God Jul och Gott Nytt År!

 

 

Måste medge att Bing Crosbys White Christmas dök upp i skallen varenda gång jag funderade på vår utmaning. Ärligt talat bjöd inte 60-talet på så många minnesvärda jullåtar. Kan faktiskt inte direkt komma på någon. Tidens artister var fullt upptagna med att förändra musikhistorien så varför engagera sig i ett traditionstyngt firande som de vuxna styrde?

 

Men låt oss spela rejäl rockmusik! 1959 släppte Chuck Berry en singel som inte gjorde större väsen av sig. Inte heller när den släpptes i England 1963. Inte en egen komposition för en gångs skull men ska man fira Jul ska man!

 

Låten har spelats in åtskilliga gånger men det är vår ständigt och välförtjänt hyllade hjälte Keith Richards version som blir mitt bidrag i denna utmaning. Det var hans första singel och släpptes inför Julen 1978. Ingen listplacering men det struntar vi i nu.

 

Nu släpper vi på bromsarna, höjer ljudet i högtalarna och firar Jul med Keith!

 

(390) Keith Richards - Run Rudolph Run - YouTube

Per

 

Jag ska nog medge att jag, de senaste åren, har hämtat mina jul-låtar från albumet A Christmas Gift To You from Phil Spector. Så icke i år. Jag satsar på en låt som jag inte tror du har hört. Samma råd som Per gav. Dra på ljudet. Ordentligt. Det tål Ike och Tina!

 

https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR2_5BS3NKTRfBTFZXpyR6tDzMuozYvjbShaDO1VLRTILqT31KyUxjE4RU4&v=6LxeGQnQPeM&feature=youtu.be

Lars

 

Så God Jul och Gott Nytt År från oss bakom perolarssextiotal.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0