Quentin Tarantino

 

Visst ser han lite ut som en rockare??

 

När jag förra veckan (Lars och jag var så på hugget att det blev två inlägg!) länkade till Delphonics Did´nt I Blow Your Mind This Time skrev jag att gruppen upptäcktes av mig i samband med en av Quentin Tarantinos filmer. Denne minst sagt intressante regissör har sedan första filmen för snart 30 år sedan plockat in en massa läckra låtar från den musikvärld som vi skriver om här. Dags att ge er fler godbitar som han spelat.

 

I hans första rulle, Reservoir Dogs (1992) hör vi t ex svenska Blue Suedes USA-etta Hooked on a Feeling. Men jag börjar med nästa rulle, Pulp Fiction (94) som är så klassisk att allt QT gjort därefter jämförs med den. Här finns flera kalaslåtar, lyssna bara på Misirlou med Dick Dale & The Deltones från 1963. En pärla vi hade alldeles glömt som blir en slags vinjettlåt i filmen.

 

(644) Pulp Fiction Soundtrack- Dick Dale & His Del-Tones- Misirlou - YouTube

 

Nästa film, Jackie Brown (1998) Är betydligt snällare än de tidigare men musikvalen är fortsatt på topp. Jag spelade Delphonics förra veckan. Ett bra exempel på mer kraftfull soul är Bobby Womacks Across 110 Street, gatan som markerar Harlems gräns mot södra delen av Manhattan.

 

(644) Bobby Womack - Across 110th Street - YouTube  

 

QT fortsatte med två filmer som handlingsmässigt satt ihop, Kill Bill vol 1 resp 2 (03 resp 04). Där väljer han en version av Bang Bang som just för att den är så förförisk mjuk blir så skrämmande. Vi hörde den med Cher 1966. Men QT väljer Nancy Sinatras version

 

(644) Nancy Sinatra - Bang Bang - YouTube  

 

Till filmen Death Proof (07) överraskade Quinton med ett brittiskt popband som jag tror många hade glömt. Dave Dee, Doxy, Beaky, Mick & Tich. Nej, de tillhör inte 60-talspopens främre namn. Men visst är Hold Tight en låt som håller.

 

(644) Death Proof - Hold Tight - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - YouTube  

 

Till The Hateful Eight (15) plockade han in en låt av Roy Orbison. En titel som verkligen stämmer bra med handlingen i inte bara den utan även i andra av Tarantinos filmer, There won´t be Many Coming Home

 

(644) There Won't Be Many Coming Home (From "The Hateful Eight" Soundtrack) - YouTube

 

Tarantinos senaste Once Upon a Time in Hollywood från 2019 handlar om Charles Manson-morden och har bara musik från den tiden. Som vanligt dominerar amerikanska artister men QTs smak och kunnande är större och här får han med en annan gammal favorit för mig, Los Bravos suveräna Bring a Little Lovin var härligt att åter höra med biosalongens toppljud.

 

(644) Los Bravos - Bring a Little Lovin' (Audio) - YouTube  

 

Jag har inte koll på vad Quentin har i kikaren som kommande projekt. Det brukar gå några år mellan filmerna så det är bara att vänta och hoppas på nästa! Sevärt blir det, det är säkert, liksom att det blir mer bra musik.

 

Per


Kommentarer
Postat av: Lars

Kul, Per. Har aldrig tänkt på den kopplingen. Quentins otäcka bilder tillsammans med lättsam musik skapar läskig stämning.

2021-06-08 @ 14:13:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0