Sextiotalspop från 1970 - 72

 

  

I mitten av september skrev Per ett inlägg om vilka som var de bästa låtarna och albumen från perioden 1970-72. Det var ingen utmaning, som vi ibland har, men ämnet var så intressant så de funderingar som de väckte ledde till detta inlägg som handlar om min egen uppfattning av de bästa låtarna. Och ett kommande inlägg om de fem bästa albumen. Läs gärna och jämför och kommentera. Så här kommer mina bästa låtar utan inbördes ordning: 

 

Life on Mars?

 

Bowie är inte så mycket sextiotal i min värld, men i Pers och min generösa tolkning av decenniet så slår han ner som blixten 1971. Hunky Dory från just det året har jag alltid hållit för ett av hans främsta album liksom Life on Mars? som en hans bästa låtar. Så på denna lista platsar de bägge. Låten är en syssling till Sinatras My way och några säger att man kan höra släktskapet. Dock inte jag.

https://www.youtube.com/watch?v=AZKcl4-tcuo

 

Mama told me not to come

 

Three Dog Night blev inte så jättestora här men i USA hade de tre listettor, varav denna är en. Det finns fler inspelningar men i denna är det hårdare tag som gör den dubbeltydiga texten lite saltare. Randy Newmans låt spelade gruppen in 1970. Den finns i två versioner, en som singel och en lite längre på deras album It Ain´t Easy. Här deras live-version. Funky rock med smart text.

https://www.youtube.com/watch?v=rKaQzQAlNn4

 

I hear you knocking

 

Att såhär i början av sjuttiotalet, mitt i allt experimenterande och genrebyten, få höra rå, rak och rejäl boogie kändes välgörande. Dave Edmunds tolkning av Dave Bartolomews´ låt ligger inte så långt ifrån Smiley Lewis´ första inspelning från 1955, om än tyngre och med en tydligare dragning till bluesen kanske? Om du lyssnar noga under solot så hör du Dave ropa ”Smiley Lewis”. Dave spelar alla instrument (möjligen inte bas) på skivan. John Lennon kommenterade låten såhär: ”Well, I always liked simple rock. There's a great one in England now, 'I Hear You Knockin`”. Jag Kan bara yrka bifall. Vrid bas och volym till max!

https://www.youtube.com/watch?v=YTD5_FwdiBU

 

War

 

Anti-krigs sånger var förstås legio vid denna tidpunkt i skuggan av Vietnamkriget. Av mycket varierande kvalitet, vågar jag påstå. War dök upp på Motown redan 1969 med Temptations men när man skulle ge ut en singel så spelades den in med Edwin Starr. Och den blev mäktig! Texten betraktas av många som banal men vad behöver egentligen sägas mer? Framförandet med Edwins nästan desperata röst underströk budskapet.  

https://www.youtube.com/watch?v=_d8C4AIFgUg

Indian reservation

 

Sjuttiotalet innebar också en medvetenhet om andra orättvisor i skuggan av Vietnamkriget och medborgarrättsrörelsen. Bland annat om ursprungsbefolkningarnas ställning, i USA indianernas. John D Loudermilk skrev sången och hävdade inte bara att han blivit uppmanad av en Cherokee-hövding att göra det, utan att han själv delvis var Cherokee. Allt var förstås lögn, men låten har hos mig och andra lämnat outplånliga spår. En av de bästa från aktuell tidsperiod. 

https://www.youtube.com/watch?v=21ixwIaN7qw

 

Lars


Kommentarer
Postat av: Per

Stark lista. Min favorit med TDN är dock Eli´s Coming. Såg dom live i Boston 1970. Kul!

2019-10-11 @ 14:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0