Bättre sent än aldrig….

Per och jag tycks vara inne i en återkommande Beatles-period. Efter Pers utmärkta inlägg om John så fortsätter jag att botanisera i de böcker av Paul som jag tidigare presenterat. Det blir inte så mycket kronologi utan böckerna är, som jag nämnt, går på bokstavsordning av låtarna. Så här kommer några till med Pauls intressanta kommentarer.

 

Både John och Paul var duktiga på att nappa på roliga eller intressanta kommentarer som de stötte på och förvalta dem musikaliskt. Exempel är förstås A day in life och Ringos putslustiga kommentar som födde en titel – A hard days night. Paul blev av med sitt körkort på grund av ett antal fortkörningar och var hänvisad till taxi innan han fick råd med egen chaufför. Som den sociale person Paul var och är så ledde det till och från till samtal med taxichaufförerna. På väg till Johns hus – via taxi – så frågade han chaffisen sällskapligt vad denne hade haft för sig den senaste tiden och fick svaret: ”Oh, I´ve been working eigth days a week”. Han rusade glädjestrålande in till John och ropade att han hade en titel så nu var det bara att skriva låten.

 

De festade rejält medan musikarbetet fortsatte och Paul var orolig för att de inte skulle komma ihåg något av kompositörsmödorna dagen efter, men det fungerade. Efter tjugo minuters presentation för George, George och Ringo så kunde alla låten. Ett mästerverk tack vare en taxichaffis som nog aldrig credd för sitt bidrag.

 

https://www.youtube.com/watch?v=kle2xHhRHg4

 

Och efter E kommer som bekant F. Deras besök hos Maharishi i Indien var en omprövningens tid för Beatles. Det var väl lite olika hur imponerade de var av gurun. Ringo med fru stod ut i tio dagar medan Paul och Jane stannade fem veckor och John med fru ytterligare några veckor. Jag har alltid varit en smula tveksam till det musikaliska arv vistelsen gav men, återigen, det var en brytningstid.

 

Paul, som varit på ett antal Tarot-läggningar, fick ofta kortet narren, men som i dessa sammanhang tolkas som nyfikenhet och glädje. Så när han beskriv gurun som en Fool on the hill, så misstolkades det av många som en drift med honom, men Paul såg det mer som en hyllning. Paul tyckte att folk inte insåg ironin i texten.

 

Hur som haver med den saken. I min bok är den inte ett mästerverk men såhär låter den:

 

https://www.youtube.com/watch?v=rtnAI1hgNyI

 

Nästa låt på F är For no one. Denna extremt vackra balladpärla har en lite undanskymd plats och katalogen och jag förstår inte varför. Uppbrottet från Jane dyker här upp som bakgrund till pärlan. Ibland tycker jag att Beatlarna, särskilt George, hade lite problem med att få ihop musik och text som matchade varandra men här är det en gyllene kombination. Jag tror alla som varit med om ett uppbrott och vem har inte varit med om det känner igen den bitterljuva känslan så väl formulerad i textraden ”And in her eyes you see nothing”. Uppbrottet från Jane kom strax före Paul mötte sitt livs kärlek, Linda. Ett vackrare avsked från Jane kan jag inte tänka mig än denna ballad.

 

https://www.youtube.com/watch?v=HuphFPEqJqw

 

Lars

 

 

    

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0