inte är en riktig Beatleslåt.

 

Eller? Tänker vi Beatlesnördar på Free as a Bird och Real Love när vi funderar på deras låtar? Nej, för min del är det 210 låtar från åren 1962-70 som gäller. Den med marginal starkaste låtsamlingen som NÅGON artist inom popmusiken gjort. Några låtar är dåliga men åtskilligt fler är klassiker och de däremellan jättebra.

 

Alltså kan jag bara jämföra Now and Then med de andra två. Då är Now and Then inte lika bra som Real Love. Den låten är ju riktigt bra och skulle platsa bra bland de 210, kanske till och med på den övre halvan. Men den nya låten slår Free as a Bird, i Beatles-sammanhang en ganska seg sak.

 

Även en Beatlesnörd måste vara ärlig: De senare inspelningarna saknar den ungdomliga energi som Beatles utstrålade så starkt. Now and Then är välgjord. Johns röst är alltid skön att höra. Visst är det härligt att höra honom med något man inte hört och påminnas om vilket geni han var. Men melodin vill inte fastna riktigt.

 

Now and Then förtjänar så klart sin plats i skivhyllan. Det är verkligt kul att den låten finns. Men jag hinner nog spela de andra Beatlesplattorna ett par gånger till innan den kommer fram.

 

Nej, snackar vi riktigt bra Beatles så måste jag få med min favorit

 

https://www.youtube.com/watch?v=S-rB0pHI9fU

 

Då var det min, Lars tur.

 

Det finns ett uttryck som innebär att man ska sluta på topp. Beatles gjorde det, vilket jag är tacksam för. Även om deras sista album hade varierande kvalitet så var det inget som var riktigt mycket sämre än de föregående. Dessa postuma utgåvor tillför dessvärre inget.  Now and then har visserligen en typisk John-profil, men är i mina öron både tungfotad och dåligt producerad, det senaste kanske av naturliga skäl.

 

ag kom att tänka på en cartoon där en äldre man säger till en annan i anslutning till att vi ställde tillbaka våra klockor” Hudddu (jag tror det var en Göteborgare) hur långt ställde vi tebaka (Just det Göteborska) våra klocker (Göteborska igen) egentligen? Nytt album med Rolling stones och ny singel med Beatles.”

 

Jag har inget att tillägga utöver att man borde låtit låten vila i frid. Och som yrkesman skulle jag förorda ett brott mot griftefriden.

 

Såhär ska det låta om man ska vara nostalgisk:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZqpysaAo4BQ

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0