Att resa med musik

 

Förra veckan skrev Lars om fortskaffningsmedel. I denna pandemitid blir det inte något resande. Vi är många som tycker att det är tragiskt. Men med musikens hjälp kan man ju uppleva andra miljöer även om poptexter sällan är reseskildringar i vanligt hänseende.

 

Tracksmogulen Kaj Kindvall skrev om resemusik i UNT häromsistens. Han nämnde Marrakesh men när han avslutade med en låtlista fanns där bara en massa nytt. Skönt att här få presentera en av mina favoritlåtar med Crosby, Stills & Nash. Alltså: Marrakesh express

 

https://www.youtube.com/watch?v=0TYq9RjdYYU

 

Större städer är ett av mina favoritresmål. I januari hade Lars o jag en duell om bästa låt om en stad. Jag lanserade (If you´re Going to) San Fransisco, en stad jag faktiskt inte besökt. Den står högt på önskelistan. Däremot har jag besökt New York.

 

Simon & Garfunkel kommer båda från den staden som återkommer i Paul Simons texter. En fin låt som kanske inte handlar om staden som sådan är The Only Living Boy in New York. Kolla gärna in basen lite extra, snyggt!

 

https://www.youtube.com/watch?v=5biEjyXNa2o

 

USA. Så lätt det är att man fastnar i det landet när det handlar om popmusik! Los Angeles, ofta förkortat LA, är en stad jag inte riktigt vet om jag längtar till. Hollywood har man ju sett på rörliga bilder så många gånger. En stad med action, jovisst, men sevärdheter??

 

Nåväl, staden ger chans att spela min främste idol, Neil Young. En av hans minst kända låtar finns på den hårt, och en smula oförtjänt, kritiserade LPn Times Fades Away. Det heter just LA. Eftersom den versionen är lite bullrig får ni en mer lättlyssnad piratversion med akustisk gitarr. Neil Young är ändå Neil Young!

 

https://www.youtube.com/watch?v=dPkW6J_E2vI

 

Ett annat ställe på jorden som inte kommit in i den personliga minnesboken är Nordafrika. En resa till Egypten för några år sedan fick ställas in då flygtiderna ändrades så att det inte passade. Eftersom det är en kamel på bilden är det lätt att tänka på gruppen som hette just Camel, vet inte alls hur de kom på det namnet. Eftersom förra låten förde inlägget en liten bit in i 70-talet kan vi sluta där. Det ger också chansen att visa ännu en kamel på skivomslaget, bara en sådan sak! Som det så fint och korrekt heter: en bra låt är en bra låt är en bra låt.  Alltså: Breathless med engelska Camel. Blunda och njut!

 

https://www.youtube.com/watch?v=WyNw2dQvmDc

 

Visst saknar man resor men bra musik i hemmafåtöljen är inte så dumt det heller!

 

Per

 

Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg

Häftiga resmål och häftiga låtar.

2020-06-05 @ 15:51:35
Postat av: Per

Tack Peter!

2020-06-05 @ 16:13:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0