Var det bättre förr?

 

Idag diskuteras gangster-rap mycket och dess ofta våldsförhärligande och kvinnoföraktande texter, men hur var det egentligen på sextiotalet?

 

Det slår mig allt som oftast att de som tillhör min generation har upplevt en hel mängd förändringar och förskjutningar i tillvaron. Det gäller inte minst språk och attityder. Jag behöver väl bara nämna Pippis pappa och Tintin, eller hur? Inte så sällan blir jag påmind om detta när jag hör texterna i den musik från sextiotalet som vi älskar. Hade man över huvud taget kunnat skriva några av dessa idag. Och fått dem publicerade? Tja, vad tror du?  

 

Marcie Blane svarar i en text från -62 vad hon har för ambitioner i livet, nu när hon inte är ett barn längre. Det enda hon önskar sig är att bli Bobbys girl. Alltså, utbildning, karriär eller personlig utveckling? Prfft! Nope, bara bli Bobbys flickvän. Inte mycket till role model för dagens unga kvinnor. Och som om detta inte var nog så lovar hon inte bara att vara trogen utan också tacksam. Till detta sitter hon hemma var kväll och väntar på att han ska ringa!? Nja, den texten passar nog illa i dagens kontext. 

 

”And if I was Bobby's girl
If I was Bobby's girl
What a faithful, thankful girl I'd be
Each night I sit at home
Hoping that he will phone”

 

https://www.youtube.com/watch?v=N0oAGzFW8sw

 

Crystals tolkar Goffin/Kings (Spector var förstås också inblandad) låt med dessa egenartade textrader. Om ryktet talar sant så kom låten till när det blev känt för paret att deras barnvakt, Little Eva, blev misshandlad av sin pojkvän. Det konfronterade henne och frågade varför hon inte bara stack och fick då svar som gav underlag för denna märkliga text. WTF?

 

”He hit me
And it felt like a kiss.
He hit me
And I knew he loved me.”

 

https://www.youtube.com/watch?v=f20Oz9Yr_So

 

Till och med Beatles! Johns ironiska (?) text ter sig vid en bokstavlig tolkning och i skenet av mäns våld mot kvinnor och hederskulturer obehaglig. Han kom också att, under inflytande av Yokos feminism, att ta avstånd från tidigare texter, säkerligen också denna. Och jag måste säga att det är en text som väcker frågetecken. Fler frågetecken rör det hafsiga solospelet. Jag har svårt att tro att George verkligen släppte ifrån sig det. Är det John möjligen som spelar? 

 

”I'd rather see you dead, little girl
Than to be with another man
You better keep your head, little girl
Or you won't know where I am”

 

https://www.youtube.com/watch?v=yzHXtxcIkg4

 

Lars

 

 


Kommentarer
Postat av: Per

Som vanligt intressant, Lars. Jag skickade inlägget till Anna Charlotta Gunnarsson. Vi ska samtala om kvinnorna i pophistorien den 13 oktober inför Senioruniversitet. Din vinkling kommer upp. Tack för det!

2021-05-18 @ 09:30:24
Postat av: Per

Som vanligt intressant, Lars. Jag skickade inlägget till Anna Charlotta Gunnarsson. Vi ska samtala om kvinnorna i pophistorien den 13 oktober inför Senioruniversitet. Din vinkling kommer upp. Tack för det!

2021-05-18 @ 09:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0