Inte bara Anita Lindblom

Allmänheten är välkommen på Lill-Babs begravning
 
En tuff brud!
 

För några inlägg sedan uppmärksammade vi Anita Lindblom som hade lämnat oss. Det föranledde lite bläddrande i den helt nödvändiga boken ”Tio i topp – med de utslagna på försök 1961-74” som Premium Publishing gav ut 1998. Den ger all statistik om det klassiska programmet man kan önska sig. Används alltså ofta!

 

Förvånades då jag upptäckte andra schlagertjejer på listan än Anita. Man vill ju annars tro att hennes Sånt är livet var ett undantag på den annars helt engelskspråkiga listan. Icke så.

 

Nej, månaden innan Anita slog stort med sin klassiker var Lill-Babs en vecka på listan med en av sina lite tuffare låtar. Jag tyckte det knappast då, men idag säger jag: En tuff brud i lyxförpackning håller absolut som låt. Vi bjuder på tidstypisk video.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ECCIF55U-gU

 

Lill-Babs återkom aldrig i programmet men det gjorde Anita. Men hon fick inte heller mer än en vecka med sin inspelning av klassikern Uptown. Jag har hört sämre versioner.

 

https://www.youtube.com/watch?v=57EUpOSR7vM

 

Alice Babs brukar inte nämnas samtidigt med andra ”Schlagertjejer”. Hon var ju, kort sagt, så mycket bättre som sångerska. Jazzig känsla och enormt tonsäker med en klar röst som håller henne högt i den svenska musikhistorien. 1963 kom hon tvåa med St Louis Blues Twist.

 

https://www.youtube.com/watch?v=X2pIbmRsTZE

 

Jag bläddrar vidare i boken och bara på bokstaven B hittas tre namn. Men vare sig Inger Berggren, Thory Bernhards eller Brita Borg kom in. Inte heller Britt Damberg. Alla fyra testades i programmets första år. Uppenbarligen hade redaktionen ännu inte fattat vilken slags musik lyssnarna ville ha. Gitte Henning kom in 1963 med We´re Gonna Go Fischin. En danska som sjöng på engelska kvalar inte in till detta inlägg så vi lämnar henne.

 

Vid den fortsatta bläddringen stöter jag på idolen Martin Ljung. Enda talskivan någonsin som testades på Tio-i-topp lär boken jag mig. Det var i november 1961 med detta inslag från Povel Ramels Knäppupprevy. En monolog Martin skrivit själv. Kanonkungen Folke Lavetti. Nej, ingen hit men kul!!

 

https://www.youtube.com/watch?v=xzJGVoDM4Mk

 

Tillbaka till tjejerna. Redaktionen envisades med att testa Siw Malmkvist hela fem gånger, sista gången 1964 med en tysk låt. Det var bara den första som fick vara med en ensam vecka på sista plats i oktober 1961. Du har bara lekt med mig är inte precis en klassiker, inte ens med Siwan-mått, men snacka om en typisk låt för året 1961!

 

https://www.youtube.com/watch?v=4dyPFXvhuR8

 

Nej, låt mig avsluta inlägget med lite extra kvalité. Monica Zetterlund testades två gånger 61 resp 62 utan att komma in. Hennes svenska version av Hit the Road Jack är bra men min favorit är tvåan i Melodifestivalen 1962. En jazzballad av Owe Thörnqvist som håller länge än, När min vän.

 

https://www.youtube.com/watch?v=3xlYdAN71yk

 

Någonting säger mig att du som läser detta har fått veta något du inte visste. Det är sånt denna blogg är till för!

 

Per


Kommentarer
Postat av: Lars

Monica Z slår det mesta. Till och med Ljung.

2020-11-05 @ 15:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0