Jag är kär i en röst – Charlie Pride

 

 

I vintras gick en suverän serie om Countrymusikens historia i SVT i 9 delar av den i dokumentärsammanhang alltid pålitlige Ken Burns. Just nu går den i repris. Den är byggd kring ett stort antal fina porträtt av genrens största namn, framförallt under den senare delen av 1900-talet. Självklart gjorde jag en del kontroller i samlingen för att se att i alla fall några av de viktigaste namnen stor där. Upptäckte då att Charlie Pride saknades. Tack vare den utmärkta skivaffären Allatiders i Gävle kunde missen rättas till.

 

Samlingen jag skaffade har 15 av Charlie Prides totalt hela 29 ettor (ofattbart många!) på countrylistan under åren 1969 – 1983. 5 låtar till ingår på min skiva, inklusive Charlies första listplacering, Just Between you and me från 1966. Pride hade ytterligare 16 låtar på topp 5, utöver de 29 ettorna alltså. Otroligt!

 

Jösses vilken upplevelse jag fick! Sanningen är ju den att med stigande ålder – och mer välfylld samling – går det allt längre tid mellan det att man upptäcker en artist. Country har ju inte varit ens hemmaplan men Charlie PrIde knäcker mig helt med sin röst och då fastnar liksom låtarna på köpet. Märkligt nog är det samlingens enda låt som inte kom upp på någon lista vars melodi jag kommit på mig att gnola på om och om igen. Please Help me I´m Falling från 1969 må vara en hur genomsnittlig countrylåt som helst. Jag bara gillar den! Kolla in hur han liksom hänger kvar en liten stund i de flesta frasernas sista ton.

  

https://www.youtube.com/watch?v=J8uJrHnn74M

 

Hans röst kommer ännu bättre fram i den tredje ettan, Is Anybody Going to San Antone från 1970.

 

https://www.youtube.com/watch?v=BzISbZtRYHU

 

Kollade du länken såg du att låten var från Charlie Prides 10e album. Imponerande! Eftersom vi håller på med country i detta inlägg måste vi ju ha en länk till en sådan där typisk, klämmig countrylåt med lite tjo och tjim. Att den kom etta behöver inte sägas.

 

https://www.youtube.com/watch?v=G9ChTt9Kkz0

 

Där fick ni också se omslaget till skivan jag köpte. Charlie Pride kom aldrig in på den stora topp 20, men faktiskt på platsen närmast under 1971 med Kiss an Angel Good Morning som sålde över en miljon. Den tar vi också med i länkkavalkaden.

 

https://www.youtube.com/watch?v=rouSFhnQapE

 

Charlie Pride än nu 86 år men spelade i Nashville så sent som 2018. Han är gift med Rozene sedan 1956. Deras två söner är också musiker.

 

Med sin i countrysammanhang speciella hudfärg har Charlie Pride visat att countrymusik kan lyssnas och spelas av alla människor. Hans underbara röst kommer alltid vara något speciellt för mig.

 

Per

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0