1966

Ibland kommer inspirationen till ett blogginlägg från det mest oväntade håll. Som nu. Idag fick jag besked från fastighetsägaren att vi har fått en ny kod till vår gemensamma ytterdörr – 1966. Tidigare var den 1905, lätt att komma ihåg med tanke på sjöslaget vid Tsushima då den japanska flottan besegrade den ryska. 1966 bjuder på andra hållpunkter och jag sökte mig till buken ”1966” av Jon Savage som behandlar just detta år på inte mindre än 584 sidor text. Så det blir ett litet axplock från musiken detta episka år.

 

I januari, som den kronologiska boken logiskt nog inleder med uppmärksammas Tom Lehrers dyspepsiska låt om att allt kommer att gå åt helvete och att vi alla kommer att göra sällskap på denna dystra hädanfärd. Tom är sorgligt bortglömd nuförtiden och jag påminner gärna om hans cyniska gärning. Denna är kanske hans höjdpunkt. Bomben var fortfarande i allas medvetande.

 

https://www.youtube.com/watch?v=frAEmhqdLFs

 

Från februari tar Jon fram en Rolling Stones-låt som han anser vara en av deras främsta. Ovanligt lång för denna tid och jag minns att jag hade rätt svårt att komma till tals med den, kanske för att stenarna är lämnade det bluesiga för en återgång till den rockabilly som aldrig varit min kopp av te. Men texten om den stackars rika flickan är episk, det ska inte förnekas och kanske fångar den något av stämningen under 1966. Men döm själv. Lite dragning åt socialrealism som in Mothers little helper.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ArY0k-QkzO0

 

1966 var Vietnamkriget i centrum. Barry Sadler sjöng medryckande och melankoliskt om elitförbandet de gröna baskrarna. Men det fanns förstås motkrafter med rötterna i folkrocken. Monks tillhörde denna genre men jag ska inte lägga ut deras mest kända anti-krigslåt utan en annan låts som redan 1966 osar lite av punk, eller vad tycker du? Denna är från Mars.

 

https://www.youtube.com/watch?v=3H-fmmNmrRs

 

Utgiven redan i mars blev den en hit i april. Jon kallar den en mile-stone. På något sätt håller jag med honom. Är den drogrelaterad som den fick mycket kritik för att vara? I don´t give a shit, det är en låt som öppnade ny stigar i den musikaliska skogen och håller änn, vilket inte kan sägas om allt som producerades detta år. Men det finns fle månader som jag ska återkomma till.

 

https://www.youtube.com/watch?v=IIwq8PgwOv8

 

Lars

 


Kommentarer
Postat av: Per

Byrds låt är en av de riktiga stora klassikerna. Men Monks....

2022-09-18 @ 18:13:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0