På tal om underbara röster 2 – Jim Croce

A Tribute to Jim Croce (Postponed) - The Floyd Country Store
 

I mitt inlägg för fyra veckor sedan presenterades Roy Orbison med sin underbara röst. Det finns fler röstfavoriter i min samling. Jim Croce är inte så känd. Det kan förklaras med att karriären blev tragiskt kort. Han hann med fem LP innan han avled 1973 i en flygkrasch, 30 år gammal.  Av hans fem låtar på topp-tio i USA kom två efter hans död.

 

Av LP-skivorna är det bara de tre sista som räknas. Det var 1972 som Jim fick genombrottet med tredje LPn efter att ha harvat runt som deltidsmusiker i flera år. Stor del av tiden med hustru Ingrid, andra LPn var en duett. Hon lade av och blev hemmafru sedan de fått en son 1971. Det var andra tider då!

 

Jim fick skivkontrakt med ABC Records och släppte två LP 1972. Bra timing. Detta var ju en tid när nya, intressanta singer-songwriters dök upp var och varannan månad. Det blev stora program och turnéer, snart också i Europa.

 

Första LPn hette ”You Don´t Mess Around with Jim”. Den toppade listan 1974, postumt alltså. Titellåten inledde hitraden med en åttonde plats. Jag tycker att Jim Croce låter som bäst när han sjunger mer eftertänksamma ballader. LPn har fina Time in a Bottle:

 

https://www.youtube.com/watch?v=NzLS5hUMdQo 

 

Den andra LPn samma år hette Life and Times och hade Jims enda etta under sin livstid. Bad Boy Leroy Brown. Den ska noteras att den inte är skriven av Jim, till skillnad från denna länkkavalkads övriga. En mjuk mysigt gungade låt:

 

https://www.youtube.com/watch?v=CIiVindRSTA

 

Så, äntligen känns det för mig, kommer jag fram till den låt som jag älskat starkare än de allra, allra flesta andra ända sedan den första gång jag hörde den.  En melodi jag gnolat massvis av gånger, jag t o m försökte ta ut ackorden på gitarr en gång i tiden. Var glada att ni slipper höra mig, här är originalet av It doesnt Have to Be This Way.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Sxvd8NEd_C8  

 

1973 kom LPn I Got a Name. Titellåten blev postum listetta. Quentin Tarantino, som onekligen vet hur man får till ett soundtrack, har använt den.

 

https://www.youtube.com/watch?v=EG6ZlCpfVvU

 

Min sista länk känns på något sätt självklar. En annan postum hit blev den underbara I´ll Have to Say I Love you in a Song. Slappna av, lyssna och du också får känslan av att Jim Croce står framför dig, framför din högtalare där han framför sin innerliga låt med sin mjuka, ljuvliga röst.

 

https://www.youtube.com/watch?v=E6Vn17S37_Y

 

Ärligt talat: Jag följer inte alls med i dagens utbud men visst är jag ändå övertygad om att musikscenen var betydligt mer varierad och bättre förr. Känslan kommer över mig när jag lyssnar på Jim Croce.

 

Per

 


Kommentarer
Postat av: Lars

En ny bekantskap för mig, tack Per. Vilken pipa! Jag kommer att tänka på både Donovan och Joan Baez.

2020-09-21 @ 09:49:10
Postat av: Anonym

Härlig sångare med bra röst och fina låtar. Utamnar flera singer/songwriters som var sammtida med honom.

2020-09-25 @ 15:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0