En julklapp i till Uppsala

Jag är uppvuxen i Göteborg på sextiotalet, med all vad det innebar. Alla band kom till ”Liverborg” som stan kom att kallas. Jag minns knappt alla stora band och artister som jag såg på konserthus och i små lokaler. The Who, Kinks, PJ Proby och andra storheter. Nå, sextiotalet försvann och det gjorde jag också. Jag till Uppsala av studieskäl och har blivit kvar i diasporan.  Men allt var inte förlorat. Uppsala har blivit en magnet för stora artister som besöker vår Botaniska trädgård. I år är julklappen beskedet att John Fogerty spelar där den 5 juni. Gissa om jag kommer att vara där?

 

John var ju som bekant den musikaliska motorn och frontmannen i Creedence Clearawater Revival som ju radade upp rockhits som inte stod någon efter. CCR slets ju sönder av inre stridigheter vilket ju inte är så ovanligt bland rockband (Beatles, Kinks, Oasis m. fl.), men han fick en inte oäven solokarriär efter gruppens uppbrott 1972.

 

Så – i väntan på sommarkonserten – några höjdpunkter från hans karriär.

 

Den första hitten vara faktiskt en cover, vilket är en smula överraskande med tanke kompositionsförmågan. Men så var det faktiskt. Dale Hawkins skrev den men CCR gjorde den till en hit.

 

https://www.youtube.com/watch?v=18kqUNG9mO4

 

Den första egna hitten blev tvåa på Billboard, Proud Mary. Jag kappseglar och en av våra lånebåtar fick namn efter låten, om än en smula justerat. Hon, alla båtar är kvinnor, fick bära den stolta titeln ”Blyga (pryda) Marie”. Låten lär dessutom vara skriven på ångbåten ”Mary Elisabeth” vilket ökar den maritima kontakten, eller hur? Tyngre gung än såhär blir det inte.

 

https://www.youtube.com/watch?v=XfyEpmQM7bw

 

Som så många bra musikstilar var CCR:s influerade av många andra. Här fanns förstås de tydliga rockriffen, men också den mer drömska och poetiska sydstatsrocken. Inte minst texterna gav sydstatsvibbar som inslag om bayous, catfish och annat. Så varför inte lyssna på en låt där denna sköna mix kommer till uttryck? Jag ska inte neka till att sydstatsrock alltid legat mitt hjärta nära.

 

https://www.youtube.com/watch?v=iv_gXt1cCI8

 

Nå, allt gott kommer till ett slut, så också CCR. Gruppen upplöstes något år efter att Johns bror lämnat gruppen. Johan fortsatte en solokarriär, som varar till denna dag parallellt med många inslag av domstolsbråk med hans tidigare skivbolag.

 

Samma höjdpunkter som han nådde med CCR kom han väl inte tillbaka till, men några ikoniska hits följde i spåren av solokarriären. Vi avlutar med den kanske mest ikoniska av dem alla.

 

https://www.youtube.com/watch?v=fEUP5yjIOB8

 

God Jul från Per och mig.

Lars

 


Kommentarer
Postat av: Per

Vi får hoppas att pandemin inte stoppar konserten. De som är med i vårens serie på Senioruniversitet kommer att få en träff med CCR. Om det återkommer jag här!

2021-12-26 @ 14:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0