Bra tidning om Jimi Hendrix – snacka om Classic rock.

 

För två veckor sedan presenterade jag aktuella skivutgåvor med Bob Dylan och Neil Young. I detta inlägg presenteras något som sällan kommenteras: En av de många tidningar om popmusik vi kan köpa i Pressbyrån.

 

För tre veckor sedan köpte jag en suverän tidning om en hjälte vi alltför sällan uppmärksammat här: Jimi Hendrix. Det är magasinet Classic Rock som emellanåt gör specialutgåvor och nu ägnat 128 sidor åt Jimi. Jag räknar till hela 156 fina bilder. Främst så klart med Jimi i olika åldrar, bandkonstellationer etc. Många snygga konsertfoton.

 

Duktiga skribenter levererar hela 20 artiklar. Upplägget är kronologiskt. Den första handlar om uppväxten och inleds med hur Jimi förfördes av Elvis Presley på Seattle stadium 1 september 1957. Då ägde Jimi bara en ukulele. Sedan om Jimis karriär med Isley Brothers, Little Richard m fl. Nästa artikel för berättelsen till London där han slog direkt med Hey Joe:

 

(594) Jimi Hendrix - 12. Hey Joe - YouTube

 

Nästa artikel handlar om LPn vars omslag ni såg här. Sedan belyses det genombrott den tunga bluesen fick i London med alla gitarrister som försökte bli lika bra som Jimi även om de insåg att de aldrig skulle klara av det. Jimis nästa hit är en slags signaturlåt med många av de gitarrtrick som gjorde honom så unik. Tänk, märkligt att den låten fortfarande känns lite bättre varje gång man hör den.

 

(594) The Jimi Hendrix Experience - Purple Haze (Audio) - YouTube

 

Vi får artiklar om turnéer, Monterey och Woodstock. Viktiga, självklara ämnen i berättelsen om Jimi. Till det mindre kända delar som mötet med Jim Morrison som inte blev så bra pga olämpliga intag av sånt jag inte går in på och ett mindre lyckat ingripande av Janis Joplin. Jag visste inte att bland hans allra sista spelningar fanns Stockholm och Göteborg. Sista spelningen var på en festival i Nordtyskland 6 september 1970.

 

Jimis märkligt nog bara tre studioalbum som gavs ut under han korta livstid gås igenom. Vilket av dom som är bäst må tvistas om. Sant är att dubbeln Electric Ladyland från 1968 innehåller en klassiker som bara måste länkas till här:

 

(594) The Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower (Official Audio) - YouTube

 

En avslutande artikel behandlar hans död. Blev han mördad? Enligt författaren är saken inte helt utklarad.

 

När jag kollar nätet finns tidningen inte kvar i Pressbyråns utbud. Men om du blivit lite sugen av denna text finns här en länk att pröva. Classic Rock har skrivit om mycket annat, som du ser.

 

Classic Rock Platinum Series Magazine #25 - Jimi Hendrix - The Ultimat - YourCelebrityMagazines

Per


Kommentarer
Postat av: Tom

Jag har varit på Jimi Hendrix museum i Seattle. Det ni!

2021-05-08 @ 19:31:00
Postat av: Lars

Till och med Dylan själv tyckte att Hendrix överträffat honom själv i Whatchtower. Tveksamt håller jag med eftersom jag tycker att Hendrix´s gitarrekvilibrism något skymmer texten. Tack Per för smart ingång på Jimi.

2021-05-08 @ 21:53:32
Postat av: Per

Tom: Visst är jag avundsjuk! Var det ett bra museum?

2021-05-10 @ 10:04:31
Postat av: Peter

Det är ju inte tillfälligheter att Hendrix utsetts till historiens bästa gitarrist.

2021-05-13 @ 13:58:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0