Popligan – ett tvärsnitt av svensk popelit 1967.

 

Popligan var en idé som hämtades hem från Radio Luxemburg och togs om hand av, bland andra, den kände Carl-Eiwar. Det hela byggde på dueller i radio mellan popgrupper som sedan lyssnarna fick rösta på. Duellerna resulterade i en popularitetslista baserat på flest röster och det hela avgjordes i ett finalprogram. En fin buckla blev priset som delades ut i programmet Oppopoppa. Tolv grupper deltog och jag tyckte det var en trevlig utgångspunkt för att titta lite närmare på vilka svenskagrupper som fångade ungdomars intresse det magiska popåret 1967. I tre inlägg ska jag kort presentera dessa grupper med början i slutet på listan och avsluta med segraren.

 

Såhär såg det ut i botten.

 

På tolfte plats Streaplers. Gruppen hade bildats redan 1958 med det intressanta namnet ”Rock-Lasse And His King River Rockers”. Storhetstiden för det framtida dansbandet inleddes med ”Diggity Doggety” då man som första svenska grupp toppade Tio I Topp 1963 (då man oförklarligt knuffade ner ”She Loves You” från tätplatsen). Gruppen hade emellertid svårt att göra sig gällande mot den nya popvågen och försvann snart från popscenen för att med framgång etablera sig på dansbandsscenen. Jumboplatsen speglade nog rätt väl gruppens position 1967. Låten jag väljer är ett personligt val från ett av deras sex Tio I Topp-besök. Ljudupptagningen är usel men stämningen för mig tillbaka till de många klubbesök jag gjorde.

https://www.youtube.com/watch?v=ZevDp45fuh8

 

Jönköpingsgruppen Caretakers startade på skivmarknaden som instrumentalgrupp. Bröderna Lasse och Thomas Starck från Trånghalla tillhörde grundarna. Jämfört med andra grupper som tävlade var deras genomslag på listorna begränsat. Mest kände medlem var Mike Wallace (före detta bland annat engelska The Retreads) som när denne flyttade tillbaka till England bidrog till att gruppens upplöstes 1967. Teknisk skicklighet kunde inte kompensera för bristande karisma och personlighet. Elfte plats.  

https://www.youtube.com/watch?v=3E1PT0y26UM

 

Mest häpnadsväckande på Poplistan var kanske Hep Stars bottennotering med tredje sist som placeringen blev. Åren mellan 1965 och 1967 var de löpande på listorna och var väl synliga i media. Mot den bakgrunden är det överraskande att de inte räckte längre i tävlingen. Förvåningen blir inte mindre av att man toppade svensktopplistan med början i januari 1967 i hela åtta veckor. 1969 tog gruppen slut – bortsett från alla återföreningar – då Svenne och Lottas solokarriärer tog fart och Benny Andersson sökte sig nya och framgångsrika vägar. För egen del minns jag ännu när jag första gången hörde deras egentliga genombrott. Utlevelse är väl hämtad från Rolling Stones bortsett från gitarristen som tycks ha sneglat på Shadows mer återhållna koreografi.

 https://www.youtube.com/watch?v=8I10nTYEKF8

 

Sista grupp i detta inlägg blir nummer nio, Slam Creepers. Om några av gruppernas popularitet var på upphällningen 1967 var det andra, som Creepers, som var i början av sina listkarriärer. Creepers hade förstås sin styrka i den starka sångaren Björn Skifs, Vansbros stolthet. Den senares solokarriär sträcker sig långt in i våra dagar. Jag har valt en låt som, i mina ögon av goda skäl, aldrig nådde listorna. Lite kul är den dock. Och Björns röst tål att jämföras med mångas, Fames och Burdons. 

https://www.youtube.com/watch?v=NzeS3k3L9oA

 

Nästa vecka fortsätter Popligans lista

 

Lars

         

 

Kommentarer
Postat av: Per

Tack Lars! Kunnig genomgång av svensk pophistoria! Bra!

2019-02-01 @ 14:29:04
Postat av: Lars

Tack själv Per för snäll kommentar.
Om jag inte anat att du redan visste vilka som var vinnare hade det varit intressant om du gissat lika fel som jag.

2019-02-01 @ 16:47:18
Postat av: Peter Friberg

Förlagan till programmet bör ha varit "Battle of the Giants" där lyssnarna fick poströsta på hoptussade artister och vinnaren brukade alltid bli Billy Fury som hade de mest solidariska fansen, något som är giltigt den dag som idag är.

2019-02-01 @ 19:02:48
Postat av: Lars

Peter, du har inte sett slutet på listan än (om du inte redan känner till den förstås). Menar solidariska fans.

2019-02-01 @ 19:08:39
Postat av: Per

Nej, Lars. Jag gissar inget om din lista, du har smart nerifrån. Har du inte Tages överst kommer jag att idiotförklara dig, det vet du från min bok! Men det är din lista, inte min/Per

2019-02-02 @ 14:08:08
Postat av: Lars

Per. Det är inte min lista utan radioomröstningens. Jag vägrar ta ansvar för den.

2019-02-02 @ 16:17:59
Postat av: Per

Ursäkta, läste slarvigt. Nu blev det ju plötsligt inte alls lika spännande!

2019-02-03 @ 11:39:41
Postat av: Peter Friberg

Jodå Lars, jag vet hur sagan slutar och jag förstår Din kommentar om solidariska fans. På något sätt kommer jag att tänka på de närmast föregående två årens Jerringprisvinnare ...

2019-02-03 @ 17:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0