Sånger om fåglar

Det är frestande att ta in Byrds och Eagles i detta sammanhang, men det handlar alltså om låtar om sånger, eller sånger där fåglar spelar en betydelsefull roll. Så här är mina fem favoritsångfåglar om uttrycket tillåts.

 

1.      Självklart nummer ett. Kanske den snyggaste ballad som Paul snickrade ihop. Till det ska läggas att koltrasten är min favoritfågel. Den här låten är inte lättspelad, mina vänner! Den blandar strumming med fingerpicking på hans Martin D-28 med bägge e-strängarna nedstämda till d. Man ska inte heller underskatta det geniala draget att lägga på fågelsången som ger ytterligare en dimension till låten. Många tror att det klickande ljudet kommer från en metronom, men det är faktiskt Paul som håller takten med spetsen på skon.

https://www.youtube.com/watch?v=Man4Xw8Xypo

 

 

2.      Nu kommer en lika känd, om än inte lika finstämd ballad.  Trashmens hit består, som bekant, av två låtar. Dels fågelsången, dels Papa-Oom-Mow-Mow bägge The Rivingtons hits, men den gills ändå i detta sammanhang. Surfgruppen kom från Mineappolis, Minnesota, knappast känt för sin surf-kultur om än för sina många sjöar. Minnesota är sioux-språk och betyder ”grumligt vatten. So -The bird is the word, right?

https://www.youtube.com/watch?v=DPtn9KzfsGI

 

 

3.      Oklart hur stor Trashmens fågel är kan man nog säga att som huvudregel sjungs det om småfåglar i populärkulturen, men här slås det på stort: Kondoren! Kan ha en vingbredd på nära tre meter. USA:s största fågel. Känd som gam men lustigt nog placerad i hök-familjen. Ingen utanför USA hade väl hört talas om Kalifornisk Kondor ända till den gjordes världskänd och odödlig av Simon & Garfunkel. Det var nog inte denna fågel de hyllade utan dess Sydamerikanske kusin, men det var roligare att skriva om den Kaliforniska.

https://www.youtube.com/watch?v=QqJvqMeaDtU

 

 

4.      Vi tar en fågelsång till ur Beatles katalog, storlek obekant men grön om man ska tro texten. Lennon skrev och då blir det förstås mer dubbelbottnat med en dragning till det psykedeliska. Lennon avfärdade senare låten som ren utfyllnad, trots att de arbetade med den i två dygn, vilket tyder på en viss ambition i vart fall. En del förståsigpåare säger (och skriver) att den lite rullande rytmen bygger på Sorrow med The Merseys som var populär när And your bird kan sing kom till. Jag hör det inte riktigt, gör du?

https://www.youtube.com/watch?v=Uq0aeEYLkIE

 

5.      Och vi måste väl ha med en countrylåt också. Om en spräcklig fågel. Uppenbarligen en del av vårt kristna arv där mina kunskaper är alldeles för begränsade för att jag ska kunna kommentera om. Pastor Guy Smith vet mer. Han skrev texten. Men något mer country än Cash kan det väl inte bli? Och det är ju en fågel med så…

https://www.youtube.com/watch?v=h6iWRRXDu_4   

 

Lars

     


Kommentarer
Postat av: Per

Ännu en kul idé, Lars! Lätt att göra en uppföljare med fler pippi men det är din grej. När jag 1995 hade en en serie "Rockens ABC" i Radio Uppland blev And your Bird Can Sing mitt Beatlesval. En favorit sedan jag hörde Revolver första gången. Gitarriffet, basspelet, melodin, allt toppklass tycker jag. Johns inställning är obegriplig.

2020-11-07 @ 12:02:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0