Jubileumsinlägg - Tio bästa albumen.

Dessa listor. Dessa välsignade listor! Alltid lika kul att göra och lika obeständiga I tid. I dessa jubileumstider har vi emellertid tagit oss en rejäl funderarare på varsitt håll och försökt få fram den ultimata listan på sextiotalets album. I detta inlägg kommenterar jag Pers lista och presenterar min egen som i sin tur kommer att få kommentarer av Per.So here we go!

 

Pers lista med mina kommentarer

 

1.              Beatles – Revolver

Bland konnässörer är den återkommande tvisten den om Beatles bästa album. Per har valt mellan Revolver och Rubber Soul, vilket i sig inte är en alltför avvikande uppfattning från mångas. Striden tycks närmast stå om med vilket av dessa två album som Beatles tog steget upp på den nya nivån. Ett ska sägas i detta sammanhang och det är att Revolver är mer helgjuten på den nydanande nivån medan Rubber Soul fortfarande innehåller en del låtar som låter lite mer ”tidigare” Beatles om du förstår vad jag menar? Genombrottslåtar på Revolver är förstås ”Tomorrow never knows” och ”Eleanor Rigby”. Svagheter finns dock som ”Doctor Robert” och Harrisons gnälliga ”Taxman”. Att Per valde Revolver har jag förstås inga invändningar mot. Allt är hårfint.    

 

2.              Who – Tommy

Rock-operor var vi inte bortskämda med och detta är ett av de bättre koncept-album som verkligen levde upp till begreppet konceptalbum, det ska sägas. Opera-känslan fanns också i längre arior och kortare ”konversationssnuttar”. Lämnade väl inte efter sig mer än någon enstaka hit, men det är ju egentligen inte det som detta bloggtema handlar om utan helheten. Jag har dubbel-albumet, men spelar det sällan. I min bok visade det sig att de kunde bättre i genren några år efter detta släpp från -69. Men detta är en klassiker.   

https://www.youtube.com/watch?v=EK33CY68s1w

 

3.              Crosby, Still & Nash

De gustibus non est disputandum, sägs det, men det är ju det vi gör, så jag får väl säga att denna ”supergrupp” också med Young har lämnat mig ganska sval för att ta till ett understatement. Jag gillar verkligen ”Marrakesh express”, men i övrigt tycker jag att albumet innehåller för få tempoväxlingar och den är lätt att somna från i soffan. Men jag vet att Per är långtifrån ensam att placera denna högt.  

 

4.              Rolling Stones – Beggars Banquet

Nu är jag med! Få album låter mer än Rolling Stones än detta. Kunde ha varit med på min lista. Ett plus är förstås de ikoniska låtarna ”Sympathy for the devil” och ”Street fighting man”. Och det där med att låta som Stones – lyssna på denna alltför sällan spelade. Med Brian på akustisk slide.

https://www.youtube.com/watch?v=URyqGD99Owg

 

5.              Beach Boys – Pet Sounds

Ense igen. Vem kan inte vara det?

 

6.              Moody Blues – Days of Future Passed

Många listningar gör detta konceptalbum (som också lever upp till det namnet) till det viktigaste albumet 1967. Jag skulle inte sträcka mig så långt. Albumet kom till under knepiga omständigheter för bandet och jag har då och då undrat om det rent tematiskt var inspirerade av James Joyces ”Ulysses”. Hade gärna haft med Moody Blues på min lista men hade nog valt deras första album.

 

7.              Beatles – Rubber Soul

Med på min lista. Högt. Av självklara skäl.

 

8.              Byrds – Younger than Yesterday

Jodå, jodå. Med en så fantastisk egenproduktion som ”So, you want to be a rock n´roll star?” och en så finkänslig version av Dylans ”My back pages” så är detta album ett av deras bästa. Kanske rent av det bästa.

 

9.              Jerry Lee Lewis – Live in Hamburg

Första riktiga överraskningen! Inte för att det är fel på något sätt, men kontrasten till de rätt avancerade album som ligger ovanför är stor. Speglar Pers breda smak. Här har vi en dånande hit-kavalkad i en välproducerad live-platta som verkligen ger mig känslan av att vara närvarande. Jerry på bästa humör och ska man ha med ett live-album så är detta ett gott val även om mitt föll på ett annat.

 

10.          Kinks (första LPn)

Här är det lite lustigt att vi tog med samma grupp, samma album och på samma plats i våra listor som annars skiljer sig så mycket åt. Denna hit-späckade debut behöver man inte säga något mer om. Dock kanske ett smakprov på en låt som den bör låta, jämfört med svenska gruppers försök på området.

https://www.youtube.com/watch?v=wCm4by2ECGs

 

 

Bra, Per! Det är verkligen kul att vi tycker lite olika då och då.

Nedan min lista

Lars

 

Lars lista

1.      Beatles - Sgt Peppers

2.      Dylan - Blonde on Blonde

3.      Beatles – Rubber Soul

4.      Rolling Stones – Aftermath

5.      Velvet underground – The Velvet underground & Nico

6.      Mamas & Papas - If You Can Believe Your Eyes and Ears

7.      The Doors – The Doors

8.      The Who - Live at Leeds

9.      The Supremes - Where did our love go?

10.  Kinks (första LP:n)

 

Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg

Många vassa album på båda listorna, som alltid smaksak vilken placering dom får.

2019-06-02 @ 15:23:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0