Någonting riktigt dåligt eller En skivsamlares vånda

 

Incredible String Band. Vad säger det dig som lyssnar?

 

Detta blir ett annorlunda inlägg på bloggen. Det du som läser kan vänta dig är ju någonting positivt eller i alla fall intressant. Möjligen lyckas jag med det senare här men detta inlägg handlar om besvikelse. Personlig sådan.

 

Som den vane läsaren vet är jag en skivsamlare. Långt ifrån det högre nationella skiktet bland dessa men jag försöker med viss envishet och konsekvens leta upp och eliminera rockhistoriska kunskapsluckor. En sådan har varit denna konstellation. Förmodligen hörde jag dom redan på sextiotalet men de hamnade inte i samlingen.

 

Någonstans (om inte annat I “skivsamlarbibeln” “1.001 album du måste höra innan du dör”) hade jag förstått att min samling måste innefatta LPn The Hangmans Beautiful Daughter som kom 1968 och nådde femte plats på den Brittiska LP-listan. Trogen min inre kompass att inte missa när en sådan skiva hittas I en affär gjorde jag härförleden ett inköp I Uppsalas utmärkta butik Open Mind.

 

Men vad kom ut ur högtalarna när skivan snurrade på tallriken?? Tja, någonting minst sagt flummigt. Tramsigt. Antydningar till melodier som sällan fullföljs. Inte någon stadig rytm just någonstans. Konstigt, ja till stora delar ganska jobbigt.

 

Alltså har jag missat något. Min grundläggande lyssnarfilosofi är nämligen att om ett musikaliskt verk beröms av flera experter innehåller det en kvalité som är värd att upptäcka. Det går egentligen inte att tala om “fel eller rätt” när det gäller musiksmak men jag tänker som så att de som hittar ett verks kvalitéer – alltså tycker om det – har hittat rätt till skillnad från den som skakar på huvudet åt musiken. Med andra ord: jag har fel. Om Robert Plant sagt att bandet var ett föredöme för Led Zeppelin. Om ovan nämnda “bibel” skriver om “storslagenheten I betraktelsesättet, texterna och musiken” är det uppenbart att jag är lost. Det är ju jobbigt!

 

Bara lite om bandet: Incredible String Band bildades i Edinburgh 1966. Gruppens grund var Robin Williamson och Mike Heron. De sjöng och skrev låtarna. Guppen var aktiv till 1974 och släppte hela tolv album varad Hangman var det tredje. De återuppstod 1999.

 

Jag avrundar detta inlägg med länkar tre av skivans spår som 1.001 Album rekommenderar. Detta I tydlig avsikt att du som läser ska fundera över min text ovan. Har jag fel eller rätt? Notera att den första länken är 13 minuter! Blir du entusiastisk har You Tube en länk till hela albumet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=GvvblmN1hEw

 

https://www.youtube.com/watch?v=KCcmgUpkabM

 

https://www.youtube.com/watch?v=bH-pt4fBeS4

 

Om du som läser hör något du vill upplysa mig om blir jag djupt tacksam. Jag har ännu inte sålt skivan.

Per


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg

Bra att du tar upp musik som så kallade experter tycker är bra medan vi vanliga lyssnare avfärdar det som ren smörja.

2020-03-14 @ 16:11:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0