Phil Spector

2 851 bilder, fotografier och illustrationer med Phil Spector - Getty Images
 
 

Nej, ingen runa. Sådana tar ju upp personliga saker och läsaren vet att i Phils historia finns saker vi inte vill tänka på. 

 

Men det är ju ett lämpligt tillfälle att hylla en av populärmusikhistoriens största. Phil Spector tillförde rockmusiken en ny dimension när han visade att det inte enbart handlade om en bra låt som framfördes av en bra artist. Det skulle LÅTA läckert också. Hans produktionsteknik var revolutionerande och har fått många skribenter att tävla med varandra om de mest hyllande och - i sann Spectoranda – mest bombastiska formule­ringarna. Så här skrev the Rolling Stone Encyclopedia of Rock & Roll 1983:

 

Twenty years after its heyday, Phil Spector's Wall of Sound still stands as a milestone in recording history. It changed the course of pop record producing and left some of rock's best loved music. Spector raised pop production's ambition and sophistication by overdub­bing scores of musicians - five or six guitars, three or four pianos, and an army of percus­sion, including multiple drum kits, castanets, tambourines, bells and timpani - to create a massive roar. Spector called it "A Wagnerian approach to rock & roll: little symphonies for the kids.

 

Som producent står Phil Spector i särklass i rockens historia. Många producenter sätter egen prägel på pro­dukten. Men rockhistorien har aldrig sett en producent som skapat ett så epokgörande och eget sound som Phil Spector.

 

Han började dock som musiker och hade redan som 18-åring 1958 sin första listetta i USA och (tvåa i England) med trion The Teddy Bears, To Know Him is to Love Him’ efter inskriptionen på faderns gravsten.

 

(447) To Know Him Is To Love Him by The Teddy Bears With Phil Spector in the Video - YouTube   

 

Han träffade Leiber-Stoller och skrev med dom låten ’Spanish Harlem’, en jättehit 1960 för Ben E King.

 

(447) Ben E King - Spanish Harlem - YouTube 

 

Samma år började han producera och bildade skivbolaget Phillis 1961. Inom tre år hade han producerat 20 stora hits. Till sitt förfogande hade han några av USAs mest erkända studiomusiker.

 

Spector jobbade gärna med tjejgrupper. En var the Crystals, fem tonårsflickor från Brooklyn. Det är sig­nifikant för Spectors dominanta sätt att arbeta att the Crystals faktiskt inte alls är med på sin största hit, ’He´s a Rebel’, 1962. När Spector ville ha låten inspelad fanns Crystals borta i New York så han tog in andra tjejer istället!

 

(447) The Crystals - He's a Rebel (1962) - YouTube 

 

De riktiga the Crystals kom dock tillbaka och gjorde klassi­ker som ’Da Doo Ron Ron’ och ’Then He Kissed Me’, 1963. Phil Spector tappade sedan intresset för Crystals till förmån för The Ronettes med leadsångerskan Veronica Bennet. De gjorde 1963-65 flera klassiska inspelningar som ’Baby I Love You’,’Walking in the Rain’ och, framförallt ’Be My Baby’, Brian Wilson har berättat att när han hörde den här låten första gången höll han på att köra av vägen, han var helt enkelt tvungen att stoppa bilen och lyssna klart. Därefter har han ägnat hela sin livskarriär i att försöka göra något lika bra.

 

Rockhistorien har frambringat ytterst få låtar som har en så uppenbar klassikerkänsla. Melodin är helt enkelt nästan oslagbar och arrangemanget kan inte bli bättre. Det tunga, genialt enkla, men på något sätt ändå unika, trumintrot är ikoniskt. Efter några slag dundrar hela Spectros ljudvägg in med snygg basslinga i fokus. Veronica Bennet har precis en så där trånande tjejröst som en tjej skulle ha 1963 och refrängen är bara bäst. Be my baby…

 

(447) The Ronettes - Be My Baby (Official Audio) - YouTube 

 

Vi har i ett tidigare inlägg presenterat hans julskiva från 1963. Just det, det var ”hans” trots att han inte sjöng eller spelade. Men det HÖRS i musiken att det är hans verk. På samma sätt är det självklart att det 1991 gavs ut en CD-box i hans namn som samlar hans verk. "Back to mono" heter den. Spector gillade inte stereo utan ville att musken skulle samlas i en kanal.

 

När Beatles slog 1963 var tjejgruppernas gyllene era över men Spector hade mer att ge.  Righteous Brothers mästerverk ’You've Lost that Loving Feelin’ från 1965 slår ju det allra mesta. Fortfarande.  

 

(447) You've Lost That Lovin' Feelin' - YouTube 

 

1969 satte han ihop Beatles sista LP Let It Be. OK, inget mästerverk, men bara att producera de allra största visade Phil Spectors position i popmusiken. Året därpå produ­cera­de han George Harrisons första solo-LP och jobbade senare med John Lennon och Leonard Cohen. Ett omtalat samarbete med punkgruppen Ramones 1980 blev en lite småkomisk slutvinjett på en lysande karriär.

 

Jag hoppas, och tror, att det är berättelsen om Phil Spector som populärmusikens utvecklare som framtiden kommer att minnas.

 Per


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0