Vem fan är Alice?

Poptexter från sextiotalet bärs inte alltid – för att använda ett understatement - av ett underliggande mystiskt/filosofiskt tema. Boy meets girl and problems occur är snarare den fond mot vilken historien utspelas. Men det finns undantag där man tvingas fantisera om de figurer som dyker upp i textraderna. Ofta utmanande alltid spännande.

 

Smokies publik har fångat problemet precis:

 

https://www.youtube.com/watch?v=zw08Py5nz1w

 

Här några exempel.

 

Eleanor Rigby och father McKenzie (ursprungligen McCartney) har väl bägge två blivit utsatta för både grundliga undersökningar och rena spekulationer. Stod hennes namn på en gravsten som Paul, medvetet eller omedvetet, tagit till sig och fanns det någon verklig förebild till McKenzie? Om man lyssnar till intervjuer med Paul över tid så blir man inte självklart klar över dessa frågor. Men som fantasieggande figurer ligger de i täten.

 

https://www.youtube.com/watch?v=HuS5NuXRb5Y  

 

Dylan. Jag säger bara Dylan. Var kom hans figurer ifrån? För oss som läste Pelle Svanslös som barn har ju i vuxen ålder fått oss förklarat vilka de olika katterna hade som förbild i verkliga livet. Men Dylan, jag säger bara Dylan. Hans figurer är som hämtade från en pipdröm och med kännedom om hans böjelse för att förklara sina texter kommer vi för alltid att få sväva i okunskap om de har någon motsvarighet i verkliga livet. Jag plockar ur en låt, bara som ett exempel. Vem är The Joker och vem är tjuven? Nätet är fyllt av spekulationer och Dylan tiger. Förstås. Men det är spännande, eller hur?

 

https://www.youtube.com/watch?v=bT7Hj-ea0VE

 

Det finns en text (som väl nästan ingen känner till) till Shadows låt Quartermasters stores. Jag har varit kvartermästare på en infanteribataljon. Vi hade inga affärer. Om det ens handlar om en kvartermästare? Men om den gör det så har den väldigt få likheter med min tjänst. I texten handlar det om ormar och möss som ogenerat springer omkring. Det förekom icke under min tid! Vem var kvartermästaren? Och varför var han så ansvarslös? Frågan blir mindre aktuell i Shadows textlösa version. Men ändå! Och då har jag inte ens nämnt Man of mystery.

 

https://www.youtube.com/watch?v=sbOEgigo5SY

 

Mycket att bry sin stackars hjärna med.

 

Lars

 

  

 


Kommentarer
Postat av: Per

Texten till Shadowslåten får du visa mig, Lars! Texten till Elenor Rigby har jag läst var ett grupparbete där alla bidrog. Jag tror det var Ringo som kom på Father McKenzie.

2021-06-01 @ 09:17:13
Postat av: Lars

Jag mailar

2021-06-03 @ 10:16:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0