Johns bästa?

 
 

Allra först en URSÄKT för min miss att publicera detta inlägg förra fredagen. Jag tror det aldrig har hänt under bloggen drygt 14 år att vi missat ett veckoinlägg. Trist men nu hände det. Jag beklagar verkligen.

 

För tre veckor sedan utlovade jag ett inlägg om några favoritlåtar med John Lennon. När det gäller John – till skillnad från Paul som jag skrev om då – har han ju gjort en eller två låtar efter tiden med Beatles som konkurrerar med hans bästa med gruppen.

 

Men vi håller oss till Beatles-John. Som jag skrev förra gången var han nog den som bäst med sina låtar uttryckte det som var speciellt med Beatles. När det gäller gruppens första hits samarbetade de två i tunga klassiker som She Loves You och I Want to Hold Your Hand men sedan kom de att arbeta allt mer självständigt. 1965 kom ett par av kvartettens allra bästa och som hade Johns signatur.

 

(267) The Beatles - Ticket To Ride - YouTube 

 

(267) The Beatles - Help! - YouTube

 

Bägge dessa låtar förtjänar närgångna analyser som jag hoppar över här. De kom 1965 när den brittiska popmusiken var i snabb utveckling men stod kvalitétsmässigt klart över konkurrenterna.

 

John gjorde, liksom Paul, flera underbara ballader. Jag föll direkt för If I Fell när den kom med Hard Days Night. Ännu bättre är baksidan till Ticket to Ride. Har gruppens stämsång varit vassare?

 

(267) Yes It Is (Remastered 2009) - YouTube

 

Så har vi Johns alla sköna bidrag till Beatles psykedeliska utveckling, kanske det som mer än något annat befäste gruppens position som 60-talsmusikens verkliga mästare. Att snacka om Johns bästa och hoppa över Strawberry Fields Forever vore ett rejält majestätsbrott. Med Penny Lane blev det historiens bästa singel. Även videon fortfar att vara ett samtidsdokument av klass.

 

(267) The Beatles - Strawberry Fields Forever - YouTube    

 

Med ett självpåhittat tak om fem länkar per blogginlägg måste jag hoppa över Johns ”dylanlåtar” som Norwegian Wood, ett annat bra exempel på hans bidrag till Beatles musikaliska bredd. Länkradens avslutning måste bara bli inledningslåten till LPn Abbey Road, Beatles sista STORA stund. Här bidrog inte John med så många låtar, men vilka låtar! Notera här Ringos suveräna spel. Pauls basspel illustrerar också hur underbart samspelt gruppen var in i slutet. Bara John kunde skriva en sådan här låt och bara Beatles kunde spela den så bra.

 

(267) Come Together (Remastered 2009) - YouTube  

 

Ett inlägg med Georges bästa? Ska fundera på saken!                                                                                                                                                                                                                                          Per

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0