Ännu en lista (Bästa LP)

 
Rätt OK etta - när man tänker efter!
 

Egentligen borde jag inte ta upp en annan lista. Min egen lista över 60-talets bästa LP – den definitiva! - publicerades här aug 2013 – april 2014. Så här såg den ut:

 

1.       Beatles - Revolver

2.       Who – Tommy

3.       Crosby, Still & Nash

4.       Rolling Stones – Beggars Banquet

5.       Beach Boys – Pet Sounds

6.       Moody Blues – Days of Future Passed

7.       Beatles – Rubber Soul

8.       Byrds – Younger than Yesterday

9.       Jerry Lee Lewis – Live in Hamburg

10.   Kinks (första LPn)

 

Vid snabb eftertanke ser jag inget att ångra med denna lista. Visst kan ännu en Beatles-platta ta plats men två är OK. Kinks gled in på sista platsen pga omslaget. Helt OK.

 

I senaste numret av tidskriften Classic Rock har redaktionen listat ”The real 100 greatist albums of the 60s”.  Tidskriften tillhör inte mina Pressbyråfavoriter men en sådan lista måste man ju kolla in. Listan har utgått från en LP per artist och de skriver att fokus är deras långsiktiga inflytande, inte hur de togs emot i sin samtid.

 

Här deras topp tio:

1.       Jimi Hendrix – Axis Bold as Love

2.       The Beatles (Vita LPn)

3.       Rolling Stones - Let it Bleed

4.       Led Zeppelin (första LPn)

5.       Free – Tons of Sobs

6.       Jeff Beck – Truth

7.       Fleetwood Mac – Then Play on

8.       David Bowie – Space Oddity

9.       Pink Floyd – Ummagumma

10.   The Doors (första LPn)

 

Hmm, inget stämde mellan listorna mer än att Beatles o Stones är med på båda.Men nu ska vi minnas att deras lista är gjord av skribenter som inte var födda när det begav sig.

 

Jag har på denna blogg tidigare skrivit att 60-talets sista år egentligen var början på 70-talets rockmusik. Deras lista har 2 LP från 1967, 3 från 1968 och 5 från decenniets sista år. Alla artister, utom Hendrix och Beatles, som kom att spela en stor roll i många fall långt in på 70-talet.

 

Nej, läsare, jag vet att ni håller med mig om att min lista är bättre! Att Pink Floyds tredje, i mina öron dåliga, LP kommer med och den första saknas är ju bara konstigt. Vad Free gör på listan är omöjligt att förstå. Inte heller kan man säga att vare sig Becks, Fleetwoods Macs och Bowies LP var så bra att de platsar.

 

Hur såg Classic Rock då på mina favoriter? De har Tommy på 13e plats, CSN på 23e och Byrds LP på 32a plats. OK får man väl säga. Moody Blues återfinns på 33e plats med On The Threshold of a Dream, en annan kalasplatta av Birminghamkvintetten.

 

Tidningens listas allra största självmål är dock att de plockat ut Live at Kelvin Hall som Kinks bidrag på 31a plats. Det är svårt att hitta tillräckligt nedlåtande ord att kommentera det med! Ett fiasko av inte riktigt samma dimension är att de valt Summer Days (and Summer Nights) som Beach Boys bidrag och placerat den 65a. Jerry Lee Lewis syns inte alls till. Men ”ungdomarna” på tidningen vet knappast vad rock ´n´ roll är.

 

Visst ska även dagens rocktidningar uppmärksamma rockens bästa årtionde. Det är roligt i sig. Därför är det kanske dumt att gnälla här. När jag ser Surrealistic Pillow på 11e plats och Stand up! på 15e blir jag ju glad. Och visst finns flera fina plattor om vi går utanför topp 20. När jag ser Neil Youngs Everybody Knows This is Nowwhere frågar jag mig hur den kunde komma utanför min egen lista.

 

Flera av skivorna, inte bara de i toppen, får läsvärda artiklar. Jag vågar därför avsluta detta inlägg med tips om inköp. Vi kan aldrig läsa för mycket om 60-talets pop och rock!

 

Hade tänkt avstå från länk men varför inte uppmärksamma Jimi Hendrix på första plats. Det är ju faktiskt en bra platta! You Tube verkar ha eliminerat originalen men en liveinspelning av fina Little Wing är värd era öron. Han kunde spela han, Jimi!

https://www.youtube.com/watch?v=DuEzdBQXhW8

 

Per


Kommentarer
Postat av: Lars

Som alltid intressant med listor som bygger på smak. Jag delar din kritik av listorna i Classic Rock, men har nog en eller annan synpunkt på din och till detta lovar jag att återkomma (smiley).

2019-03-15 @ 17:30:41
Postat av: Peter Lindberg

Din lista är bättre än Classic Rocks på samtliga punkter. Möjligen skulle the Doors kunna utmana på nån plats.

2019-03-16 @ 16:28:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0