Inget färglöst inlägg, jag lovar!

 

Du vet. När man sitter och lyssnar förstrött på en lista man gjort på Spotify och så dyker där upp en låt som man inte hört på ett tag och det slår en hur bra den är. Plötsligt ramlade den här låten ur högtalarna som fortfarande ger mig en kick (låten alltså, inte högtalarna). Var för övrigt en av de första låtar jag lärde mig spela på gitarr. Tacksam för få och bara öppna ackord. Lite lustigt med en svartvit video till en låt med det namnet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=96tk8Xcs0dc

 

Sedan kom jag att fundera på hur många låtar det finns som handlar just om färger. Inget dumt tema för ett blogginlägg, eller hur? Donovan sjunger om gult, blått och grönt så jag nöjer mig med dessa färger.

 

The Who gjorde sig mest kända för sina tuffa rocklåtar och vilda live-show, men här visar det sig att de både kunde skriva och framföra ballader. Stämsång också om det knep. Omslaget till albumet som låten är klippt från måste vara ett av de fräckast som gjorts. 1971 är årtalet. Den här var det nog ett tag sedan du hörde?

 

https://www.youtube.com/watch?v=dMrImMedYRo

 

Den här hör man lite oftare. Får väl sägas vara en av de ballader som åldrats vackrast. På den tiden tyckte jag en period Tom Jones var lite i smörigaste laget, men jag var vid den tiden svårt rock-förgiftad (läs Rolling Stones). Med åren har jag insett vilken pipa han har och hur nyansrik hans röst är. Jag hör honom på ett helt annat sätt nuförtiden.

 

https://www.youtube.com/watch?v=u81CTfbc99c

 

Oavsett tema för mina inlägg brukar jag, som den trogne läsaren noterat, peta in några egna favoriter. Så också nu. Och de låtar som genast slog mig som lämpliga (med färgtemat kvar) var en riktigt tung rockare och en av de vackraste ballader jag hört. Märkligt nog väckte mitt val en, om inte naturvetenskaplig, så i alla fall en filosofisk fråga – är svart och vitt verkligen färger eller är de frånvaro av färg? Åtminstone svart? Sådan metafysik måste man fort lämna bakom sig så att frågan inte förföljer en.

 

Så jag avslutar med en svart och en vit.

 

https://www.youtube.com/watch?v=QkwmSzPdVnY

 

https://www.youtube.com/watch?v=cs4RG9u8IVU

 

Trevlig helg!

 

Lars

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg

Fina låtar, det finns ju en hel del sägner omkring omslaget på Who`s Next. Los Bravos video tangerar Freddy And The Dreamers video med töntiga "danssteg"

2020-08-16 @ 14:17:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0