Jubileumsinlägg: Vilka ÄR nu de bästa LP-plattorna?

 

Vårt 10-årsjubileumfirande fortsätter! Förra veckan (se nedan) presenterade Lars sin lista med 10 bästa LP. Han kommenterade också den LP-lista som jag presenterade i nio olika inlägg från augusti 2013 till april 2014. Jag ska här inte kommentera hans kommentarer på min lista  – som jag i mycket kan dela – utan ger synpunkter på hans lista.

 

1.   Beatles: Stg Pepper

 

Vi har båda Beatles i topp och jag protesterar inte mot Lars val. Hade länge lite svårt för den här plattan, som egentligen inte har någon riktig topp-låt, men den har bara växt och växt. Som helhet är den svåröverträffad.

 

2.       Dylan: Blonde on Blonde

 

Ännu en klassiker, minst sagt. Har aldrig gillat Dylan så pass att han kommer med på min egen lista men skulle han göra det ligger denna platta bäst till. Historiens första dubbel-LP har det sagts. Många av Bobs bästa låtar. Den här blev snabbt min egen favorit, One of Us Must Know:

https://www.youtube.com/watch?v=Bq-bNR-z7Nk

 

3.       Beatles: Rubber Soul

 

Vi har båda två Beatles-LP med och skulle säkert kunna ta med en tredje. Denna är med på båda listorna. Kvartettens fulländning av Merseybeat-soundet innan man tog klivet vidare med Revolver. Beatles har rensat rejält på You Tube men till min lycka fanns den egna favoritlåten där, Nowwhere Man

https://www.youtube.com/watch?v=8scSwaKbE64

 

4.       Rolling Stones: Aftermath

 

Självklart ska vi båda ha med Stones. Visst tyckte jag också om den här men med tiden har den känts lite väl poppig för att vara Stones. Därav mitt annorlunda val.

 

5.       Velvet Underground: Velvet Underground & Nico

 

Oj! Lars överraskar med en grupp som jag inte tror att vi skrivit om på våra 10 år! Detta är i sanning en klassiker, med på ”alla” experters listor. VU föregick ju punken och kom med en svart socialrealism som vidgade gränserna för vad popmusik kunde vara. För personliga del har jag tyckt att gruppen var väl seg och mörk men spännande ÄR dom!

 

6.       Mamas & Papas: If you Could believe your Eyes and Ears

 

Hoppsan! Här spelar Lars ut en riktig överraskning! Har aldrig sett den på någon lista men visst gillade jag också kvartetten och har kvar skivorna sedan dess. Hörde den här LPn häromdagen. Sångarrangemangen är ursnygga men det finns några halvbleka spår. Dessutom förskräcklig steroemix! Mama Cass är dock definitivt en oförtjänt bortglömd sångerska. Hör här bara hur hon levererar I Call Your Name:

https://www.youtube.com/watch?v=HprdvsYeCIg

 

7.       The Doors: The Doors

 

Javisst Lars; det ÄR en fantastiskt bra LP. Om Morrison Hotel ändå är bättre kan vi bråka om men en LP som börjar med Break on Through kan man ju bara kapitulera inför. Skulle det inte räcka så finns också Light my Fire på LPn…

https://www.youtube.com/watch?v=-r679Hhs9Zs

 

8.       The Who: Live at Leeds

 

Inspelad 1970. Lite fusk? Lars försvarar sig med att vi tänker oss musik fram till 1972 så OK, då. (Får mig att fundera över ett inlägg ”Best of 70-72”, vi får se). Detta ÄR historiens bästa live-platta och vassare än Jerry Lee som jag hade på min lista. Tvivlar på att bloggens läsare behöver mer text om den saken.

9.       The Surpremes: Where did our Love go

 

Här kan jag inte kommentera för, skamligt nog, den har jag inte hört. Eller, rättare sagt: Den ingick förmodligen i en stor Surpremesavdelning bland de 49 LP som jag tvingades fördela bland kamrater på resan från USA 1970 för att klara maxgränsen för bagage på planet. Tyckte inte att trion var så bra på LP så bara en, annan, platta finns kvar efter 70-talets rensningar. Skäms för det i dag.

 

10.   The Kinks: The Kinks

 

Om denna är vi ense, även vad gäller platsen. Lars skriver om en hittspäckad LP i sitt inlägg. Jag hade med den pga omslaget. Vilket som är det en snygg avslutning, även på Lars lista!

 

Käre läsare: Nu har Lars o jag presenterat de bästa LP-skivorna från den epok vi skrivit om i denna spalt under 10 år. 18 plattor som förgyllt och förgyller våra liv. Har du som läser en favorit som vi missat? Låt oss läsa i kommentarspalten!

 

Fler jubileumslistor i kommande inlägg. Om en vecka kommer Lars singel-lista. Jag säger bara: Go Lars, Go!

Per


Kommentarer
Postat av: Peter Lindberg

Bra urval. Möjligen skulle Led Zeppelins första LP tränga ut nåt av era val Velvet Underground och Supremes har jag inte hört.

2019-06-16 @ 14:12:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0