Men visst fattas det något?

 

 

Ja nu har vi fått ihop en supergrupp.

 

Längst bak i setet den eminente Charlie Watts på trummor. Snett framför finner vi Paul McCartney med sin Höfner-bas och bredvid denne kompgitarristen Bruce Welch och minst ett halvsteg framför dessa fullbordas trion med Chuck Berry på sologitarr.

 

Inte så illa va? Men jag undrar hur det skulle låta? Chuck och Paul skriver ihop? Tror det skulle låta väldigt mycket Chuck om detta.

 

Nu har vi förstås fantastiska sångare i denna grupp. Både Chucken och Paul har ju stämmor som duger, men det vore kul att tänka sig en sångare i gänget. En riktigt bra karaktäristisk röst i enlighet med min smak. Här ska jag nöja mig med att ge några exempel på de i min värld de bästa rösterna från sextiotalet. Smaksak om man vill ha en manlig eller kvinnlig vid micken.

 

Den oefterlikneliga och alltför tidigt bortgångna Dusty pretenderar förstås på en plats i vårt band. Kanske skulle hon få de mer vildsinta i gänget att lugna ner sig lite? Den gamle jazz-trummisen Charlie skulle trivas väldigt bra med henne, det är jag säker på.

https://www.youtube.com/watch?v=Tf1d65OHYXo

 

Eller något lite rivigare kanske? Som kanske kan hävda sig mot de övriga sångarna i gruppen? Och rivigare än såhär blir det knappast. Roger Daltrey.

https://www.youtube.com/watch?v=eswQl-hcvU0

 

Jazziga röster faller jag gärna för och jazzigast av dem alla är kanske denna.

https://www.youtube.com/watch?v=RdrdN1PFa-U

 

Nå, tillbaka till det kvinnliga alternativen. Vågar man sig på en lite fräckis i form av en svensk artist? En som både kan hantera ballader och lite mer hårdkokt? Från Göteborg förstås.

https://www.youtube.com/watch?v=M4h-x-9VxK8

 

När Mike d´Abo ersatte denna artist i Manfred Mann gick en hel del förlorat. Per och jag var på en konsert med honom härom året då han och bandet (inte Manfreds alltså) bara lirade blues. Han var förstås utomordentlig också på detta område, även om jag själv föredrar hans tidigare inramning. Det var bluesigt då också. Här i en cool och laid back version.

 https://www.youtube.com/watch?v=e7JCMLAUtZI

 

Ja, det får nog bli Paul. Eller?

 

Lars

 

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Per

Återigen spännande val, Lars! Nej, jag skulle inte vilja välja bland 60-talets sångare. Ofta hörde de ihop med sitt eget band och dess musik, som Jim Morrison och Jagger. Framstående kvinnor som Franklin o Joplin känns inte riktigt hemma när man ska forma ett band. Gillar dina val. Tycker kanske Allen Clark och Joe Cocker borde få ett hedersomnämnande.

2019-01-26 @ 13:29:16
Postat av: Peter Lindberg

Ser kompetent ut. Allan Clarke, Cocker och Franklin kanske skulle funka som backing-vocals!?

2019-01-27 @ 15:48:08
Postat av: Peter Friberg

Du har redan en förstklassig bagrundssångare på plats. Han heter Bruce Welch.

2019-02-04 @ 01:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0