You better run

Det var någon gång i trettioårsåldern. Min chef kommunalrådet visade mig några av de medaljer han fått för maratonlopp han sprungit. – Du borde löpträna lite, Per, sa han. Det är bra för kroppen.

 

Det lät sunt och på kvällen kom jag hem utpumpad efter att ha sprungit runt kvarteret. Efter ett par år blev det Stadsloppet m m. Men nej, någon riktigt löpare blev jag inte men vanan sedan dess att 1-2 gånger i veckan ta ett par kilometer i grannskapet eller på rullbandet sitter i. När jag duschade i dag kom den här låten upp i skallen.

 

(728) The Rascals - You Better Run - YouTube

 

Det är nästan så att jag känner igen mina steg i det långsamma tempot! Rascalls blueeyedsoul är alltid härlig att höra.

 

Även om texterna inte handlar om löpning finns det ju en hel drös spring-låtar att tänka på. Näst på tur i skallen under min tvagning var denna.

 

(728) Run Run Run - The Who - YouTube

 

Det finns några grupper vars musik alltid är bra, även när den inte är topp. Who kan man lita på!

 

Jag hoppar Beatles Run for your Life för jag tar det ju lugnt på gångvägarna! Av motsvarande skäl lämnar vi Del Shannons Run Away (jag hittar hem!) och Orbisons Running Scared. Men när slitstarke Keith Richard ber en annan löpa måste jag ju slå till.

 

(728) Keith Richards - Run Rudolph Run - YouTube

 

Det fanns – och finns - de som verkligen behövt springa för sitt liv. Tyvärr har historien sett alldeles för många som också sprungit för att ta andras liv. Den tid bloggen bevakar upplevde ett hemskt krig på andra sidan jorden som inte någon då levande var oberörd av. Creedence har förekommit för sällan i dessa spalter. John Fogerty skrev en låt om hur det kunde vara.

 

(728) CCR - Run Through The Jungle (Vietnam footage) - YouTube

 

Att Sandie Shaw 1966 släppte en singel som heter just Run visste jag inte. Den kom bara på plats 32 och saknas på min samling. Skriven av hennes låtleverantör Chris Andrews var den inte så dum ändå.

 

(728) Sandie Shaw - Run - YouTube

 

Slut för denna gång. Glöm inte att ta det lugnt och njut av sommaren!

Per


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0