Den moderna soulmusikens fader

 

Så är det åter dags för en termin med Senioruniversitetet i Uppsala. 6 eftermiddagar kommer 2x19 damer och herrar samlas för att med mig lyssna på intressanta artisters eller gruppers musik. Här på bloggen gör jag korta presentationer som introduktion. Först ut i höst är Ray Charles.

 

Ray Charles musik är den totala bryggan mellan blues, gospel och rock. Han brukar kallas den moderna soulmusikens fader. Han smälte samman gospelmusikens känsla och intensitet, den sekulariserade lyriken och sångsätten från blues och country och rytmerna och improvisationerna från alla dessa stilar till en musik som på samma gång var både sofistikerad och spontan. Ray Charles var en av rockmusikens ursprungliga stilbildare samtidigt som han förekommer i jazzlexikon. Han gav t ex ut skivor med jazzvibrafonisten Milt Jackson som var med i Modern Jazz Quartet.

 

Ray Charles föddes 1930 och blev blind vid sex års ålder. Han fick en gedigen musikalisk skolning och lärde sig skriva noter i blindskrift. Han blev tidigt en driven pianist genom att ofta spela i kyrkan. När hans mamma dog då han var femton bestämde han sig för att bli heltidsmusiker. Bland hans första jobb var att ackompanjera sångerskan Ruth Brown.

 

År 1951 fick han sin första topp-tio-placering på R&B-listan med ’Confession Blues’. Genombrottet kom 1954 med den ofta coverinspelade ’I Got a Woman’, en låt som präglas av Rays lite raspiga stämma och ett häftigt, gospelinspirerat pianospel. Den kom tvåa på den nationella R&B-listan.

 

(1404) 1955 Ray Charles - I’ve Got A Woman (#1 R&B hit) - YouTube  

 

Andra kända låtar han gjorde på femtiotalet var ‘Drown in My Own Tears’, ’Halleluja I Love Her So’, ’(Night Time is) the Right Time’ och ’Sticks and Stones’. Låtar som skulle återkomma i många artisters och gruppers repertoar. Men det verkliga genombrottet på stora listan fick vänta till 1959: ’What Did I Say’. En låt som får ordet klassiker att kännas tunt. Odödligt pianoriff i början och i slutet call-and-response-växlingar mellan sångare och tjejkör, ett stillån från gudstjänster bland svarta.

 

(1404) 1959 HITS ARCHIVE: What’d I Say (Parts 1 & 2) - Ray Charles (45 single version) -

YouTube

 

Året därpå toppade han den stora listan igen med ’Georgia on My Mind’ och året därefter med ’Hit the Road Jack’. Den förra en ballad från 1930. Mer klös i den senare som också toppade Tio-i-Topp.

 

(1404) Hit the Road Jack - YouTube

 

1962 kom LP:n Modern Sounds in Country and Western som fick en uppföljare i volym 2. Här kopplades den dynamiska stämman med stråkarrangemang och ballader. Det var ett kommersiellt ge­nidrag. Plattan toppade LP-listan. ’I Can´t Stop Loving you’ blev en evergreen när den släpptes som singel. Etta även i England och på Tio-i-topp.

 

(1404) 1962 HITS ARCHIVE: I Can’t Stop Loving You - Ray Charles (a #1 record--45 single version) - YouTube

 

Därefter var det slut på listtopparna men några återbesök på topp-10 gjordes innan storhetsperioden var över. Men skivproduktionen fortsatte förstås. Vi kan notera en fin version av Beatles ’Eleanor Rigby’.

 

(1404) Ray Charles - Eleanor Rigby - YouTube

 

Hans självbiografi Brother Ray blev en storsäljare när den kom 1978. Ray Charles var med i USA for Africa 1985. När han kom in i studion blev det tyst och Lionel Richie sa "Mr America just come through the door". Det låg ganska mycket sanning i det. Genom sin framträdande roll i en i grunden afro-amerikansk musik kom han att definiera en viktig del av det vi känner som Amerika. Samma år toppade han countrylistan med Seven Spanish Angels, en duett med Willie Nelson.

 

Som svart i femtiotalets USA fick Ray Charles känna av segregationen. Han blev t.ex. vägrad att framträda i delstaten Virginia, något som delstaten bad officiellt om ursäkt för flera år senare. Detta återges i filmen Ray från 2004 som handlar om Ray Charles liv med ett utmärkt framträdande av Jamie Fox i huvudrollen. Före premiären samma år dog Ray Charles i sviterna efter en leversjukdom. Albumet Genius Loves Company utgavs postumt och blev hans första platinasäljare i karriären. Den blev Rays andra att toppa LP-listan. Före sin död hade han den 23 maj 2003 givit sin 10 000:e konsert!

 

Ray Charles msikhistoriska bidrag är svår att överskatta. Han kommer att minnas många generationer framöver.

Per

Manfred Mann.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0