Bäst år 1970 - 72.

 
 

När Lars o jag firade 10 års bloggande med topplistor blev jag lite ”lurad” av min vän. Han satte upp en LP från 1970 på sin bästalista. Inte vilken som helst utan den bästa live-LPn någonsin, the Who´s Live at Leeds. Snopen fick jag acceptera att jag glömt att i denna blogg definierar vi våra gränser för sextiotalet till 1954 – 72. Hade jag tänkt så det vet jag inte riktigt hur min LP-lista blivit!

 

Jag har tidigare skrivit om hur sextiotalets sista år blev en ingång till det sjuttiotal som även en sextiotalsfantast måste medge var väl så rikt på fin rockmusik, om än kanske inte lika kul. Så låt mig här presentera de bästa från decenniets tre första år. Eftersom det handlar om tre år, och inte 10 (eller 18) blir det fem LP och fem låtar.

 

Först LP. Det var ju så att LP-skivan redan hade passerat singeln i försäljning, inte bara i pengar utan i antal för att inte tala om betydelse. 33orna hade blivit en mycket viktigare bärare av ny och spännande musik än 45-orna.

 

1.       Neil Young: After the Goldrush

Bäst?? Nej, jag vet inte det men i mitt hjärta förblir detta den främsta favoriten i hela skivsamlingen. LPn som frälste mig som Young-fan. Jag är det fortfarande och brukar säga att man har en idol när man accepterar även dennes dåliga musik. På senare tid har Neil prövat tålamodet på oss fans rejält. 49 år sedan befäste han här sin hjältestatus med sitt personliga spel på rockare som Southern Man och intensiva röst i ballader som Only Love Can break Your Heart.

https://www.youtube.com/watch?v=364qY0Oz-xs

 

2.       The Who: Who´s Next

Nej, den där live-LPn kommer inte med på topp fem. Här är konkurrensen så himla hård. Men den tuffa kvartetten blir tvåa här med sin bästa LP. Nu hade den vildvuxna energin mognat och arrangemangen var mer genomarbetade. Från första spåret till det sista en fullmogen men samtidigt blytung, aggressiv rock. Just nu kommer jag inte på en annan LP som slutar lika tungt.

https://www.youtube.com/watch?v=SHhrZgojY1Q

 

3.       Rolling Stones: Sticky Fingers

Stones bästa LP någonsin. Bara Wild Horses räcker som motivering men här finns också Brown Sugar och Sway. Snacka om öppningstrio! Sitt nu ner och njut, käre läsare!

https://www.youtube.com/watch?v=UFLJFl7ws_0

 

4.       Led Zeppelin: 4

LPn som inte har ett eget namn har inte bara LÅTEN – se nedan – utan fullblodsrockare som Black Dog och Rock and Roll. En öppning som följs av Battle of Evermore med gästsång av självaste Sandy Denny. Om inte den öppningen var stark kommer den bästa låten därefter.

 

5.       Yes: Close to the Edge

Åter ett mer personligt val. För den kommande punkvägen var den pompösa musiken som influerades av klassisk musik avskyvärd. Men jag föll pladask och njuter fortfarande av de geniala, ursnygga harmonierna och vändningarna. Av LPns tre spår är detta det kortaste, ”bara” 10 minuter!

https://www.youtube.com/watch?v=H-rdL2KkvzY

 

Ingen enkel lista att få till. Här en liten glimt av konkurrensen: John Lennons två första solo-LP, Doors: Morrison Hotel, Carole King: Tapestry, Joni Mitchel: Blue, Marvin Gaye: What´s Going on, Deep Purple: Made in Japan. Och då kom alltså inte heller Live at Leeds med!!

 

Låtar

1.       Led Zeppelin: Stairway to Heaven

Ofrånkomlig etta. Odödlig. 8 minuter som inleds med snygg gitarrgång. Därefter växer och VÄXER låten för att till slut explodera. Rockmusiken har mycket sällan känts STÖRRE än så här.

https://www.youtube.com/watch?v=D9ioyEvdggk

 

2.       Derek and the Dominoes: Layla

Ännu en lång låt men det går ju att tona den andra delen. Egentligen är det svårt att förklara vad som är bra med Layla. Den har bara ett sånt ofattbart drag med det där riffet i botten.

https://www.youtube.com/watch?v=uSquiIVLhrQ   

 

3.       Beatles: Let it Be

Inget känns mer självklart än att en av Beatles 10 bästa låtar måste vara med.

 

https://www.youtube.com/watch?v=QDYfEBY9NM4   

 

4.       Elton John: Your Song

”It´s a little bit funny, this feeling inside”. Hur många gånger har vi inte gnolat de inledningsorden från en nästan unikt hållbar, klassisk låt.

https://www.youtube.com/watch?v=SOUVuviI3pM

 

5.       Rod Stewart: Maggie May

Sällan har väl en inledning varit så snygg och originell? När sedan Roddan tar över med ”Wake up, Maggie” är det bara att hänga med.

https://www.youtube.com/watch?v=EOl7dh7a-6g

 

Även här finns onekligen konkurrens men dessa fem fick det bli. Har du bättre listor är du välkommen att kommentera!

Per


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg

Finns inget att mucka med den listan,

2019-09-15 @ 14:45:29
Postat av: Per

Tack Peter!

2019-09-16 @ 09:55:18
Postat av: Lars

Hm, Per,Listor, listor som är så kul! Bra lista, men känner mig nästan lite utmanad ...

2019-09-17 @ 18:00:22
Postat av: Per

Bara att komma igen, Lars!

2019-09-18 @ 09:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0