Är gullighet fel?

 

När Hermans Hermits slog igenom hösten 1964 var det mitt i en våg av nya, spännande Engelska band. Manfred Mann, Animals, Kinks och Zombies för att ta fyra exempel från året. För att inte nämna att det var då Stones slog igenom med kraft. Vi tonåringar sög i oss med glupande aptit. Ett livsintresse väcktes.

 

Men den här Englandsettan kändes lite udda i sammanhanget.

 

(1331) HERMANS HERMITS - I'M INTO SOMETHING GOOD - YouTube

 

Välklippta gossar, eller hur? Tjejer tyckte sångaren Peter Noone var gullig. Något man som grabb fnös åt. Rösten lät inte precis som en pophitsångare skulle låta. Inte det minsta tuff eller, som vi sa, frän.

 

Men när jag nu lyssnar på en dubbel-CD som samlar gruppens fram- och baksidor känns det som om de fem manchestergrabbarna blivit lite orättvist bortglömda. Att de inte var lika bra som många av sina samtida betyder ju inte att allt det gjorde var kasst. Låten jag länkade till ovan skrevs av Goffin-King, bara det en kvalitétsstämpel. Som sagt, etta på Englandslistan. Visserligen gruppens enda men den första av 10 låtar gruppen hade till och med 1970 på listans topp-tio.

 

Goffin-King skrev även uppföljaren Show me Girl. Däremot inte den fina efterföljaren. Snygg gitarrslinga! Jag tror att studiomusiker Jimmy Page står för den. Jag brukar spela videos med skivomslag men detta är playback med snygga (nåja) kvinnliga danssteg!

 

(1331) Silhouettes Hermans Hermits Ver-1 1965 STEREO ReMix ReCut Video HiQ Hybrid JARichardsFilm 720p - YouTube 

 

Hermans Hermits hade lika stora framgångar i USA; 10 topp-tio-placeringar och en etta. Beträffande ettan måste man berömma skivbolaget som förstod att INTE ge ut denna låt med överdriven engelska dialekt i hemlandet samtidigt som de amerikanska tjejerna grät floder.

 

(1331) Herman's Hermits - Mrs. Brown (You've Got A Lovely Daughter) - YouTube

 

Nej, jag tycker inte heller att den är bra om ni händelsevis undrar. Men ska gruppens presenteras är denna låt svår att ignorera.

 

För att avrunda listreferenserna ska sägas att även på vår Tio-i-topp hade gruppen 10 låtar. Ingen etta men dock en av de två som låg längst på listan. Hela 18 veckor för Sleepy Joe. Den skippar vi här för att spela mina två egna favoriter med gruppen. PF Sloan skrev bl a Eve of Destruktion och Secret Agent Man, för att inte tala om Searchers Take me for what I´m Worth. Hans A Must to Avoid var topp tio på båda sidor Atlanten. Visst har Shanes lånat härifrån till deras Chris Craft no 9?!

 

(1331) HERMAN'S HERMITS - A Must To Avoid - YouTube

 

Jag skrev i maj 2017 om kompositören Graham Gouldman. (Här länk till inlägget  perolarssextiotal - (blogg.se)  ). Jag länkade där till min andra favoritlåt med Hermans Hermits.  Gullig, javisst men en bra låt!

 

(1331) No Milk Today - YouTube 

 

Är gullighet fel? Njao, lite är den allt det, tycker jag fortfarande. Om vi snackar 60-talspop alltså. Men, tänker vi efter så var det sällan ett störande inslag i helhetsbilden. Det var längesedan min första samling med den fem grabbarna från Manchester kom i samlingen och den försvarar sig plats där.

 

Per

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0