Några vanliga resmål och några mer sällan spelade låtar

 

Förhoppningsvis ser vi ljuset i tunneln vad gäller pandemin, vilket då också medför att resandet kan återupptas. Här kommer en liten exposé över några av mina favoritresmål och några låtar med anknytning till dessa. Så tag plats och stäng dörrar och grindar.

 

London har jag besökt nästan varje år sedan lång tid tillbaka. Det är mycket som lockar, som stadens puls, det lättsamma umgänget på pubarna och inte minst musikalerna. Den bästa jag såg var Beutiful: The Corole King Musical tätt följd av Sunny Afternoon byggd på Kinks musik. Den här spelas sällan men soundet är omisskännligt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=hGrniCrIHGg

 

Spanien var ett kärt resmål på sextio- och sjuttiotalen. Resmålen var de på den tiden exotiska resmålen Torremolinos och Benidorm. Det handlade, ska erkännas, rätt mycket om party på den tiden i kärt minne bevarat. Los Bravos är kanske den mest kända pop-exporten på sextiotalet och Black Is Black har förblivit en landsplåga. Deras andra hit har emellertid förvunnit i glömskans dimmor, men här tittar den fram.

 

https://www.youtube.com/watch?v=EwLBwdJz7SM

 

Jag vet inte hur många gånger jag gått vilse i Paris. Dess gatunät måste haft någon labyrint som förebild och min taffliga skolfranska var en dålig hjälpreda. Men ska man gå vilse i en stad så ska det vara Paris. Hunger och törst botar man på snart sagt var tionde meter på barer och brasserier. Dessutom är stan, som du nog vet, förbannat vacker. Richard Anthony är väl mest känd för sin Cin Cin, men här en tolkning av en vacker ballad, som är mer känd med en annan artist.

 

https://www.youtube.com/watch?v=3xyhrbtlR3w

 

Italien har förstås också frestat. Rimini, Pesaro och Amalfikusten har jag många goda minnen från. Särskilt Amalfi, med Vesuvius och Blå Grottan på Capri gjorde starkt intryck på mig, liksom – förstås – den goda maten. I Italien drack jag min första espresso tillsammans med en Galliano och en väldigt söt dansk reseledare. Plattan som jag inte har en aning om hur den hamnat i min singelsamling är helt sönderspelad eftersom jag älskar låten. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=m1_g1lCHfvQ 

 

Köpenhamn besöker jag regelbundet sedan sextiotalet. Då en spännande stad med alkohol i snabbköpen och äventyr i Christiania. Minnesvärda är några konserter i Christiania med alternativa och nyskapande band. Nuförtiden jobbar jag rätt mycket i Malmö och Lund och på lediga dagar blir det oundvikligen en tripp till denna så charmiga stad om man undviker Ströget, Nyhavn och andra turistfällor. Här en känd artist med en sällan spelad låt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=oeKpiDoyI_k

 

Tja, detta var några europeiska resmål. Kanske kommer jag tillbaka med några lite längre bort senare.

Lars


Kommentarer
Postat av: Per

Bloggen vidgar gränserna! Los Bravos för andra gången på kort tid!

2021-07-28 @ 09:50:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0