What is it good for!?

Krig och sånger – går de ihop? Jag vet inte, men många sånger har kommit att förknippas med vissa krig. Per och jag sysslar sällan med händelser utanför vårt ämnesområde, men här går jag en smula över gränsen, vilket jag inte tycks vara ensam om. Så, några sånger som definierat våra krig.

 

En egentligen alldeles oskyldig Music Hall – dänga kom att bli första världskrigets tema. Låten skrevs före krigsutbrottet, närmare bestämt 1912 men spelades in vid krigsutbrottet. Kompositörer var Jack Judge och Harry Williams och den första inspelningen var med John McCormack, en irländsk tenor. WW I skulle bli det krig som skulle ända alla krig när man slutligen insåg vilka fasor som det fört med sig. Så blev det som bekant inte, men att låten blev en favorit bland marscherande soldater är inte svårt att förstå även om texten egentligen handlar om en irländska arbetare i England som längtade hem. Vi lyssnar väl till originalet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=XVM-tFAdADg

 

Under WW 2 producerades en mängd låtar med syfte att höja moralen hos såväl de stridande förbanden som hos hemmafronten. En del var käcka som Boogie Woogie Bugle Boy och andra vädjade mer till sentimentaliteten som Marlene Dietrichs Lili Marlene. Marlene var ju tyska, men hon reste runt bland de amerikanska förbanden och underhöll till hennes hemlands förskräckelse. Hennes avståndstagande från nazismen hindra inte att hon också blev populär bland de tyska soldaterna. Men ska jag välja en låt som får representera tiden så får det bli Vera Lynns We´ll meet again. Blandningen av hopp och vemod måste ha tolkat mången soldats och mången hemmavarandes känslor. Och rent musikaliskt håller den än, särskilt på nyårsafton.

 

https://www.youtube.com/watch?v=HsM_VmN6ytk

 

Vietnamkriget, det första TV-sända kriget, som det brukar kallas, genererade också en hel mängd musik som kom att förknippas med kriget, kanske inte alltid med avsikt. Här var det filmer som spelade en roll som kopplade krigets brutalitet till sextio- och sjuttiotalets popmusik. Jag behöver väl bara nämna Good Mornin´ Vietnam och Apocalypse Now så du vet vad jag menar. Musiken i sig var alltså inte direkt kopplat till krigets hemskheter men kom ändå att förknippas med dem. Och så alla protestsånger förstås. Ett otal, så det var svårt att välja, men denna tycker jag för egen del speglar inställningen till kriget från den växande protest- och ungdomsrörelsen. Give me a F!

 

https://www.youtube.com/watch?v=eRl6-bHlz-4

 

Vad ska man då säga om tillståndet i världen idag? Jo, lyssna på Edwin Starr. Jag skulle kunna nämna namn på vissa som borde lyssna särskilt noga, mena jag vill inte bli övertydlig.

 

https://www.youtube.com/watch?v=01-2pNCZiNk

 

Peace and love! Säger jag och Ringo.

Lars    

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0