... på det tredje ska det ske!

I mina två senaste inlägg försökte jag spegla några tendenser från sent femtiotal och mycket tidigt sextiotal. Jag aviserade att vi nu närmade oss kokpunkten i de popgrytor som börjat koka. Alltså tre, fyra år in i sextiotalet. Och det var förstås i UK och USA som brygden blev allt hetare. Ska vi säga Liverpool och London i UK?

 Det går inte att undvika Liverpool förstås med det Mersey-sound som staden födde. Jag har grunnat över vad Mersey-beat egentligen är. Till skillnad från de flesta, kanske alla, känns det inte självklart för mig att fösa in Beatles i denna genre även om de, likt Gerry & Pacemakers och The Searchers inledningsvis gjorde covers på likartat sätt. Jag menar att Beatles redan tidigt efter deras sejourer i Tyskland skiljde ut sig från de övriga Pool-banden. Jag ska återkomma till det. Pool var ju känd som en hård hamnstad med hård musik, men jag skulle vilja säga att det finns få låtar som överträffar denna som typisk Mersey.

 

https://www.youtube.com/watch?v=08083BNaYcA

 

I London då? Måste du ens fråga? Det är förstås The Rolling Stones. Redan 1962 formerade Brian Jones sitt band vilket kom att överleva de allra flesta tidsmässigt. De satte en ära i att ha en tuffare framtoning än Beatles, men var lite senare än dem vad det gäller att skriva eget material, men när de började så blev det genialt, mest kanske genom Keith. Men de satte ner foten tidigt och meddelade att London var med i racet. Ruffligare var de och redan debutsingeln kom att visa att de inte var att leka med för konkurrenterna. Mick var minst lika energisk som John/Paul och munspelet minst lika intensivt. Såhär började alltså skivkarriären.  

 

https://www.youtube.com/watch?v=RFmTv9413tw

 

USA då? Det finns en hel del att välja mellan, men i detta skede ledde väl UK, vilket senare kom att bevisas genom British invasion. Måste jag välja någon, och det måste jag väl, så får det bli slitvargen Roy Orbison. Skivdebuterade gjorde han i mitten av femtiotalet, men hans ikonstatus kom i slutet av decenniet och kom att bilda skola för så många artister. 1960 slog han upp dörrarna till sitt sydstatsinspirerade universum. Här finns många invändningar mot mitt val, kantänka, men jag står fast.

 

https://www.youtube.com/watch?v=D6Aw3ZnqQrY

 

Nå, vad med Beatles då? Jag säger bara popmusikens Big Bang!

 

https://www.youtube.com/watch?v=S302kF8MJ-I

 

Lars

 

 


Kommentarer
Postat av: Per

Säger bara: Yeah, Yeah, Yeah!

2022-08-13 @ 11:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0